Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En switcher mindre pga Spraymail!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 20:36

Är grymt nära att få en vän att switcha till mac, men hon använder spray´s webmail....

Är det någon som vet om det överhuvudtaget funkar på mac? Hatar spray redan, det är sorgligt nog dom som får henne att ta en Dell istället.

Mvh

Testa i fler browsers!

FireFox 1.0 som släpptes idag är den klart bästa till PC, och många tycker den är bättre än också Safari. Om ingen av dessa två fungerar, testa Internet Explorer. Fungerar det verkligen inte i någon av dessa?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-09 20:53

Funkar bra med Firefox för mig, och det verkar som att Safari gör det nu oxå. Har dock haft problem med Safari förut. Jag går iofs inte in via Spray's startsida utan går direkt till "mail.spray.se".

Sprays webmail funkar klockrent på (min...) mac. Har en iBook med 10.3.6, kör aktuell safari-revision. Firefox funkar inte lika bra - det funkar, men ser ut som skit. Jag får nog köra firefix och se om det löser det hela... Laddade ned firefox 1.0 som släpptes igår - kanon.

Bjud hem din kompis, vetja - hon kan väl testa spray hemma hos dig?

lycka till!

edit: lite sen, men jag kan i alla fall intyga att det fungerar finfint med safari och firefox

Senast redigerat 2004-11-09 21:00
  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 21:08

Spray och Safari funkar oftast
(Domdär nötterna på Lycos gör ju om sidan så fort dom börjar få ordning på den, f.ö. så funkar det inte periodvis med IE5.5 på peze heller även om det just då funkar på Safari - Jävla skitsite rent ut sagt, att det kunde bli något så dåligt av en så bra tanke som www.kurir.net…)

För övrigt så kan man nå Spray via Mail.app och även skicka (om än med utgående smtp till din ISP) - så man behöver inte in på rosa sidorna över huvud taget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 21:25

Hon bor i samma hus! Och här finns 5 maccar redan.
Har sagt att jag vägrar supporta om hon köper det onämnbara. Men hennes pojkvän har köpt en bärbar från den mörka sidan.

Har försökt med safari, camino, IE 5.x, netscape. Det var iofs förra veckan. Men det är katastrof varje gång.

Hon går alltid in via spray.se sen vidare till webmailen. Det går fint att komma in på sidan, men sen går det inte att t.ex. replya eller använda funktionerna.

Läste i en annan tråd att mail.app inte funka något vidare med mailen heller.

mvh

Haha, gick in på sidan, vad möter mig om inte en reklamblaffa från Dell!

Problemet är att jag inte har ett eget konto där, så jag kan inte testa innan det är skarpt läge.

Tänkte ge henne en förevisning i kväll eller morgon, har ni några tips på vad man ska dra fram för mac fördelar, jag är för hemmablind. Tjejjiga sådana?!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 21:30
Ursprungligen av Zoega:

Hon går alltid in via spray.se sen vidare till webmailen. Det går fint att komma in på sidan, men sen går det inte att t.ex. replya eller använda funktionerna.

Å fan… Då får jag bums gå in på www.kurir.net och skriva mai ltill alla jag skickat mail till och tala om att dom inte skall läsa mailen för det har faktiskt inte gått att skicka dom och det dom ser finns inte…

Citat:

Läste i en annan tråd att mail.app inte funka något vidare med mailen heller.
mvh

En annan user på min burk använder det för jämnan, jag får väl säga till henne att bums sluta upp med det oxå då eftersom det inte funkar

[font="times"]Vände mig om och ropar: "-Hörru lisa, sluta använd detdär jävla spray…" [/font]

Ta och prova på din burk, måhända använder ni inte samma funktioner när man skickar mail som vi gör…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 02:04
Ursprungligen av Pär:

Å fan… Då får jag bums gå in på www.kurir.net och skriva mai ltill alla jag skickat mail till och tala om att dom inte skall läsa mailen för det har faktiskt inte gått att skicka dom och det dom ser finns inte…

En annan user på min burk använder det för jämnan, jag får väl säga till henne att bums sluta upp med det oxå då eftersom det inte funkar

[font="times"]Vände mig om och ropar: "-Hörru lisa, sluta använd detdär jävla spray…" [/font]

Ta och prova på din burk, måhända använder ni inte samma funktioner när man skickar mail som vi gör…

Det må hända att jag är dum i huvudet, men det är en annan diskussion! Min webbläsare är Safari 1.2.3 (v125.9)
Skapade ett konto, på sista registreringssidan var allt ett bludder av text som låg ovanpå varannat. Fine, hittade en "nästa" knapp under gyttret, lyckades klicka där för att slutföra registreringen.

Kommer in i mail, ser bra ut. Nytt mail, skriver mottagare, ämne, ehhh?? Var fan skriver man texten. provar lite olika saker, byter webbläsare, (det är här man eventuellt kan diskutera om jag är dum i huvudet ) Nåja, jag vidarebefodrar ivartfall välkomstmejlet efter att ha gett upp. Öppnar i mail.app, tomt!

Ser en knapp där det står html, byter till ren text. Ahaa, det går att skriva i text rutan nu. Provar både i safari & camino. Ren text går fram.
Ok, jag börjar bli djärv, jag bifogar en fil! Rackarns, lyckades inte få till det i safari. Camino ser lite bättre ut i uppladdningsrutan. Fattar att man måste klicka i nån ruta där för att det ska fungera. Skickar, öppnar i mail.app. Bilden går ej att öppna på grund av filen inte känns igen, undersöker, ok ett oväntat filslut.

Det är ju inte så att det är min specifika dator som gör det så här struligt. Har provat på fyra burkar här i huset tidigare, PB G3 (sista), PB G4 Ti, PM G4 800, PM G4 dual?1.25ghz.

Pär, du kanske får det att fungera men inte jag. Kör osx 10.3.5 på alla burkar nu. Vad är oddset för att det funkar för tjejen som köper ny dator? Jag är faktiskt ganska van macanvändare och förespråkare för det mesta.

Spray är inte hela världen, men självklart om det funkar på en Dell, varför ska det då vara så struligt på en mac, svårt att motbevisa hennes argument att det strular hela tiden. Även om det är ett bizarrt påstående så har hon rätt i det här fallet.
Hon har inte gigantiska abitioner med datorn i nuläget, surfa, bank, mail, lyssna musik, se film. kanske lite design så småningom.

Jo, allt är lätt med mac, du måste bara ha 4 olika webbläsare för att klara dig igenom dom vanligaste sidorna. Du lär dig ganska snabbt vilken som går till vilken sida!

Missförstå mig rätt nu, jag trivs utmärkt med mina datorer. Men det är lätt för andra att inte se skogen för alla träd, eller vad det nu var.

Dom har faktiskt ganska schyrre pris, 5290:- för 2,66 ghz, 80 gb, 512mb, 17" plattskärm, 1 års hämtservice, sitter med en katalog i näven.

Ursprungligen av Zoega:

Det må hända att jag är dum i huvudet, men det är en annan diskussion!

Dom har faktiskt ganska schyrre pris, 5290:- för 2,66 ghz, 80 gb, 512mb, 17" plattskärm, 1 års hämtservice, sitter med en katalog i näven.

word!

glöm inte en sak bara (om DU nu funderar på nyköp), det ingår betydligt mer i det där priset - sånt du inte vill ha i din data!

vill hon inte ha mac så låt henne få som hon vill. trist att det trasslat för dig, med mina webläsare funkar spray fint (har firefox som korsreferens - det är safari som äger härhemma...)

tjipp!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 12:22
Ursprungligen av Zoega:

DetPär, du kanske får det att fungera men inte jag. Kör osx 10.3.5 på alla burkar nu. Vad är oddset för att det funkar för tjejen som köper ny dator?

Kör ungefär samma
Fast spray är ju ett myller av vägar kors och tvärs förbi varandra... ...allt inknôkat i aparta javascript och massa layers i layouten... ...kan vara att jag inte kör samma väg (sen så använder jag ju aldrig html-mail av princip, men attachat har jag gjort, såväl i webmailen som via mail.app).

Ursprungligen av Zoega:

Spray är inte hela världen, men självklart om det funkar på en Dell, varför ska det då vara så struligt på en mac

Det störiga med spray är att dom ändrar hej vilt - så periodvis (dock sällan) har det funkat bättre på mac/safari än på dell/ie... ...problemet är nog inte internet/html/läsare/ccs etc utan helt enkelt "utvecklarna" (invecklarna skulle jag vilja kalla dom ) på spray/lycos...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-10 12:23
Ursprungligen av Zoega:

Dom har faktiskt ganska schyrre pris, 5290:- för 2,66 ghz, 80 gb, 512mb, 17" plattskärm, 1 års hämtservice, sitter med en katalog i näven.

Funderar på ny Win-burk (till hustru o barn).
Så jag undrar: Vilka syftar du på med "dom"?
Är det Dell eller vaddå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 14:35
Ursprungligen av Danne V:

Funderar på ny Win-burk (till hustru o barn).
Så jag undrar: Vilka syftar du på med "dom"?
Är det Dell eller vaddå?

Jo, Dell, Bell, Skräll!

Men ni behöver inte vara oroliga jag är antagligen orubblig i min tro. Men även dom bästa har sina tvivelperioder. Men plattskärmen skule göra sig bra i badrummet o köra musikspelare ifrån, sen är det ju ganska gott om plats i burken, kanske den kan x-tra knäcka som papperskorg?

Jag är medveten om att det till 99% är utvecklarnas fel att saker inte funkar på internet. Men det kanske är MS jävulska plan att göra deras webbläsare så feltolerant och så långt ifrån standarden som det går, sen säger dom att dom kapitulerat från maccen då dom har så bra egna webbläsare. Tillslut blir det bara en bråkdel av sidorna som fungerar för oss...

Danne V, Jag håller inte på med en anti-switcher kampanj! Tänk om där, med fru o barn.... Genast!

Anna D, Tack för argument, jag kanske rådfrågar dig om hon har fler frågor om maccen, det är ju lysande att du har varit på andra sidan med.

Och alla andra, tack för tips och råd. Jag hör av mig och säger hur det gick när jag haft en mac afton med henne.

Mvh

  • Medlem
  • 2004-11-09 22:17

"tjejiga" orsaker till att byta

Ursprungligen av Zoega:

Tänkte ge henne en förevisning i kväll eller morgon, har ni några tips på vad man ska dra fram för mac fördelar, jag är för hemmablind. Tjejjiga sådana?!

1. Det är en mycket trevligare dator att arbeta med
2. Den är snygg
3. Den är lätt (jag har en 12" iBook...)
4. Den är så lätt att ha och göra med - på tio månade har den krashat en gång! och det var nog mitt fel, jag vet inte.
5. Det är lätt att sätta ihop den med andra prylar, kameran till exempel.
6. man öppnar bara locket och så kan man börja jobba/leka - inget log-in-vänt
7. man ser mycket tuffare ut än alla andra med svarta/grå/beiga lådor som sitter på rad i biblioteket.
8. mer? ja, säkert, men inget jag kan komma på så här på rak arm.

Sa jag att den är läött att komma överens med ochj att den är lätt att jobba med. Användarvänligheter var en stor orsak till att jag bytte sida. Det är det absolut viktigaste för mig.

Ursprungligen av AnnaD:

1. Det är en mycket trevligare dator att arbeta med
2. Den är snygg
3. Den är lätt (jag har en 12" iBook...)
4. Den är så lätt att ha och göra med.. [snipp]

Tack för bra inlägg. Mycket bättre resonemang än tekniknissarna oftast kommer med. Detta kan man berätta för vem som helst utan att de ser förvirrade ut

jag har provat att skicka och replya med både safari och firefox. funkar galant.

för att det ska se lite gulligare ut kan man t.e.x. köra med candybar som gör det lätt att byta ut systemsymboler och välja sådana som är lite 'gulligare'. jag använder en liten haxie som heter whiteout - den tar bort den hemska borstade metall looken...

http://hem.mac.se/modde/bilder/dump.pdf

det är lite orättvist att jämföra en stationär pc mot en bärbar mac.

jag har dock switchat 3 tjejer till bärbar 12" ibook och dom älskar sina "datorer"...och säger att dom aldrig har känt så till en dator. dom har den gärna framme...använder den gärna...den bara fungerar.

Jag kör Spraymail på min ibook.
I Safari är det inte speciellt snyggt så jag använder entourage och drar ned mailen dit. Fungerar perfekt!

1
Bevaka tråden