Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac som HemPC

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 18:10

jess...jess...jessjess...det gick att övertala kommunens ansvariga att macen skulle finnas med som ett alternativ i hempc-erbjudandet. Efter ett tungt nej från IT-chefen i slutet av augusti var det nära att någon hade fått sätta livet till men någonstans mellan grevens tid och sista minuten vände vinden.

Ett samtal med kommunstyrelsen...ok, en kompis sitter med där...gjorde att saker började hända...leve demokratin...IT-chefen fick krypa till korset samtidigt som inköpsavdelningen fick uppdraget att plocka fram ett mac-alternativ. Där kunde allt vara frid och fröjd men historien är inte riktigt slut än...inköp gjorde det bekvämt för sig och plankade Umeå kommuns erbjudande vilket visade sig vara alltför torftigt. Ingen 20" Cinema till Powermac G5...det duger väl med PC-skärmar resonerade man...och endast 17" iMac samt ett par bärbara alternativ. Så under ett par dagar har telefoerna gått varma i försök att utvidga sortimentet...och idag finns följande att välja mellan:

Powermac G5 med 20" Cinema
iMac 17"
iMac 20"
iBook 14"
Powerbook 15" Combo

...alla med dubbla ramminnen

Tillbehör:
Airport extreme + extremekort
Harman Kardon Soundsticks 2

Jag borde väl vara ganska nöjd men nu uppstår nästa problem...vad ska jag välja? Hjälp mig...!

  • Medlem
  • 2004-09-30 18:17

iMac 20 såklart

Bra jobbat förresten !!!:)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 18:23

Vad kostar det?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 18:40

Kostnad

Ursprungligen av stry:

Vad kostar det?

Maxbeloppet är 833kr...väljer jag G5 med 20" Cinema är pengarna slut. iMac20" får jag med basstation...har visserligen en Netgear MR314 redan...extremkort och högtalare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-30 18:31

Imac 20

Självklart, Imac20, om du inte behöver en mobil dator.
Kostnaden brukar ju vara rimlig vid den här typen av köp.
Grattis förresten och hoppas att detta kan sprida sig vidare genom landet.
Man kanske skulle söka jobb inom komunen?

Tomas

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 18:36
Ursprungligen av AlnöTomas:

Självklart, Imac20, om du inte behöver en mobil dator.
Kostnaden brukar ju vara rimlig vid den här typen av köp.
Grattis förresten och hoppas att detta kan sprida sig vidare genom landet.
Man kanske skulle söka jobb inom komunen?

Tomas

Bärbart är inte aktuellt...har en iBook.

OM det finns en länk till detta hos Skövde kommun så kanske andra kommuners beslutsfattare kan låta sig påverkas av detta... så om ni med trillskade kommuner behöver hjälp så kanske länken kan ge ytterligare möjligheter för fler.

Olle - jo GRATTIS!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 21:35

Passa på att köpa då...Stadskontoret har börjat titta på HemPC-reformen igen med trolig avsikt att ta bort den...:mad:

Citat:

Passa på att köpa då...Stadskontoret har börjat titta på HemPC-reformen igen med trolig avsikt att ta bort den...

Inte att undra på... Många har missbrukat den genom att köpa sig en multimediateater istället för en dator.

På sikt kommer reformen att försvinna, det är jag övertygad om; en hemdator kommer att bli som en radio på 50 talet eller en TV på 80-talet. Om den nu inte ersätter båda

Vad är det för modell av PowerMAC G5? 2.5an?
Jag såg att min mor hade fått något hempc erbjudande exakt samma som Skövde kommun men då var det bara sketna HP-PC datorer..

Mvh

Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 03:15
Ursprungligen av djsomeone:

Vad är det för modell av PowerMAC G5? 2.5an?

Nej, det är den billigaste varianten; 2x 1,8 GHz.

Ursprungligen av danling:

Nej, det är den billigaste varianten; 2x 1,8 GHz.

Aha okej.. synd jag vill ha 2.5an med vattenkylningen..
Men jag får fortsätta drömma vidare om en mac.. å hoppas på en triss vinst

Mvh

Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 11:35
Ursprungligen av djsomeone:

Vad är det för modell av PowerMAC G5? 2.5an?
Jag såg att min mor hade fått något hempc erbjudande exakt samma som Skövde kommun men då var det bara sketna HP-PC datorer..

Mvh

Martin

Jag tror att det är i sammarbete med Skövde kommun...om hon bor i Karlsborg...kolla hemsidan för personalköp istället, där är macalternativen med...hon har fortfarande chansen att ändra sig från PC till Mac...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-01 15:48

Skumt, morsan fick pc-erbjudandet häromveckan men ännu inget macerbjudande. danling, har du tips om vad göra för att få macerbjudandet.
mvh mj

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 16:10

HemPC

Ursprungligen av MacJake:

Skumt, morsan fick pc-erbjudandet häromveckan men ännu inget macerbjudande. danling, har du tips om vad göra för att få macerbjudandet.
mvh mj

Kommunen hinner inte skicka ut några broschyrer utan allt de hann med var hemsidan...logga in på http://hempc.hp.se/skovde/login.html
Där skapar ni ett lösen...det är bara att följa instruktionerna...väl inne finns de olika alternativen. Tyvärr kunde mer ha gjorts vad gäller utbud och prestanda...jag anser att det är viktigt att mac finns med överhuvétaget och att man nästa gång gör ett bättre jobb.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-07 13:37

(I en annan tråd skrev jag ungefär så här:)

Och hör och häpna - i den kommun jag jobbar i ser det ut att kunna bli en Mac som personaldator efter nyår. Jag tänker föreslå en iMac 17'' 1,8 MHz med 512 MB och Bluetooth-köret som alternativ till alla Wintel-maskinerna. 20''-aren kanske blir lite väl mycket för den andra sidan att svälja.
Men prata inte högt om det! Än är inte definitivt beslut taget. Men att ha kommit så här långt med dataansvarig är en stor framgång.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-09 18:38

Nu är det klart. Arbetsgivaren erbjuder också ett Mac-alternativ som hem-PC!
Så nu är en iMac 20'' med BT-grejor beställd.
En femhundring i bruttolöneavdrag kostar det. Ett bra deal eller ....?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-11-09 21:33
Ursprungligen av Le:

Nu är det klart. Arbetsgivaren erbjuder också ett Mac-alternativ som hem-PC!
Så nu är en iMac 20'' med BT-grejor beställd.
En femhundring i bruttolöneavdrag kostar det. Ett bra deal eller ....?

Såg det precis jag med! Då blir vi nog två hem-iMacare i kommunen då!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-09 21:51
Ursprungligen av Clas:

Såg det precis jag med! Då blir vi nog två hem-iMacare i kommunen då!

Tre med Arnold Corns här på 99Mac. Han övertygade mig vid en demo.

Hur man får datachefen att gå ifrån kommunens 'datorpolicy' och också tillåta ett Mac-alternativ?

Jo jag beskrev en Mac som betydligt mer IT-befrämjande än de joysticks och rattar som kunde ingå i förra hemPC-erbjudandet. Inte heller kan några få Macar förväntas störa kommunens principiella val av operativsystem.
Nicator som leverantör har ju dessutom erfarenhet av alternativ till wintelmaskiner. Och är tydligen inte avskräckta heller.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-11-09 22:03

Där ser man! Då är det dig jag får tacka då! Blir nog att skicka in en beställning här i dagarna då!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-09 22:11
Ursprungligen av Clas:

Där ser man! Då är det dig jag får tacka då! Blir nog att skicka in en beställning här i dagarna då!

Tacka mest den modige chef som vågat lyssna.

Eftersom det nog är 'build on demand' på de här maskinerna kan det vara bra att hålla sig framme om man vill slippa leverans senvinter/vår i st f i januari.

Låter najs..

1
Bevaka tråden