Hej!
Jag la in ett inlägg tidigare idag under fel rubrik; switcher. Är inte insatt i terminologierna och det var inte medvetet. PC kan jag inte alls.
Mitt problem är PCI- avdelningen i G-3:an. Inga kort fungerar.

Jag har haft problem med en hårddisk tidigare och var här för första gången för någon vecka sen. Det löstes genom hjälp av 99Mac-resonemang här. Mycket tack för hjälpen allihop!
Allting löstes fram till en felprogrammering av startskiva, problem att komma in igen. Alla saker verkade fungera innan. Oj det var jubel!
Och jag var inne i datorn igen, men har svårt att tro att jag gjorde något drastiskt, jag har försökt gå vördnadsfullt tillväga.
Hursomhelst har hela PCI-avdelningen lagt av, den fungerar inte. Inte ljudkortkort, bildskärmskort och förmodligen inte USB. Jag har alltså en dator utan ljud och med en bild som buktar sig i X-miljön.

Jag har gått tillbaka till ursprungsbildskärmskortet från annat ställe och fått fram bild. På så sätt kunnat operera. Har X nyinstallerad och även Classicmiljön och det flyter på ganska bra, små startproblem ibland igen men än så länge under kontroll.
Jag kan för lite, det är nummer 1. Finns det en gemensam nämnare för PCI-rampen? Något som känns igen här och något knep kanske? Nollställning av någonting, någon kontakt att trycka in, någon kontakt att kolla? eller något annat.
Det finns en aluminiumfolieram in mot väggen där skruvarna sitter för korten. Den har rämnat på ett ställe här genom tidigare slitage och fullföljt nu genom att gå av, hur viktig är den?
Maskinen är en liggande grå G3:a.

Bussladden över till Acard Ahard 66-kortet som jag satte in var för kort, sladden tryckte lite på ljudkortet när jag genomförde proceduren med att lösa mitt tidigare problem; men jag har svårt att tro att problemet uppstod där.

Min terminologi är inte proffsets, det enda jag går på är vissa delar sunt förnuft (utom då dristigheten i att öppna locket och gå in och försöka åtgärda saker, men jag hade inte mycket att välja på. Och till att börja med blev det en fullträff).

Jag blev glad över all snäll hjälp jag fick och lärde mig en del på kuppen, trots allt. Men är ödmjuk inför alla små bitar i en sån här maskin och inför samspelet dom emellan.
Knep! jag saknar initierade knep! Och förståelse av PCI-områdets mysterier. Jag räknar inte med att lära mig alla, men hoppas kunna få en puff framåt precis som förra gången jag var här.
Vore tacksam för förslag och idéer, problem är till för att lösa.