Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tibook – mjuk eller hårdvarufel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. När jag scrollar i fönster ..t.ex safari eller i mappar i finder så flimmrar eller blinkar hela skärmen till lätt för varje ny "dutt" som scrollas. Det är sjukt irriterande och jag börjar bli skraj att min dator håller på att ge upp. Jag får ställa om klockan då och då, det har hänt att den har bara stängt av sig själv helt från ingenstans.

/har precis installerat 10.3.6 men det flimmrar än när jag scrollar... Nån som kan peka på vad det är som är galet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 19:48
Ursprungligen av lukas nystrand:

Hej. När jag scrollar i fönster ..t.ex safari eller i mappar i finder så flimmrar eller blinkar hela skärmen till lätt för varje ny "dutt" som scrollas. Det är sjukt irriterande och jag börjar bli skraj att min dator håller på att ge upp. Jag får ställa om klockan då och då, det har hänt att den har bara stängt av sig själv helt från ingenstans.

/har precis installerat 10.3.6 men det flimmrar än när jag scrollar... Nån som kan peka på vad det är som är galet?

Flimrade det innan uppdateringen också? Det är nämligen så att det finns nån bugg i de nya nVidia-drivrutinerna som kom med 10.3.6 som resulterar i flimret du beskriver. Nu vet jag iofs inte om du har nVidia-grafikkort i din dator, men har du det så är det med allra största sannolikhet det som är felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 20:07

Det har aldrig funnits NVidia-kort i TiBookarna, bara ATI... på min funkar allt som det ska efter uppdateringen.
Att det flimrar när sidor scrollas låter ganska allvarligt. Strul med backlighten?

ups... glömde att skriva att jag har en gammal tibook 400 med vintage-grafik. Men det samma bugg. Jag kanske redan nu glömma att det kommer en fix för mitt grafik-kort. ATI Rage någonting...

Sitter och scrollar i olika program... safari är värst. Riktigt 8mm-film flimmer... itunes, mkt fint flimrande. Scrolla i mail –.nästan flimmerfritt... Ska testa att boota upp 9:an och se om det är samma kör där.

Är det bara jag som har flimmer på en sån här gammal maskin?

uppdatering: 9 är flimmerfri så det kanske inte är hårdvaran trots allt. Några andra med samma maskin som har mitt problem?

Senast redigerat 2004-11-09 20:38
  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 20:46

Min g4/400 flimrar efter 10.3.6. sitter på en GeForce 2 MX. att zappa PRAM-minnet fixar felet tillfälligt tills man startar om datorn. Feler syns värst i videouppspelningsprogram.

...Jag samlade mig och installerade om rubbet på en ny hårddisk och nu är det (ta i trä) flimmerfritt. Har inte en aning vad det kan ha varit. Men det löste sig.

Ursprungligen av lukas nystrand:

Hej. När jag scrollar i fönster ..t.ex safari eller i mappar i finder så flimmrar eller blinkar hela skärmen till lätt för varje ny "dutt" som scrollas. Det är sjukt irriterande och jag börjar bli skraj att min dator håller på att ge upp. Jag får ställa om klockan då och då, det har hänt att den har bara stängt av sig själv helt från ingenstans.

/har precis installerat 10.3.6 men det flimmrar än när jag scrollar... Nån som kan peka på vad det är som är galet?

Har själv samma problem att det flimrar fast över hela skärmen (har en 2 år gammal TiBook 867Mhz). Fast oftast (alltid) är detta då datorn troligtvis blir för varm eller har ett öjämnt tryck underifrån, typ om man har den i knät för länge. Detta är ett symptom som kommit det senaste månaderna bara och jag antar att det är mitt logikkort som håller på att ge upp Ställ den på ett bord, så slutar flimret. Så mitt prob har inget med OS 10.3.6 att göra

det du nämner att du får ställa om klockan lite då och då. Jag vet att på din modell så finns reset-knappen (PMU-reset) på baksidan och jag vet även att denna knappen kan ibland fastna i ramen och orsaka plötsliga omstarter då klockan nollställs, eftersom du resetar PMU:n samtidigt.
Kolla så att detta inte är fallet, då det kan skada logikkortet att reseta den för ofta.

Det kan även ha ett göra med om du lämnar datorn utan ström för länge, så batteriet fullständigt töms, då resetas PMU:n också

hoppas det hjälper dig, även om du nu har installerat om helt

1
Bevaka tråden