Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiskt tangentbord?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-09 17:20

Hej,

Denna fråga är nog bättre lämpad direkt till Apple, men deras telefontid är stängd för dagen. Jo, om man nu beställer en iBook från Apple, är det möjligt att kunna få t.ex ett kinesiskt tangentbord och Mac OS X istället för svenskt? Datorn kommer ju ändå att tillverkas och skeppas ifrån Taiwan...

Någon som vet hur det ligger till? Jag ser inte några logiska hinder för att det inte skulle vara möjligt.

Tack,

/Mackan

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 17:23

I systemet finns ju redan massa konstiga stakettecken (fast antagligen inte i så värst många applikationer).
Vill du prova så välj simplified chinese (eller något) i systeminställningar - internationellt…

  • Medlem
  • 2004-11-09 18:00

Ja, det är ju ett sätt att närma sig kinesiska i OS'et, men inte att skriva korrekta kinesiska tecken. För det så behöver man ett kinesiskt tangentbord.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 20:36
Ursprungligen av Mack:

Ja, det är ju ett sätt att närma sig kinesiska i OS'et, men inte att skriva korrekta kinesiska tecken. För det så behöver man ett kinesiskt tangentbord.

Behöver man verkligen det? Har man tangentbordslayouten kan man väl använda vilket tangentbord man vill, så länge man vet var (del)tecknen finns någonstans? Det kanske inte är så lätt att hålla i huvudet alla gånger iofs...

För övrigt så gick det inte att beställa en BTO PB med svenskt tangentbord här i Tyskland, det fick bli en BTO PB + ett extra svenskt tangentbord som "reservdel". Om jag hade velat ha en standardkonfiguration var det inga problem, tvärstopp när det gällde BTO.

Tydligen är det lite meckigt att byta tangentbordet, men jag slapp göra det själv i alla fall.

Citat:

Från applestore

Tangentbord- & Mac OS-språk

När du köper en iBook G4, får du ett operativsystem och ett tangentbord på det officiella språket i det land där du köpte datorn. Du kan också välja ett operativsystem och tangentbord som visar information på ett annat språk, om det finns i landet där du köpte datorn.

Om du anger ett annat språk, får du också assistansprogram, handböcker och annat tryckt material på det språket.

Anm. Datorn levereras alltid med kablar, handböcker och andra tillbehör som är anpassade för det land där du köpte datorn

--
Daniel

Vet inte hur det är i Kina. Men i Japan har de engelska t-bord och en särskild ordbehandlare som de skriver in texten "fonetiskt" med så blir det japanska tecken på skärmen.
Lär funka ganska bra. Jag tror inte att det finns vare sig kinesiska eller japanska t-bord till Macen. Jag har en kompis som har en japansk samarbetspartner som skriver in det han ska ha på japanska och skickar över det som PDF sen. Mac är det också. Fast själva OSet är japanskt.

Min bror har lånat min iBook till att skriva kinesiska. Han skrev in orden fonetiskt på nåt vis och fick upp en liten meny där man kunde välja med piltangenterna vilket tecken man skulle ha. Fråga mig inte mer

Mack – hur ser ett kinesiskt tangentbord ut, och hur fungerar den inmatningen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 21:13
Ursprungligen av Kristofer G:

hur ser ett kinesiskt tangentbord ut, och hur fungerar den inmatningen?

Det finns iofs konstiga specialtastatur med massa knappar på - men nu för tiden så används väl bara "vanliga" där man gör kombinationer av knappar för att få fram tecknet…

  • Medlem
  • 2004-11-09 21:36

Ett kinesiskt tangentbord brukar ha de vanliga bokstäverna enligt engelska alfabetet, men med olika kinesiska "grundtecken" på tangenterna också. Det är precis som du skriver Kristoffer, man kombinerar olika tecken för att få det tecken man vill. Ganska mycket likt T9 funktionen man hittar på mobiler.

1
Bevaka tråden