Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SuperDrive - värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Jag sitter just nu och funderar på ifall SuperDrive till min PowerBook 15" är värt pengarna, eller om jag ska beställa datorn utan den. Jag kommer garanterat bränna mycket DVD-skivor, men till sådant har jag min Windows 2003-server.

Att bränna skivor on-the-go vore förstås jättegulligt, men min erfarenhet är att bärbara brännare ofta suger puckel. Exempelvis hade jag mycket problem med min Sony DVD-RW. Korrupta bränningar är otrevligt.

Är SuperDrive värt 1700 kr extra?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 21:29

Alla PowerBooks/iBooks jag har använt har kunnat bränna DVD/CD felfritt, jag har aldrig haft problem... Jag skulle välja en SuperDrive!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 23:41

Om du har råd att lägga 1700 extra så är det värt det. Att ha allt man behöver i den bärbara gör den mycket mer användbar och du kommer att trivas med den längre.
Vad gäller brännkvalitet så har jag gjort lite jämförelser på audiocd-skivor brända på olika macar med hjälp av min cd-spelare till vilken jag har kopplat ett par lysdioder som indikerar för läsfel.
Min numera åldersdigna iBook med comboenhet ger mediokra bränningar (svårlästa skivor, ånga läsfel), skivor brända med iBook g4 combo ger nästan lika få läsfel som originalskivor. Den bästa jag hittills sett är en skiva bränd i superdriven på en ny PB 17", så gott som utan läsfel och bättre än många original.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 00:11

Klart du ska ha SD, såvida du inte har en extern DVD-brännare. Jag kör med en extern LaCie. Grymt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-09 10:29

Jag har intern SuperDrive på min iBook och måste säga att den är extremt bra... Den är så tyst att jag till och med brukar bränna DVD på föreläsningar utan att störa någon. Den enda nackdelen är att det bara är en 2x-brännare. Det är jättehärligt att kunna ta med sig datorn och bränna skivor.

Tackar för svaren. Jag fick väldigt många errors när jag brände ut DVD-image och när jag brände DVD-filmer. "Recorder state: failed". Hoppas jag slipper det med Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 10:33

När du köper en La Cie Superdrive 16x Dual Layer för ca 2 200 kr får du även med världens bästa brännarprogram, Toast 6 Titanium, som normalt kostar en tusing löst. Enda nackdelen med en extern brännare, förutom att den är separat, då, är att du inte kan använda iDVD. Fördelen är att den är snabbare och kan användas med fler än en dator, och även med Windows-burkar.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-09 15:28
Ursprungligen av Mondo:

Enda nackdelen med en extern brännare, förutom att den är separat, då, är att du inte kan använda iDVD.

Även det är inga problem hämta här och Läs mer här.

Grejen är att jag redan har en NEC ND2500 för 5.25" som fungerar dugligt, men den sitter i min server och är inte speciellt portabel. Visst jag kan trycka in den i ett extern chassi, men det finns inte en chans att jag skulle ta med mig den när jag flyttar runt med datorn.

Så om SuperDrive fungerar väl så kommer jag att dra till med en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 23:32
Ursprungligen av Lundmark:

Grejen är att jag redan har en NEC ND2500 för 5.25" som fungerar dugligt, men den sitter i min server och är inte speciellt portabel. Visst jag kan trycka in den i ett extern chassi, men det finns inte en chans att jag skulle ta med mig den när jag flyttar runt med datorn.

Så om SuperDrive fungerar väl så kommer jag att dra till med en sådan.

Det gör du nog rätt i. Jag skulle i alla fall inte köpa en Powerbook utan SD, trots att jag har en extern brännare.

DVD-brännare känns lite onödigt... Hårdiskarna blir billigare och billigare medan DVD-skivorna inte lär minska dramatiskt i pris. Redan nu ligger hårddiskarna på under 5kr/GB medan DVD-skivor av rimlig kvalité ligger runt 3kr/GB och då räknar man inte med kostnaden för brännaren. Du måste bränna ca 1000 DVD-skivor för att tjäna in den extra kostnaden för SuperDriven.
Nu vet jag inte hur mycket du tänkt bränna, men vid den tidpunkten du brännt upp 1000-skivor lär priset på HD sjunkit mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 23:59

SuperDrive-brännarn är 4x om jag minns rätt så jag tror jag tänker skippa den i min nya PB 15" och istället spara ca 300kr och välja en extern brännare som dessutom klarar 16x.

Tex denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=33304 (fattar iof inte om priset är inkl. moms eller ej )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 01:25

LaCie är bra grejor. Samma brännare finns också hos Macoteket. Tyvärr en hundring dyrare.

Som sagt, en extern brännare är inte bärbar.

1
Bevaka tråden