Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac besöker MacHuset i Borås två dagar före premiären

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac besöker MacHuset i Borås två dagar före premiären.
Skrivet av Anders "Chilawert" Kihl för 99mac

Jag träffar Per-Åke Claesson (en av MacHusets ägare tillika grundare) i lokalerna för det nya Applecentret på Allégatan i centrala Borås. Att det är bråda dagar inför premiären förstår jag med anledning av Per-Åke inte varit helt lätt att få tag på för min utlovade fotografering.

I skrivande stund är exteriören fortfarande helt ren på skyltar och förutom en massa brun täckpapp i fönstren är det inte mycket som vittnar om att här inom ett par dagar öppnar en ny butik (inte vilken butik som helst)!

Väl inne i lokalen är saken dock en helt annan. Den rena, stilistiska, ljusa designen slår emot en och andas en fräschör som få andra butiker kan erbjuda. Tyvärr finns inte en enda dator eller andra tillbehör på plats för stunden.

Det är bara några få dagar kvar nu - kommer ni att hinna?
Per-Åke: Jodå, det skall vi göra. Anledningen till att vi inte har några maskiner på plats ännu är att vi just nu håller på att färdigställa larminkoppling och en hel del andra säkerhetsdetaljer. Förhoppningsvis kommer vi under kvällen att kunna ställa en hel del maskiner och annat på plats - sedan återstår mest finputsning inför premiären.

Hur känns det inför premiären?
Per-Åke: Naturligtvis är det lite stressigt in i sista stund med allting som skall ordnas. Men jag hoppas och tror att premiären kommer att avlöpa smärtfritt och framförallt att det kommer mycket nyfikna besökare. Det här är en dröm som vi på MacHuset haft länge och nu går den i uppfyllelse - i Borås, kan du tänka dig?

Och inför framtiden?
Per-Åke: Jag tror stenhårt på det här konceptet. Intresset för Apples konsumentprodukter, bl a iPoden, är större än någonsin. Närheten till Högskolan här i Borås är också något som vi kommer att jobba vidare på, vi för i dagsläget diskussioner med studentkåren om någon form av studentrabatt och säkert kommer vi att köra riktade kampanjer mot exemelvis högskolan.

Då återstår väl bara att önska lycka till och syns vi inte för så garanterat på torsdag kväll då smygpremiären går av stapeln.

Per-Åke: Tack, tack - ja då får du se lite mer maskiner och förhoppningsvis en hel del folk!

99mac noterar: MacHuset har valt en ypperlig placering av butiken, dörren du ser i bildens högerkant ovan är Systembolagets entré. "Allt du behöver på ett ställe"

99mac Plus
Om du vill öppna dörren till MacHusets butik ska du titta in i Plusforumet, där finns alla högupplösta bilder.

Läs mer om 99mac Plus och Pro!

Smart att placera butiken intill Systembolaget, då har man garanterat folk som springer förbi skyltfönstret i en jämn ström.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-10 12:21
Ursprungligen av Björnström:

Smart att placera butiken intill Systembolaget, då har man garanterat folk som springer förbi skyltfönstret i en jämn ström.

Mindre roligt när systemets stammisar använder intilliggande väggar och portar som pissoarer.

Ursprungligen av Björnström:

Smart att placera butiken intill Systembolaget, då har man garanterat folk som springer förbi skyltfönstret i en jämn ström.

Icke att förglömma ligger butiken ett stenkast från stadens Högskola. Den inslagna linjen verkar ju vara att satsa hårt på just målgruppen studenter!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-10 19:37
Ursprungligen av Björnström:

Smart att placera butiken intill Systembolaget, då har man garanterat folk som springer förbi skyltfönstret i en jämn ström.

Då kan man gå från ett system till ett annat.

Haha, det har du rätt i. Kan bli en spännande mix av kunder

1
Bevaka tråden