Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internetanslutningen (169 nummer)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis fått min nya Mac (Os 10.3.5) och försöker koppla upp mig genom vårt stadsnät (Tiscali - Helsingborg) Jag pluggar ur kabeln från vår PC (där stadsnätet fungerar utmärkt) och in i Macen och anger DHCP automatisk som jag ska men får ett 169 IP nummer tilldelat. kan även nämna att jag inte får en grön "lampa" brevid Ethernet i nätverkstatus (gul).
Vad kan vara fel? Stadsnätet fungerar ju utmärkt i PC:n.
Har försökt frigöra IP numret i PC:n innan jag pluggar in kabeln i Macen och har även väntat i någon halvtimme för att se om ett IP nummer tilldelas..

Kan tillägga att Airport är installerat i min powerbook.

Senast redigerat 2004-11-07 14:45

Kan det vara så att Tiscali låser sig till ett nätverkskort, dvs att den låst sig till ditt PC-kort?

Om det inte är så, testa med "DHCP med manuell adress" och skriv in det ip du hade på PC:n. Hade du 169. adress på PC:n?

Jag har pratat med Tiscali som inte kunde hjälpa (givetvis). De hade inte ens en manual för Mac Os X. Jag provade att skriva in samma IP som min PC och det blev grön lampa i nätverksstatus men jag kunde inte komma ut på nätet.. Undrar vad fanken som är felet egentligen.
Det är min nya jobbdator så jag tar med den till jobbet imorgon och provar att ansluta mig där, för att checka så det inte är nåt fel på kortet..

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Kan det vara så att Tiscali låser sig till ett nätverkskort, dvs att den låst sig till ditt PC-kort?

Om det inte är så, testa med "DHCP med manuell adress" och skriv in det ip du hade på PC:n. Hade du 169. adress på PC:n?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-09 12:50
Ursprungligen av dfredrikson: