Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internetanslutningen (169 nummer)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis fått min nya Mac (Os 10.3.5) och försöker koppla upp mig genom vårt stadsnät (Tiscali - Helsingborg) Jag pluggar ur kabeln från vår PC (där stadsnätet fungerar utmärkt) och in i Macen och anger DHCP automatisk som jag ska men får ett 169 IP nummer tilldelat. kan även nämna att jag inte får en grön "lampa" brevid Ethernet i nätverkstatus (gul).
Vad kan vara fel? Stadsnätet fungerar ju utmärkt i PC:n.
Har försökt frigöra IP numret i PC:n innan jag pluggar in kabeln i Macen och har även väntat i någon halvtimme för att se om ett IP nummer tilldelas..

Kan tillägga att Airport är installerat i min powerbook.

Senast redigerat 2004-11-07 14:45

Kan det vara så att Tiscali låser sig till ett nätverkskort, dvs att den låst sig till ditt PC-kort?

Om det inte är så, testa med "DHCP med manuell adress" och skriv in det ip du hade på PC:n. Hade du 169. adress på PC:n?

Jag har pratat med Tiscali som inte kunde hjälpa (givetvis). De hade inte ens en manual för Mac Os X. Jag provade att skriva in samma IP som min PC och det blev grön lampa i nätverksstatus men jag kunde inte komma ut på nätet.. Undrar vad fanken som är felet egentligen.
Det är min nya jobbdator så jag tar med den till jobbet imorgon och provar att ansluta mig där, för att checka så det inte är nåt fel på kortet..

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Kan det vara så att Tiscali låser sig till ett nätverkskort, dvs att den låst sig till ditt PC-kort?

Om det inte är så, testa med "DHCP med manuell adress" och skriv in det ip du hade på PC:n. Hade du 169. adress på PC:n?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-09 12:50
Ursprungligen av dfredrikson:

Jag provade att skriva in samma IP som min PC och det blev grön lampa i nätverksstatus men jag kunde inte komma ut på nätet..

Kan du beskriva lite mer i detalj hur du ser att "du inte kommer ut på nätet"? Kommer det upp felmeddelanden? Varningsrutor? Annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-07 16:28

Systeminställningar -> Fildelning -> Internet. Kolla att Ethernet kortet är i bockat

Hjälpte inte..

Ursprungligen av Max Wik:

Systeminställningar -> Fildelning -> Internet. Kolla att Ethernet kortet är i bockat

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-07 22:40
Ursprungligen av dfredrikson:

Hjälpte inte..

Nej, för det är inte det som är felet. Det Max pratar om är att dela ut en fungerande Internet-anslutning till en annan dator. Vi ska leta på ett annat ställe...

Du ska se till att du har aktiverat din ethernet-port. I svensk OS X (tror jag, för jag kör med engelsk) att det heter Systeminställningar -> Nätverk -> Nätverksportskonfigureringar. Se till att Inbyggd Ethernet är aktiverad.
Du säger nämligen att du inte får någon grön lampa när du ansluter din Mac. Det beror på att ethernet-porten är avaktiverad. Du måste alltså aktivera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 22:44
Ursprungligen av frazze:

Du säger nämligen att du inte får någon grön lampa när du ansluter din Mac. Det beror på att ethernet-porten är avaktiverad. Du måste alltså aktivera den.

Nej, det stämmer inte. Om porten inte är aktiverad syns den inte ens i "nätverksstatus".

Trådskaparen skrev att det var en gul plupp vid ethernet, vilket beror på att datorn har en egenkonfigurerad ip-adress (169.254.x.x). Ethernetporten är således aktiverad.

Lite långsökt, men det kan vara värt att testa med olika inställningar för ethernetporten - testa olika inställningar för hastighet (10/100mbps) och duplex/halvduplex. Du gör detta på "ethernet"-> "avancerat" (default är "automatiskt")

Jag sitter på jobbet nu och här funkar internet kalas! Får rätt IP med en gång, så felet verkar ligga hos Tiscali... Men vad? Så jädra typiskt..

Ursprungligen av tei:

Nej, det stämmer inte. Om porten inte är aktiverad syns den inte ens i "nätverksstatus".

Trådskaparen skrev att det var en gul plupp vid ethernet, vilket beror på att datorn har en egenkonfigurerad ip-adress (169.254.x.x). Ethernetporten är således aktiverad.

Lite långsökt, men det kan vara värt att testa med olika inställningar för ethernetporten - testa olika inställningar för hastighet (10/100mbps) och duplex/halvduplex. Du gör detta på "ethernet"-> "avancerat" (default är "automatiskt")

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-09 12:47
Ursprungligen av tei:

Nej, det stämmer inte. Om porten inte är aktiverad syns den inte ens i "nätverksstatus".

Trådskaparen skrev att det var en gul plupp vid ethernet, vilket beror på att datorn har en egenkonfigurerad ip-adress (169.254.x.x). Ethernetporten är således aktiverad.

Slarvigt läst av mig. Sorry! Lampor var direkt för mig diton på nätverksutrustningar. Men samtidigt kan man märka att det är lite lömskt med indikatorerna i Network Preference. Indokatorn säger bara om den är rätt konfigurerad - inget om det finns en förbindelse. Vi ser ju att den byter färg från gul till grön bara för att man sätter en korrekt IP-adress. Han skulle kunna sätta en angränsande IP-adress och ändå få grön indikator...

Utan att testa skulle jag påstå att texten med ...are connected to the Internet via... bara baseras på vem som är default gateway. Jag kan rycka sladdar bakom min basstation utan att OS X upptäcker något.

Tillbaka till huvudproblemet. En router löser inte problemet för gentemot Tiscali är en router och Macen likvärdiga ur MAC-adresssynvinkel. Vad händer om han trycker på förnya DHCP-lånet-knappen i Network->Built-in Ethernet->TCP/IP?

Jag är kanske ute och snurrar nu men en router borde väl hjälpa??, försök låna en av en kompis och testa om du kan komma ut!

Om jag fattat det rätt så får routern sitt IP av tiscalis DHCP medans de interna datorerna får från routerns DHCP så om tiscali klarar av routrar så borde det ju funka, men låna av en kompis innan du springer ut och köper.

Om det är ADSL så tänk på att korskopplad kabel mellan modem och router brukar vara bra

OBS! OBS! Jag är inte alls säker på att detta funkar, men det kan ju vara värt ett test

Tack för tipset! Vi har stadsnät, alltså en kabel som är kopplad till en switch. Jag har funderat lite på om det kan vara kabeln det är fel på? men den funkar ju till PC:n?

Vi planerar att skaffa ett trådlöst nätverk hemma, skulle det funka tror du? jag är tyvärr helt novis när det gäller nätverk.

Ursprungligen av Kellogs:

Jag är kanske ute och snurrar nu men en router borde väl hjälpa??, försök låna en av en kompis och testa om du kan komma ut!

Om jag fattat det rätt så får routern sitt IP av tiscalis DHCP medans de interna datorerna får från routerns DHCP så om tiscali klarar av routrar så borde det ju funka, men låna av en kompis innan du springer ut och köper.

Om det är ADSL så tänk på att korskopplad kabel mellan modem och router brukar vara bra

OBS! OBS! Jag är inte alls säker på att detta funkar, men det kan ju vara värt ett test

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 10:15
Ursprungligen av dfredrikson:

Tack för tipset! Vi har stadsnät, alltså en kabel som är kopplad till en switch. Jag har funderat lite på om det kan vara kabeln det är fel på? men den funkar ju till PC:n?

Vi planerar att skaffa ett trådlöst nätverk hemma, skulle det funka tror du? jag är tyvärr helt novis när det gäller nätverk.

Jodå, som Kellogs säger borde en router lösa ditt problem. Om det inte fungerar med routern så betyder det troligen att Tiscali har låst uppkopplingen mot din pc:s MAC-adress (id för nätverkskortet). Isåfall får du be Tiscali släppa den låsningen, eller så klonar du MAC-adressen i routern (låter som mumbojumbo nu, men beskrivs ofta enkelt i routermanualen).

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-09 15:49

Jag har varit med om detta förr, problemet är att vissa leverantörer låser sig mot MAC-adressen på nätverkskortet och håller fast ett bra tag.
Testa att rycka ur sladden ur PC'n och låt det stå ett par timmar, så borde det ha släppt och allt borde vara frid och fröjd med Macen också.
Planerar du att skifta mellan Macen och PC'n så är nog en router av något slag helt klart att föredra.

  • Medlem
  • 2004-11-12 18:36
Ursprungligen av nillon:

Jag har varit med om detta förr, problemet är att vissa leverantörer låser sig mot MAC-adressen på nätverkskortet och håller fast ett bra tag.
Testa att rycka ur sladden ur PC'n och låt det stå ett par timmar, så borde det ha släppt och allt borde vara frid och fröjd med Macen också.
Planerar du att skifta mellan Macen och PC'n så är nog en router av något slag helt klart att föredra.

Om det är problemet kan man göra en DHCP-release från PC:n.

ipconfig /release

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-11-12 21:05

Jag brukar också få en 169.xxx adress från min router med jämna mellanrum. (Efter en firmware uppg mer sällan). Men jag brukar starta om routern så löser det sig.

  • Medlem
  • 2004-11-13 15:45
Ursprungligen av dfredrikson:

Jag har precis fått min nya Mac (Os 10.3.5) och försöker koppla upp mig genom vårt stadsnät (Tiscali - Helsingborg) Jag pluggar ur kabeln från vår PC (där stadsnätet fungerar utmärkt) och in i Macen och anger DHCP automatisk som jag ska men får ett 169 IP nummer tilldelat. kan även nämna att jag inte får en grön "lampa" brevid Ethernet i nätverkstatus (gul).
Vad kan vara fel? Stadsnätet fungerar ju utmärkt i PC:n.
Har försökt frigöra IP numret i PC:n innan jag pluggar in kabeln i Macen och har även väntat i någon halvtimme för att se om ett IP nummer tilldelas..

Kan tillägga att Airport är installerat i min powerbook.

Glömde säga att 169,n,n,n är ett IP operativsystem brukar ställa in när DHCP-servern retunerar något obegripligt eller inget allt. Lyser lampan gult och du får 169 borde det tyda på att datorn inte hittar nätverket.

Prova att koppla ihop datornerna och se om de kan snacka med varandra.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

dfredriksson...hur gick det??

Också väldigt nyfiken på hur det gick. Har precis samma problem hos en kund här i Västerås.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 13:09

Jag var med om något liknande när jag fick min bredbandsanslutning hemma. När de kopplade in det och drog in kontakten i lägenheten så kollade vi så att det fungerade med PC:n dom hade med sig. Allt var frid och fröjd men jag fick det inte att fungera med macen. Vi löste det med att jag fick ett fast IP. Det verkade som om macen inte kunde få tilldelning av IP av routern som dom har i källaren i mitt hus. Sen jag fick fast IP har det inte strulat en enda gång.

Halloj! Det gick inte! Skaffade trådlöst nätverk så då gick det bra!

Ursprungligen av metalmike:

Också väldigt nyfiken på hur det gick. Har precis samma problem hos en kund här i Västerås.

1
Bevaka tråden