Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur står sig en Ibook 1,3 mot min nuvarande laptop?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-11-08 17:07

Efter att ha hållit på med min mors Ibook 500 ett tag nu så har jag insett att det nog är Mac man skall försöka satsa på. Min nuvarande dator är en IBM Thinkpad R40 med en centrino 1,4GHz(vilket ska motsvara en p4a 2,0 om man ska tro försäljaren) samt 256mb minne. Min budget är inte speciellt stor så jag är därför inne på en Ibook g4 1,33ghz 256mb. Kan någon svara på hur dessa två konfigurationer står sig i prestanda mot varandra. Jag kommer förstås till största delen surfa, skriva å lyssna på musik(och då förstås sammtidigt) och sen blir det vell lite photoshop ibland oxå. Jag upplever min PC som slö stundtals men det beror nog på att XP-installationen är lite gammal. Jag är medveten om att 256mb minne är lite i minsta laget för ibooken men jag kommer nog inte att ha råd med mera just nu... Och förresten är det en eller 2 platser för minnesutbyggnad i dom nyare maccarna? i moderns gamla 500a så är det bara en och det gör ju minnesutbyggnader ganska kostsamma.

Mvh Torsten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-08 17:18

Jag tror en iBook kommer stå sig ganska bra mot din Thinkpad. Som du själv säger, så ja, 256 mb minne är lite i minsta laget för OSX, men det funkar ju bra sålänge man inte har jättemånga program igång samtidigt. Skriverier, musik och surfning klarar den av utan några som helst problem. Och ja, det finns en plats för minnesutbyggnad, men de 256 mb som sitter i datorn från början sitter fast monterat på moderkortet, så du går inte miste om det minnet om du uppgraderar. Köp en 512 mb-modul i efterhand när du får råd, så har du alltså 768 mb, och det räcker utmärkt.

Det finns en utbyggnadsplats för mer minne. Minne är dock billigare om du köper från någon annan än apple. 512 MB extra kostar drygt 1000kr.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-11-08 22:18

OK tack för dom snabba svaren..
Nästa fråga
Hur mycket låter en ny Ibook?
Den 500an som jag har hållit på med susar välldigt mycket från hårddisken. Störande mycket faktiskt.. Så är det inte på dom nyare va?

Min (12" 1.2 GHz) låter väldigt lite. Sitter man i ett tyst rum hör man bara hårddisken, men den låter inte alls högt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-08 23:21

Som Simon säger, den är väldigt tyst. Den låter knappt alls. Lägger man örat mot den hörs ett svagt sus från hårddisken, men jag upplever den annars som i stort sett helt tyst. Men låter man processorn jobba hårt med något en stund så går fläkten igång, och då låter det desto mer. Men det händer praktiskt taget aldrig vid vanligt arbete.

Om du har tankar om priset tycker jag absolut att du ska köpa en 12" och inte en 14". Skillnaderna är verkligen inte stora (framför allt är det samma upplösning på skärmen). Då får du pengar till ordentligt med minne också. HD och sådant går att välja till större även på den lilla modellen. Om du inte verkligen behöver dvd-brännare...

instämmer i inlägg ovan:

kika på 12"-aren - samma upplösning som 14"-aren.
köp 512 MB när du får pengar till det
min ibook 800 mhz var HELT tyst...hörde knappt hårddisken ens

köp via student om du kan - 10% rabatt

lycka till!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-11-09 18:33

OK perfa att dom är så tysta.. Irriterar mig mycket på ljud...
Mera frågor
Så ni tycker att jag skall satsa på en 12"-tummare... Min moders 500a har sådan skärm och jag tycker den är för liten. Iaf om man ska använda den som "stationär dator" som jag mestadels kommer att göra. . Och hur är färgmatchningen i förhållande till andra laptops/billiga TFTer? bättre/sämre? Den på min nuvarande bärbara en (IBM Thinkpad R40) är helt värdelöst i det hänseendet enligt mig

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 21:17
Ursprungligen av torten:

Iaf om man ska använda den som "stationär dator" som jag mestadels kommer att göra. .

Koppla in en vanlig skärm på bildskärmsporten då
Liten TFT på resande fot och stor CRT (1024x768 dock utan fulhax) när man är hemma…

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-09 20:34

iBook 500, har den inte en upplösning på endast 800x600? Då blir det inte mycket yta till programmen...

iBook 1,2 GHz 12" har upplösning 1024x768, alltså som jag tror inte större än den du testat, men "tätare packat". Precis som många redan sagt är 14"-aren inte särskilt intressant för mig. I mina ögon passar den bara för folk som har problem med synen (och därför tycker att skärmen är dålig eftersom saker är för små). Visserligen blir pixlarna större med 14"-aren än med 12"-aren, men du får inte fler av dem och får alltså inte plats med fler saker på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 21:10

Nej, ibook 500 har också 1024x768. (om vi snackar vit iBook G3 500MHz)

Fulhaxet som Pär nämnde finns här:
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Ger samma funktionalitet som powerbookens grafikkort; möjlighet till två skärmar (dvs. utan dubblering) och full upplösning på den externa skärmen.

måste försvara 14" ibook. det hackas så mycket på det relationen mellan pixlar och skärmstorlek och jag må vara ett blindstyre, men jag har inte ångrat en sekund att jag tog 14" istället för 12".

gå till någon återförsäljare och kladda på prylarna så får du bästa uppfattningen.

go 14", go!

Jag har också en 14" påväg.

klart man helst skall se alternativen i verkligheten först! om du inte har så stora krav på mobilitet så får du en suverän dator om du köper nya 17" iMac G5

annars hade jag nog satsat på en 12" med extra skärm...

Har inte tänkt på det tidigare, men det verkar som om nästan alla 15" TFT-skärmar som säljs också är 1024*768. Och de är ju t.o.m. ännu större än 14-tummaren...

Men för mig handlar det om pris och om smidighet i första hand. Och naturligtvis ska Torsten smita in och klämma på dem i verkligheten också. Om de nu finns någonstans i Örebro...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-11-10 19:50

Oj nu vart det mycket inlägg i frågan 14 eller 12 tum :-).. Jag står nog dock fast vid 14" eftersom jag inte vill ha någon stor CRT skärmar på skrivbordet möjligtvis en Apple TFT men dom är lite för dyra för mig.. 14" vill jag ha helt enkelt för att det är skönare med en stor skärm när man skall använda den mycket oavsett om upplösningen är högre eller inte. Och Imac går bort eftersom jag trots allt vill kunna ha med mig datorn och använda den på resan..
Men nu har jag en ny fråga
I min nuvarande bärbara har jag ett :TwinMOS DDR SO-DIMM PC3200 512 MB CL3
WLCSP chip, 200pins för notebooks (för att citera komplett.se). Passar ett sådant i en ny IBook?

Funkar inte. Du ska ha ett ddr so-dimm pc2100. färre 'pinnar' ska det vara...

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-11 16:34
Ursprungligen av sugplopp:

Funkar inte. Du ska ha ett ddr so-dimm pc2100. färre 'pinnar' ska det vara...

Kom inte här och hitta på saker som du inte har koll på. Skillnaden mellan PC3200 och PC2100 är bara hastigheten (PC3200 är bättre). I övrigt ska PC3200 vara helt bakåtkompatibelt och gå att köra även i lägre hastigheter - om inte annat teoretiskt enligt standarderna. 200 pins minnen är precis vad man vill ha till iBooken i nya versioner...

Kan man hitta långsammare versioner som är billigare är det naturligtvis bättre än att köpa ett onödigt snabbt. Förmodligen kan du få ett minne med lite lägre latency också då - CL3 är ganska dåliga timings, CL2,5/CL2 är bättre - men de dåliga CL-värdena måste användas eftersom är tvungna eftersom minnet körs i hög klockhastighet vid PC3200.

1
Bevaka tråden