Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UPS: Hur har ni det i serverrummet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 19:40

Ja, om strömmen går...

svar ja

Ja, men utveckla det gärna mer.

Vad för övervakningsprogramvara (för UPS:en) som går att köra på Mac OS X? I mitt fall är det PowerGuardian, men vilka alternativ finnes?

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 20:45

APC har egen program vara till sina UPS:er. Dessa fungerar väl och ser till att stänga av anslutna maskiner snyggt och fint innan strömmen tar helt slut.

Ursprungligen av Schuckert:

APC har egen program vara till sina UPS:er. Dessa fungerar väl och ser till att stänga av anslutna maskiner snyggt och fint innan strömmen tar helt slut.

Vad är det för fel på den inbyggda programvaran i OSX för att ta ner server vid strömavbrott eller dyl? Kör denna med APC, både rackmonterade och fristående UPS:er till bla Xserve, Xserve RAID mm.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-07 21:58
Ursprungligen av Arch@ngel:

Vad är det för fel på den inbyggda programvaran i OSX för att ta ner server vid strömavbrott eller dyl? Kör denna med APC, både rackmonterade och fristående UPS:er till bla Xserve, Xserve RAID mm.

Rätta mig om jag har fel, men den inbyggda fungerar väl med APC först efter att du har installerat APC:s programvara? Vi talar nog om samma sak. APC:s programvara ställs ju in i "Strömsparare".

Ursprungligen av Schuckert:

Rätta mig om jag har fel, men den inbyggda fungerar väl med APC först efter att du har installerat APC:s programvara? Vi talar nog om samma sak. APC:s programvara ställs ju in i "Strömsparare".

Har aldrig installerat APC:s programvara Den funktionen man hittar i strömsparare kom ju till när Apple släppte 10.3.3.

Senast redigerat 2004-11-07 23:04
  • Medlem
  • 2004-11-08 00:23

Det här verkar vra en bra sida att kika på om man vill se vilken UPS som passar ens behov.
http://www.apc.com/template/size/apc/index.cfm

Jao, kör APC's variant, inte för att dom behövt stänga av sig än, peppar peppar

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 21:27
Ursprungligen av Johan S:

Jao, kör APC's variant, inte för att dom behövt stänga av sig än, peppar peppar

Ryck ut 220:an så ser du om det fungerar.

Någon som testat (efter att först fått att fungera) LanSafe till PowerWares produkter?

//Mikael

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Någon som testat (efter att först fått att fungera) LanSafe till PowerWares produkter?

//Mikael

LanSafe är kung. Sjukt bra program.

Ursprungligen av Joacim Melin:

LanSafe är kung. Sjukt bra program.

På Mac OS X-servrar - främst xServe?

//Mikael

Ursprungligen av Wire:

Ryck ut 220:an så ser du om det fungerar.

Jojo, strömavbrott har de ju vart, men inte så pass länge så burkarna behövt gå ner.. o de är väl inte tanken heller

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 21:26

Vi har APC Powershute på våra SUN. Jag tror det fungerar på X, men vet inte så noga...

Vi valde att placera servrarna i en hall som redan är förberedd för serverdrift. Vårt rack har separat A och B ström som har batteribackup och dieseldrift om så behövs. Separat A och B-ström innebär att om strömmen går i ett nät så finns det kvar i det andra.

Servrar har normalt sett dubbla nätaggregat (dock ej Xserve eller Power Macintosh G5!) så kablarna går på separata nät.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 21:32

En viktig grej man glömmer är vilka maskiner som sitter på samma säkringar. Skulle ett nätaggregat gå i en maskin på en grupp, dör ju samtliga maskiner på denna. Har man dubbla nättaggregat i servern, skall man alltså sätta dessa på olika faser. Minns dialogen med IT-chefen efter att en SUN Ultra 450 hade kortslutit:
- Jo, det var SUN-burken som orsakade stoppet.
- Men vi har ju en stor 3-fas Silcon-UPS.
- Jo, ja, men säkringen gick ju.
- Kan man ta bort den?
- Visst kan man det. Huvudsäkringen går istället och hela fastigheten blir strömlös på alla faser.
- Det menar du inte!

Jag kör Powerwares grejjer, programmet... nåja... hmmm... terminalbaserat men det fungerar.
Ska du göra ändringar senare måste du använda Win eller installera om programmet.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kör Powerwares grejjer, programmet... nåja... hmmm... terminalbaserat men det fungerar.
Ska du göra ändringar senare måste du använda Win eller installera om programmet.

Nu är det ju ett år sen det citerade så stämmer det fortfarande? På Powerwares websida finns Lansafe Explorer som verkar ha ett ordentligt GUI eller förstod jag fel när du säger terminalbaserat?

Powerware är litet billigare än APC men man vill ju ha ett fungerande program.

1
Bevaka tråden