Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analys av spelmarknaden.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 00:10

Hej!
Skulle vilja skapa en diskussion om försäljningen av mac spel. Att Mac inte är ett system främst för spelande är ingen hemlighet. Men vad beror den låga siffran av?

Hur ser det ut med försäljningen av mac spel här i Sverige? Vart köper ni era spel, via näthandel eller i riktig butik? Det senaste året, hur många mac spel har ni köpt?

Utbudet är ju inte alltför välbärgat och portade spel hinner oftast förbi både Windows och tvspel innan de lanseras till mac. Är det många av er gamers som hoppar över mac versionen av favoritspelet av anledningen att det redan året innan finns till andra system?

Kan tänka mig att försäljningen av spel här i Sverige är något svalt av ovanstående anledning. Kan det som följd att konkurrensen är så pass dålig att priserna ligger på en högre nivå än vad det egentligen skulle kunna vara? Vilket då, logiskt nog hämmar försäljningen?

Som gammal Windows ägare är man medveten om den stora mängd piratkopior som finns. Hur är det till OS X? Förloras det mycket intäkter till spelutveklare pga av detta?

Vad tycker du gör att spelmarknaden är så bromsad på mac och OS X? Vad kan göras bättre, och då menar jag framförallt vad som skulle kunna förbättras i Sverige för att få upp intresset mera.

imo... hade Half-Life och Counter-Strike släppts till Mac så hade världen sett VÄLDIGT annorlunda ut!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-07 21:16
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

imo... hade Half-Life och Counter-Strike släppts till Mac så hade världen sett VÄLDIGT annorlunda ut!

Och DET kan vi "tacka" Micro$oft för! Hur var det? Det var väl DirectX det var fel på och det enda sättet de skulle få M$ att uppdatera DirectX var att gå med på att INTE göra Halflife till mac. Det finns säkert på någon bärbar dator därute hos Sierra....

  • Medlem
  • 2004-11-05 09:43
Ursprungligen av KoTTeN:

Hej!

Som gammal Windows ägare är man medveten om den stora mängd piratkopior som finns. Hur är det till OS X? Förloras det mycket intäkter till spelutveklare pga av detta?

Vad tycker du gör att spelmarknaden är så bromsad på mac och OS X? Vad kan göras bättre, och då menar jag framförallt vad som skulle kunna förbättras i Sverige för att få upp intresset mera.

Tror att det är en vanlig missuppfattning att spelutvecklare och många andra mjukvaruutvecklare förlorar stora pengar på piratkopior. När det gäller spel är det nog sant i vissa fall men jag skulle vilja påstå att de som kopierar inte skulle köpa originalet bara för att de inte kan kopiera. Därmed inte sagt att det är rätt på något sätt, du stjäl ju faktiskt någons arbete om du kopierar.

/hpe

Jag skulle vilja se mac-spel i affärerna, känner inte till en affär som säljer mac-spel på 100 mils radie. Jag kan få tag på warcraft men det är enbart för pc versionen ligger på samma skiva. Jag MÅSTE köpa spelen via beställning från tex macoteket. Detta ger ju intryck av andra att det inte finns spel till macen och väljer därför andra platformar för spelande.

Spel som har mac och pc versionen på samma skiva ser ut att öka, som tex close combat spelen som snart kommer och ett annat spel som kommer till sommaren. Om det blir fler sådana spel så får folk mer upp ögonen för spel för mac och det ökar chanserna till fler mac spelare.

Jag tror att om det släpps fler demo versioner av spel så ökar intresset för man får då en inblick om det är ett spel för en och hur bra det går att spela på datorn.

Ursprungligen av KoTTeN:

Hej!
Skulle vilja skapa en diskussion om försäljningen av mac spel. Att Mac inte är ett system främst för spelande är ingen hemlighet. Men vad beror den låga siffran av?

Frågan är om spel till Mac säljer så dåligt, i förhållande till Macens andel av dator försäljningen?

Trots att Mac bara har 3-5% av datormarknaden så har antalet spel som släppts till Mac ökat rejält de tre senaste åren. Jag blir förvånad över hur mycket fler spel Mac få idag, när jag jämför spelsläppen till Mac hösten 1999, 2000 och 2003. Varför förstår jag inte, men kul är det. Antagligen beror det på att spelen som portas säljer.

Ursprungligen av KoTTeN:

Hur ser det ut med försäljningen av mac spel här i Sverige? Vart köper ni era spel, via näthandel eller i riktig butik? Det senaste året, hur många mac spel har ni köpt?

Jag köper hos Nordic Softsales mest. Senaste året har det inte blivit så många spel pga tidsbrist och att min hårdvara G4 933 börjar lagga:)

Ursprungligen av KoTTeN:

Utbudet är ju inte alltför välbärgat och portade spel hinner oftast förbi både Windows och tvspel innan de lanseras till mac. Är det många av er gamers som hoppar över mac versionen av favoritspelet av anledningen att det redan året innan finns till andra system?

Som sagt ovan, utbudet av datorspel till Mac har _aldrig varit bättre_ än nu!
Har bara hänt två gånger, trots att vi har PS2 och GBA hemma. Och det gällde lotr return of the king samt moh rising sun. Men spelen köptes av barnen och de hade inte mac hårdvara att klara systemkraven på lotr. Jag var själv inte intresserad av lotr + har mohaa till Mac men inte andra addons.

Ursprungligen av KoTTeN:

Kan tänka mig att försäljningen av spel här i Sverige är något svalt av ovanstående anledning. Kan det som följd att konkurrensen är så pass dålig att priserna ligger på en högre nivå än vad det egentligen skulle kunna vara? Vilket då, logiskt nog hämmar försäljningen?

Det tar lite lång tid för vissa spel att komma till Sverige, men det problemet gäller tyvärr inte bara Mac utan alla plattformar; Myst III: Excile är väl skräckexemplet:(

Konkurrensen är inte så stor, men nypriserna tycker jag är schyssta, de påverkas inte så mkt. Mac har samma prisnivå på nya spel som windows, lite lägre än PS2 och mkt lägre än xbox. Större problem med priser på spel som är ett, två och tre år gamla, där märks bristande konkurrens mer.

Ursprungligen av KoTTeN:

Som gammal Windows ägare är man medveten om den stora mängd piratkopior som finns. Hur är det till OS X? Förloras det mycket intäkter till spelutveklare pga av detta?

Jepp, i alla fall om man ska tro det som Ambrosia och Destineer med flera spelutvecklare för Mac skrivit om, så är piratkopiering på mac i paritet med windows.

Ursprungligen av KoTTeN:

Vad tycker du gör att spelmarknaden är så bromsad på mac och OS X? Vad kan göras bättre, och då menar jag framförallt vad som skulle kunna förbättras i Sverige för att få upp intresset mera.

Spelmarknaden för Mac har aldrig varit större än idag. Och har växt år från år till år med fler och fler titlar sedan 1999/2000. Så just nu är det "drag under galoscherna". Genom Aspyr har Mac fått The Sims mfl titlar, (som vi här kanske inte tittar på men som säljer mkt mer än BF Vietnam et al både på windows och Mac sidan vecka efter vecka efter vecka....)

Vad som bromsar spelmarknaden på Mac är samma sak som på alla marknader; möjligheten till avsättning = försäljning. Säljs det 3-4 miljoner nya datorer med Mac OS X per år så är det ramen.

Vad kan då göras bättre i Sverige?
1. Först och främst behöver (och det här låter säkert tråkigt för de flesta i forumet, men:) titlar för åldern 2-10 säkras för Mac OS X. Där har det skett ett obehagligt fall efter att X kom som plattform. Jag hoppas verkligen Apple jobbar på den frågan. Lek och lär är ett skriande exempel. Titeln produceras för mac och Windows i USA och har alltid översatts till svenska för både Mac och Windows framtills nu då importören valde att bara köra windows utgåvan:(

2. Importör/grossist: Mac-ÅF behöver sätta sig ned med Nordic och deala upp marknaden samt vem som ska importera spelen. Så att det blir vinst och mer säker försäljning. För liten marknad att kriga på.

3. Hybridskivor: gäller iofs worldwide, att mac och windowsversionen säljs på samma skiva.

4. Priset på äldre spel bör sättas efter gängse algoritm. Det är ok med 499 för ett nytt spel, men inte för ett spel som släpptes för ett år sedan till Mac.... Säg 399 efter 8 månader, 299 efter 16 månader, 199 efter 24 månader osv.

5. reklam/artiklar/recensioner i MacWorld/99mac/MacNytt med flera av de spel som släpps till Mac. Idag recenseras kanske 5-10 % av alla komersiella spelsläpp till Mac i Sverige, vilket är under all kritik. Givetvis blir man tvungen att läsa på windows sidor, men det ger ofta en fel bild av hur spelet funkar på Mac. Vissa spel funkar bättre på Mac, tack vare bra portning andra sämre.

6. Demoversioner som man kan testa i både single och multiplayer. BF1942 demo i sp, rotfl...

/Steephill

Ursprungligen av Steephill:

1. Först och främst behöver (och det här låter säkert tråkigt för de flesta i forumet, men:) titlar för åldern 2-10 säkras för Mac OS X. Där har det skett ett obehagligt fall efter att X kom som plattform. Jag hoppas verkligen Apple jobbar på den frågan. Lek och lär är ett skriande exempel. Titeln produceras för mac och Windows i USA och har alltid översatts till svenska för både Mac och Windows framtills nu då importören valde att bara köra windows utgåvan:(

Sant. De få lek- och lärprogram som finns till Mac på svenska är mest från 90-talet. Apple borde snarast ha ett seriöst samtal med Levande Böcker och uppmuntra Gammafon, t.ex. Bristen på OS X-program i denna oglamorösa sektor är mer avgörande för Macens möjligheter i hemmiljö än vad många tror.

Macoteket importerar själva istället för att gå via Nordic Softsales.

Tror inte att det var problemet. Snare är Valve ett väldigt kinkigt företag. En viss programmerare - kommer inte ihåg namnet men han jobbade senare på Mumbo Jumbo som portat BG2 och gjorde Myth 3 - fick i uppgift att porta HL på en viss tid. Tyvärr höll han inte deadlinen, multiplayer-delen blev inte klar i tid, och Valve ville inte lägga mer pengar på Mac-versionen så det lades ner. Detta trots att han hade kommit långt och singelplayer-delen fungerade. Någon gång kanske den spelabara koden kommer att läcka ut..

1
Bevaka tråden