Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort punkten i antalet inlägg?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att ta bort punkten som någon har satt in bland
siffrorna i antalet inlägg? (Den efter tusentalet.)

<----

Såg den också. Om man läser snabbt ser det ut som om jag har skrivit 1,64 inlägg

I svenska använder vi ofta punkt som tusentalsavgränsare så det är ju helt korrekt, om än lite överflödigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 18:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I svenska använder vi ofta punkt som tusentalsavgränsare så det är ju helt korrekt, om än lite överflödigt.

En i allra högsta grad värdslig fråga men jag trodde det svenska systemet var mellanrum mellan tusentalsavgränsarna, dvs 1 000 000 kr tex... Det finns väl många skolor i ämnet

  • Medlem
  • 2004-11-07 22:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I svenska använder vi ofta punkt som tusentalsavgränsare så det är ju helt korrekt, om än lite överflödigt.

Vilka "vi"? Det där är inte svenska som jag känner svenskan.

Bort!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-07 18:47

jag tillämpar strikt systemet med mellanrum när jag skriver på svenska å samtidigt gruppera siffror om tre, t ex 1 000 000 000 som hekr påpekar. vad ni får andra system från är en bra fråga?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-11-07 18:53

Punkt betyder ibland komma

I internationell text används punkten ofta som komma och komma som punkt. Det är alltså bäst att alltid använda mellanrum som avgränsare, så undviker man missförstånd.

Mellanslag är den form som förordas av svenska språknämnden i de flesta fall. Punkt var vanligare förr

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mellanslag är den form som förordas av svenska språknämnden i de flesta fall. Punkt var vanligare förr

Rätt, men ett hårt mellanslag ska det vara, så man slipper en radbrytning mitt i ett tal:

Jag har 144
000 kronor
i skulder.

(Inte så snyggt, och inte sant heller )

Svenska språknämnden godkänner punkt om man inte har tillgång till hårt mellanslag. (Tror jag.)

Ursprungligen av leenus:

Rätt, men ett hårt mellanslag ska det vara, så man slipper en radbrytning mitt i ett tal:

Jag har 144
000 kronor
i skulder.

(Inte så snyggt, och inte sant heller )

Svenska språknämnden godkänner punkt om man inte har tillgång till hårt mellanslag. (Tror jag.)

Vill man vara riktigt petig (och det vill man väl ...?) kan man till och med följa typografigurun Christer Hellmarks rekommendationer och slå 10% fast utslutning i stället för ett hårt mellanslag. Ett helt mellanslag ger nämligen en alldeles för bred glugg.

Haha, den där dök upp för några timmar sedan och redan har ni upptäckt den

Vad säger ni, stanna eller försvinna? (den är global och berör alla tusental på hela sajten)

Bort.

  • Medlem
  • 2004-11-07 19:21
Ursprungligen av Leftrustle:

Bort.

Du har ju ingen ens

Byt mot  .

  • Medlem
  • 2004-11-07 22:22

Bort så in i helvete. Jag skulle just skapa en tråd om det när jag hittade den här.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-08 00:33

bort. vi är inte den 51:e delstaten...

Ursprungligen av h0ax:

bort. vi är inte den 51:e delstaten...

I USA använder man decimal vid tusental och punkt vid decimal. Med andra ord tvärtom

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-08 22:21
Ursprungligen av Björnström:

I USA använder man decimal vid tusental och punkt vid decimal. Med andra ord tvärtom

beror på hur man ser det; antingen har du 9 864 inlägg eller 9,864 inlägg. alltså nästan 10 000 inlägg eller 10 inlägg.

orka.

Bort, har dock ett antal inlägg innan jag kommer dit

Så vitt jag förstått är den Amerikanska noteringen komma vid tusental och punkt vid decimal.

Svensk notering på tusental är punkt vid tal, men mellanslag när man skriver en summa pengar. Fast jag är inte helt hundra.

Nurå. Nu har ni fått ett mellanrum istället.

  • Medlem
  • 2004-11-08 10:11
Ursprungligen av Björnström:

Nurå. Nu har ni fått ett mellanrum istället.

Det var bra. Men är det inte lite stort...?

*lätt generad för att jag klagar på en sån trivialitet i det stora hela*

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 10:25
Ursprungligen av Baron:

Det var bra. Men är det inte lite stort...?

*lätt generad för att jag klagar på en sån trivialitet i det stora hela*

Varför inte 2,8k istället för 2 853. Eller låta ett k inlägg motsvara 1 024 inlägg

kanske inte...

1
Bevaka tråden