Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om Airport.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal Airport basstation, en dator med ett 11 mbits airportkort och dessutom en PC med ett trådlöst 11 mbits närverkskort som jag tänkte koppla in. Jag har några frågor om detta.

1. Fungerar både Mac och PC ihop med basstationen?

2. Kan man i framtiden använda en Airport 54 mbits basstation ihop med 11 mbits Airport basstation, så att man får en bättre signal? Alltså ha dem att kommunicra med varandra.

3. Kan man ha en router mellan ADSL-modemet och Airport basstationen? Typ som extra brandvägg. Är det nån fördel?

4. Kan man köra en Airport Express ihop med en gammal Airport basstation och streama musik från iTunes?

5. Tror ni att man kan ha modemet och basstationen (och ev. routern) i ett städskåp i köket (jo, jag har mina skäl), dels med hänsyn till värme/ev. brandrisk och dels med hänsyn till räckvidd?

6. Går det lika snabbt att surfa och ladda trådlöst som med tråd, eller är det normalt långsammare?

Tacksam för era svar.

Senast redigerat 2004-11-05 08:31
  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 11:04
Ursprungligen av Ian Curtis:

1. Fungerar både Mac och PC ihop med basstationen?

2. Kan man i framtiden använda en Airport 54 mbits basstation ihop med 11 mbits Airport basstation, så att man får en bättre signal? Alltså ha dem att kommunicra med varandra.

3. Kan man ha en router mellan ADSL-modemet och Airport basstationen? Typ som extra brandvägg. Är det nån fördel?

4. Kan man köra en Airport Express ihop med en gammal Airport basstation och streama musik från iTunes?

5. Tror ni att man kan ha modemet och basstationen (och ev. routern) i ett städskåp i köket (jo, jag har mina skäl), dels med hänsyn till värme/ev. brandrisk och dels med hänsyn till räckvidd?

6. Går det lika snabbt att surfa och ladda trådlöst som med tråd, eller är det normalt långsammare?

2. Nej, det tror jag inte.

3. Jag har en router mellan modemet och Airport Expressen. Det funkar bra men om det är någon fördel vet jag inte.

4. Nej, det tror jag inte.

5. Kolla här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58543 – det står dock ingen specifikt om städskåp.

6. Jag har en iMac G5 och en Cube samt en Airport Express. Jag märker ingen skillnad i surfhastigheten (ADSL 0,5) oavsett om jag använder iMacen (54 Mbit) eller Cuben (11 Mbit), jämfört med kabel.

men det måste väl gå att koppla in en pc till en airport basstation? om en familj har tre datorer och en av dessa är en pc, kan inte den kopplas in till nätverket då?

Visst kan man ha en Router mellan ADSL-modemet och Airport Basstation.
Det har jag, men det krävs en korskopplad Ethernetkabel

PCns trådlösa kort hittade Airporten dirket. Fungerar perfekt på både PCn och Macen.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag har en gammal Airport basstation, en dator med ett 11 mbits airportkort och dessutom en PC med ett trådlöst 11 mbits närverkskort som jag tänkte koppla in. Jag har några frågor om detta.

1. Fungerar både Mac och PC ihop med basstationen?

2. Kan man i framtiden använda en Airport 54 mbits basstation ihop med 11 mbits Airport basstation, så att man får en bättre signal? Alltså ha dem att kommunicra med varandra.

3. Kan man ha en router mellan ADSL-modemet och Airport basstationen? Typ som extra brandvägg. Är det nån fördel?

4. Kan man köra en Airport Express ihop med en gammal Airport basstation och streama musik från iTunes?

5. Tror ni att man kan ha modemet och basstationen (och ev. routern) i ett städskåp i köket (jo, jag har mina skäl), dels med hänsyn till värme/ev. brandrisk och dels med hänsyn till räckvidd?

6. Går det lika snabbt att surfa och ladda trådlöst som med tråd, eller är det normalt långsammare?

Tacksam för era svar.

1 Alldeles utmärkt. har en gammal PC med D-link DWL-510

2 Alldeles utmärkt. Nödvändig om man har en gammal Graphite Airport som bara har en ethernetport och man vill blanda med trådlöst och fasta ethernet anslutna maskiner i ett nätverk.
Har själv en gammal D-Link 804

3 Tror inte att det fungerer

4 Ingen aning, har inte någon Express

5 Du få väl lämna lite luft mellan apparaterna och lösningsmedlen
Om inte städskåpet är byggt i betong så är det nog marginell vad det gäller mottagning.
Det som jag märkt minska motagningen hos mig är när man hammnar i "radioskugga" bakom murstocken.

6 Det beror på hur snabb uppkopling du har. På min ADSL 0,5 Mb uppkopplingen och 11 mbits Airport är det ingen skillnad. Mellan ethernetansluten dator och 11 mbits Airport ansluten flyttar jag ca. 0,5 Meg/sek - så mycket laddar jag inte från nätet - snarare 0,06Meg

tack ian curtis för ditt svar. skulle varit lustigt annars.

Nu funkar det bra och i städskåpet blir det bra signal till övervåningen. I skåpet, med Airport, router och modem, blir det 28 grader, så då kan det väl inte börja brinna hoppas jag. Däremot går det inte längre att anluta från PC till Mac och tvärtom för att föra öve filer mellan datorerna. Det gick alldeles utmärkt tidigare med ethernetkabel. Några tips?

I somras gick min Router åt helsike när det var för varmt inomhus, ändå stod den längst in
i rummet och inte utsatt för solstrålning...Det var D-Link förstås, extremt värmekänsliga tydligen.
2 st bytta på ett par månader. Nu har jag Netgear

bara en grej, vill ni höra hela anastacias senaste platta, och jag menar HELA, så kan ni ringa till d-links support. ungefär så lång tid tar det tills dom svarar.
smart drag att ha den skivan, måste ju vara hur många som helst som lägger på....

1
Bevaka tråden