Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI Drivrutiner 4.4.1 släppta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-05 17:49

ATI har släppt nya drivrutiner för:
RADEON 9800 PRO MAC SPECIAL EDITION
RADEON 9800 PRO MAC EDITION
RADEON 9200 MAC EDITION
RADEON 9000 PRO MAC EDITION
RADEON 8500 MAC EDITION
RADEON 7000 MAC EDITION
RADEON MAC EDITION (AGP & PCI)

Från denna sida kan ni ladda ner drivrutinerna.

Jag vet faktiskt inte vad skillnaden från tidigare drivrutiner är.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 21:44

"for all RADEON cards (incl. OEM/Apple)"

Jag trodde apple skötte alla uppdateringar av drivrutiner för de kort som satt i datorn när man köte den?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-06 00:08

http://www.xlr8yourmac.com/

Bug in ATI Displays 4.4.1 Update (affects oem/onboard Radeon Macs) - Last night's news page had a link to the ATI Displays 4.4.1 update. I just got back in to find a mail from Bruno of ATI on a bug in v4.4.1 as well as some mails from readers verifying the problem with onboard Radeon chip 3D/GL overrides support in 4.4.1.

"re: ATI Displays 4.4.1
Hey Mike...
The new release breaks 3D overrides on some OEM configurations - portables, emacs, etc.. The problem was a simple one and has already been fixed. A newer update (4.4.2) will be uploaded to the web soon. So users with OEM configurations should just avoid 4.4.1 if they haven't already installed it.

The installer for 4.4 should be able to overwrite 4.4.1 if anyone needs to revert to get their overrides working again.
Sorry for the inconvenience.
Bruno "

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 12:50

I Mac OS X 10.3.6 som kom igår fanns det uppdateringar av drivrutinerna. Vilken version av ATI's drivrutiner var det med där?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 22:18
Ursprungligen av Stephan H:

I Mac OS X 10.3.6 som kom igår fanns det uppdateringar av drivrutinerna. Vilken version av ATI's drivrutiner var det med där?

ATI Display 4.4.1 uppdaterade endast ATITVOut.kext, inga andra ATI drivrutiner i System/Library/Extensions/ (iaf inte under Mac OS 10.3.5). En ny version av kontrollpanelen ATI Display installeras i Verktygsprogram (Applications/Utilities/).

Här funkar f ö ATI Display (minst) lika bra som tidigare

/PowerMac G4 med ATI Radeon 8500

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-06 22:31

Finns det några som helst uppdateringar för iBook G4ornas grafikkort (som inte ingår i 10.3.6)?

  • Medlem
  • 2004-11-07 02:32

I windows är det ju en väldig skillnad på olika drivrutiner. På Macen har jag inte ens brytt mig om att se efter... Är de här bättre än Apples?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-07 13:00

Tror att ATI direkt skickar sina nya drivrutiner till Apple för distribution med Mac OS X uppdateringarna. Det var länge sedan jag installerade några drivrutiner utöver ATITVOut från ATI, allt annat kommer via Apple.

ATI Display 4.4.1 innehåller i första hand lite extra programvara för de extra funktionerna som finns i ATI's uppgraderingskort. Med ATI Display kan jag t ex slå av och på min TV-utgång i mitt Radeon 8500. Det går också att rotera bildskärmen, slå av/på OpenGL effekter i vissa spel (FSAA, AF) mm.

Jag gissar på att ATI Display 4.4.1 på en iBook G4 (med inbyggt Radeon 9200) möjliggör lite extra visuella inställningar i en del nyare 3D-spel. Om man inte saknar sådana inställnigsmöjligheter är det nog lika bra att strunta i ATI Display.

Ursprungligen av zink:

... Det går också att rotera bildskärmen...

Kan man rotera skärmen 90 grader?

Pivot-funktion, eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-07 16:14

Ja, man kan rotera bildskärmen i steg om 90°. Perfekt om man t ex har en Samsung TFT med Pivot-funktion.

Ursprungligen av zink:

Ja, man kan rotera bildskärmen i steg om 90°. Perfekt om man t ex har en Samsung TFT med Pivot-funktion.

Äntligen... Det är ju detta jag har väntat på!

Hittar inga advanced funktioner till mitt 9000 kort :eek: :rolleyes:

1
Bevaka tråden