Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad utmärker ett bra forum?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har blivit tillfrågat att vara med och starta ett forum.

Satte mig ner och funderade lite över hur jag vill att det ska läggas upp. Jag har surfat runt på oilka forum i många år och visst har jag lite kunskap, men jag suktar efter mer.

Vad tycker ni utgör ett bra forum?

Vad skall man tänka på för att lyckas?

Vilka misstag skall man undvika?

Hoppas att ni kan hjälpa oss undvika de största groparna.

mvh
/Martin

Joel Spolsky har skrivt ihop en liten text om forum som kan vara kul att ha läst.

(Gillar bl a hans sätt att sköta modereringen av trådar.)

Annars beror det väl på vad syftet med forumet är. Är det att folk ska träfffas och babbla som vid en bardisk eller är det att bygga upp ett bibliotek med kunskap. Hur viktigt är det att trådarna verkligen går på djupet och ämnen undersöks mot att saker bara nämns och att trådarna sedan får sticka iväg hur de vill. Hur viktigt är det att forumet består av intressanta inlägg eller är det mängden inlägg och antalet personer som är viktigt? Hur ska forumet tjäna pengar? Varför är forumet bättre än andra som handlar om samma ämne?

Det är konstigt att det inte finns böcker om detta för det finns så väldigt mycket att tänka på. Jag driver ju sju forum som alla är helt olika, det har givit mig många insikter kan jag lova.

Forumen fungerar bättre idag än någonsin tidigare trots att vi har så många fler användare, det beror på att vi fått in sköna rutiner och bestämda regler. Jag borde skriva en bok med dom bästa tipsen, det är för mycket för att skrivas i ett inlägg.

Huvudregeln är dock: Se till att bli #1 (störst) inom ditt forumämne, annars blir det jobbigt.

Ursprungligen av Björnström:

Huvudregeln är dock: Se till att bli #1 (störst) inom ditt forumämne, annars blir det jobbigt.

Intressant, varför då om man får fråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 13:28

Enkelhet. phpBB är jävligt bra.

http://www.phpbb.com/

Jag märker en enorm skillnad i att driva det ledande forumet inom ett ämne eller vara underdog.

Folk dras automatiskt till det största forumet, där finns mest inloggade vänner (antal inloggade är "klistret" som gör att folk stannar) och mest innehåll. Sedan kanske dom är medlemmar på andra ställen också men i stort sett alla har konton hos det ledande forumet som får allt mer fart.

Som nummer två måste du hela tiden motivera medlemmarna till att registrera sig och hetsa till debatt om och om igen för att få igång diskussioner (förutsatt att målet är att gå om nummer ett, vill du ha ett litet forum är det inte lika viktigt såklart).

Jag har märkt att det är psykologiskt viktigt att upprepade gånger säga "vi är störst"

1
Bevaka tråden