Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nubi = Newbie = Nybörjare...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-07 00:15

Trots mitt brinnande intresse för datorer så har det tagit mig 23 år innan jag fått händerna på min första egna Mac! Är nu en lycklig ägare av en PowerMac G4 Mirror Doors eller vad 17 den heter.

Jag kommer sannolikt slänga ut PCn både hemma och på jobbet framöver. Sa jag att jag stormtrivs i "min" nya miljö?

Det enda jag saknar är mitt Microsoft Natural keyboard. Finns det några "natural" keyboards för Mac? Jag har inte hittat några.

Over and out. (Jag kommer säkert skriva fler inlägg framöver.)

/Peter i Växjö

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 00:24

Välkommen till 99mac och till macvärlden!

Alla USB-tangentbord bör fungera med Mac OS X. Är ditt Natural-keyboard USB försett så är det bara plugga in och köra.

http://www.stretchnow.com.au/products/hardware.htm
Bara välja och vraka, det finns en hel massa ergonomiska tangentbord med USB-anslutning.

/M

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-07 01:24

Ok, det kan jag förstå att det funkar, men specialtangenter som "Äpplet" och Eject-tangenten då? Hur fungerar det med dom? Och Windows-tangenterna på ett PC-bord? Blir dom helt enkelt äpplen?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-07 02:37
Ursprungligen av nubi:

Ok, det kan jag förstå att det funkar, men specialtangenter som "Äpplet" och Eject-tangenten då? Hur fungerar det med dom? Och Windows-tangenterna på ett PC-bord? Blir dom helt enkelt äpplen?

WinKey blir Äpple japp
Alla mac-keyboards har inte nån ejectknapp... tror det är F12 på dessa som gäller för eject...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 11:03

Många av Microsofts tangentbord fungerar med Mac. Det brukar sitta en Mac OS X-logga på kartongen, bredvid Windows XP-loggan. Men vill du verkligen besudla din arbetsplats med ett så vansinnigt fult tangentbord? Det känns som att sätta en spoler till en gammal Opel från 1987 på en ny BMW.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-07 11:37

Fult, tja kanske, men det handlar om ergonomi med, du vet axlar, handleder osv... Jag har hållt på med datorer i 23 år, och efter sådär 18 år började dessa lemmar göra sig påminda om att dom inte trivdes med min arbetsställning. Så nu är det Natural Keyboard (skriver på det nu) och Logitech TrackMan som gäller.

Tack för tipsen i alla fall, F12 fungerar utmärkt och även Win-loggan som Äpple

1
Bevaka tråden