Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk från PC

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halå där!

Jag undrar följande: Går det att pluppa i en NTFS formaterad hårddisk i en Mac G4 AGP? Jag har nämerligen en relativt stor disk på 80GB i en PC jag kallar för server, nu vill ja ha denne i macen. Kruxet är att den är full i godis och DVD brännaren har ja på Macen. Jag vill naturligvis behålla disken på macen sen och efter jag har brännt innehållet så formaterar ja om den.

//johan

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 19:39

NTFS går väl hyggligt att läsa - men varför inte ta över det via nätverk och bränna det och sedan flytta disken?

Naturligtvis, så har ja gjort när jag har brännt ner det viktigaste. Men 80 GB via ett 100 Mbits nätverk tar lite tid. Tänkt eom detta kunda spara lite tid åt mej bara det e allt.

Tack för svaret

//johan

Jag var i samma situation för ett halvår sedan. Jag satte in PC hårddisken i ett firewire kabinett och tankade över filerna. Problemet var att vissa filer innehållande åäö blev skadade och gick inte att läsa, och filändelsen försvann.. så det var betydligt enklare att tanka det över nätverket istället.

Och har du 100mbit nätverk så visst tar det en stund. men det är väl bara att låta den tanka över natten så är det problemet löst!

Hallå där

Nätverket fick bli lösningen, gick inte att läsa filerna på den NTFS formaterade disken. Jag fick upp disken i listan i Disk utility men kunde inte se nån partion. Kan vara felet kanske, med partioner. Hursomhelst, disken sitter i macen och är formaterad. Case is closed, over and out.

//johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 17:14
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Hallå där

Nätverket fick bli lösningen, gick inte att läsa filerna på den NTFS formaterade disken. Jag fick upp disken i listan i Disk utility men kunde inte se nån partion. Kan vara felet kanske, med partioner. Hursomhelst, disken sitter i macen och är formaterad. Case is closed, over and out.

//johan

Du gjorde helt rätt.

  • Avstängd
  • 2004-11-06 17:51
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Hallå där

Nätverket fick bli lösningen, gick inte att läsa filerna på den NTFS formaterade disken. Jag fick upp disken i listan i Disk utility men kunde inte se nån partion. Kan vara felet kanske, med partioner. Hursomhelst, disken sitter i macen och är formaterad. Case is closed, over and out.

Dynamisk disk med NTFS5 med andra ord. På en sådan finns det inga vanliga partitioner utan disken och allt som är på den hanteras på ett eget sätt av XP. Vilket gör att man med XP kan trixa på alla möjliga vis med diskarna och utökade diskvolymer (motsvarigheten till gamla traditionella partitioner), skapa diskvolymer som består av upp till 32 stycken hårddiskar (alltså 32 diskar som tillsammans utgör en "partition", hela diskarna eller bara delar av alla diskarna), med mera. Och skapa "partitioner" som är upp till 16 exabyte stora (16 exabyte = 16 miljarder gigabyte, motsvarande lagringskapaciteten i nästan 3000 av den senaste varianten av Xserve RAID). Och sedan hantera många sådana partitioner.

(För att lagra stora mängder data använder företagen storage area disk arrays. Xserve RAID är en mycket liten sådan med sina 14 diskar. Andra tillverkare har mycket större sådana, Suns StorEdge 9900 består till exempel av upp till 1152 stycken diskar.)

Senast redigerat 2004-11-06 18:05
  • Avstängd
  • 2004-11-06 17:42
Ursprungligen av Pär:

NTFS går väl hyggligt att läsa - men varför inte ta över det via nätverk och bränna det och sedan flytta disken?

Det finns mer än en variant av NTFS. Den gamla, från NT4, går att läsa i *nix-maskiner, den nya, NTFS5 som kom i W2K och används i XP, fungerar inte särskilt bra att läsa SVJV, och om disken är en så kallad "dynamisk disk", dvs där det inte finns traditionella partitioner utan hela diskhanteringen hanteras av W2K/XP på ett helt eget sätt, så är det SVJV helt kört att kunna läsa den. Jag är inte ens säker på att man kan partitionera om och sedan formatera en dynamisk disk i MacOS X.

Jag har precis samma problem, bortsett från att jag inte har tillgång till någon PC som kan dela ut den NTFS-hårddisk jag håller i min hand just nu.

Jag har alltså en NTFS-disk som kommer upp jättefint på skrivbordet, men när jag ska kopiera stannar den vid första fil innehållandes å/ä/ö. Jobbigt.

Jag har provat att köra via VPC, men får nästan samma problem (den genomför kopieringen, men hoppar över åäö-filer).

Borde finnas nåt trick som löser detta!?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-23 08:59
Ursprungligen av carlsson:

Jag har alltså en NTFS-disk som kommer upp jättefint på skrivbordet, men när jag ska kopiera stannar den vid första fil innehållandes å/ä/ö. Jobbigt.

Jag har provat att köra via VPC, men får nästan samma problem (den genomför kopieringen, men hoppar över åäö-filer).

Borde finnas nåt trick som löser detta!?

Du måste ställa in charsets i Samba-konfigurationen, så slipper du problem med åäö mellan Mac <-> PC Win32 <-> PC UX dist..

Googla på smb.conf och charset så kommer du garanterat hitta rätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 18:12

Intressant som kuriosa kanske. Men problemet är redan löst.

  • Avstängd
  • 2004-11-06 18:27
Ursprungligen av Mondo:

Intressant som kuriosa kanske. Men problemet är redan löst.

Om du inte är inresserad av, eller inte har förmågan att ta till dig, detaljerad teknisk information så kan du ju helt enkelt låta bli att läsa det, istället för att komma med ett fånigt "surt, sa räven"-inlägg.

Jag skrev om dynamiska diskar och NTFS5 för att läsarna här inte bara skulle få veta att MacOS X inte kan se innehållet på dynamiska diskar med NTFS5 (dvs de flesta diskar skapade i XP) utan också skulle veta varför det är så.

Ursprungligen av Allan:

Jag skrev om dynamiska diskar och NTFS5 för att läsarna här inte bara skulle få veta att MacOS X inte kan se innehållet på dynamiska diskar med NTFS5 (dvs de flesta diskar skapade i XP) utan också skulle veta varför det är så.

ok nu har du felaktigt skrivit "ntfs 5" i ett flertal trådar, ett klargörande är på sin plats; något "ntfs 5" finns inte, versionen i xp är ntfs 3.1, i 2000 är den 3.0 och i nt 4 är den 2.0

talar man däremot om kernel versionen så är versionen i xp 5.1 och i 2000 5.0, två olika saker.

information om filsystemsversionen kan man få i xp:s kommandotolk med kommandot "fsutil fsinfo ntfsinfo c:"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 20:30

De är väl jättebra, tacknämligt och lovvärt att du förklarar för oss andra hur man skapar partitioner på upp till 16 miljarder gigabyte i Windows XP, och visst är det bra med detaljerad teknisk information om filsystem för Windows. Säkert mycket imponerande och så.

Men personligen är jag inte ett skvatt intresserad av det. Om jag vore intresserad av sådan information skulle jag antagligen inte söka den på ett utpräglat Mac-forum som 99mac utan kanske på något forum för PC-användare. Du får naturligtvis gärna skriva sånt här - det finns ingen åsikspolis på 99mac - men jag tror att det skulle komma bättre till sin rätt på Sweclockers eller något annat PC-forum. Det var därför jag skrev att det mer var intressant som kuriosa. Ja, du fattar säkert hur jag menar.

Problemet redan löst eftersom Johan Lindqvist, killen som startade tråden, redan har formaterat om hårddiskarna som HFS Extended Journaled efter att kopierat över filerna via fildelning.

JAG tycker i alla fall det är lite kul att veta saker utan att surfa runt på tusen andra forum. Vem bryr sig liksom (ja, förutom Mondo då)?

  • Medlem
  • 2004-11-06 23:06

Tagga ner. Alla.

1
Bevaka tråden