Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook och RAM?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-29 13:51

Två frågor i samma post:

1. Hur mycket RAM bör jag ha i en iBook 12"? Visst, så mycket jag har råd med... Men 512 eller mer?

2. Var köper jag minnet? Från AppleStore/annan åf förmonterat, eller från någon PC-nasare och trycker i själv (går det att göra enkelt utan problem/garantiförlust etc?)?

/Frans

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-29 14:04

Jag tycker du köper en 512a från Macoteket (www.macoteket.se) och sätter i själv, det är jätte lätt att montera dit själv!
Då får du ju 768mb ram och det duger till det mästa man använder en iBook till.

Lycka till med din nya iBook!

Ursprungligen av Ovsing:

Jag tycker du köper en 512a från Macoteket (www.macoteket.se) och sätter i själv, det är jätte lätt att montera dit själv!

Varför köpa nåt noname skit-lågprisminne för nästan 1200 på macoeket när man till och med kan få ett äkta Corsair XMS DDR400 för 979kr eller ett Kingston för 869kr?

Här hittar du bättre minnen biligare:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=so+dimm+512

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 12:46
Ursprungligen av ptolemy:

Varför köpa nåt noname skit-lågprisminne..[/url]

Grundat på?

Ursprungligen av Agazzie:

Grundat på?

Ja... kanske för att nonameminnen inte direkt brukar vara tillverkarens bästa minnen utan snarare andrasorteringen

jag har precis köpt en ny ibook och jag är förvånad över att det går så snabbt med 256. jag har iofs bara använt pc innan så jag kanske inte har varit så bortskämd. men om det går så här bra med bara 256 så kommer jag nog köra på detta rätt länge till. plånboken är som ett gapande hål efter ibook köpet, men det var det värt

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-29 14:38

själv kör jag med 768 mb å det känns helt ok! när du nu bor i gbg så kan du ju traska ner till macforum å köpa det där. köpte mitt där för en månad sen ungefär, det skiljer inte mer än 50 kr lr dylikt från andra butiker å så får du ju en promenad på köpet!

Ursprungligen av Frans:

1. Hur mycket RAM bör jag ha i en iBook 12"? Visst, så mycket jag har råd med... Men 512 eller mer?

256 + 512 är ett bra svar. Visst är det hippt med mer minne än så, men då måste Du ditcha en 256:a, eller försöka sälja den för nästan inget. 768 är en bra kompromiss.

Ursprungligen av Frans:

2. Var köper jag minnet? Från AppleStore/annan åf förmonterat, eller från någon PC-nasare och trycker i själv (går det att göra enkelt utan problem/garantiförlust etc?)?

Ta reda på spec på minnet Du ska ha (Äpplet-Om den här datorn-Mer info...-Maskinvara-Minne). Åk sedan ut på Ringön och handla över disk av Inetdata. Du riskerar inte att tappa garantin om Du installerar själv. Avgjort billigast.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 10:08
Ursprungligen av leonardo:

256 + 512 är ett bra svar. Visst är det hippt med mer minne än så, men då måste Du ditcha en 256:a, eller försöka sälja den för nästan inget. 768 är en bra kompromiss.....

Det sitter 256 integrerat, vilket gör att du inte kan byta den 256an som sitter standard, dina valmöjligheter är att köpa till 256, 512 eller 1GB (dyyyyr), du kan inte köra t.ex. 512+512, det blir alltid standard 256 + nåt annat.

//André

  • Medlem
  • 2004-09-29 16:23

Gott. Då kan jag lugnt handla en med standard 256, och fixa resten sedan.

Återstår bara att slakta alla spargrisarna hemma.

Om du köper den med 256 och sedan ska bygga ut själv med 512 till, testa, bara för skoj skull, att köra den en dag eller två på 256 innan du bygger ut. Man blir förvånad över hur stor skillnad minnet gör för prestandan!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-09-30 20:21
Ursprungligen av Adrian B:

Om du köper den med 256 och sedan ska bygga ut själv med 512 till, testa, bara för skoj skull, att köra den en dag eller två på 256 innan du bygger ut. Man blir förvånad över hur stor skillnad minnet gör för prestandan!

Det kan jag tro på. Sitter med 256 just nu, ska köpa 512 inom några dagar, och ibland så känns 256 väldigt slött. Men kul att testa hur datorn fungerar med 256

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 09:49

Så man kan trycka i minne från vilken tillverkare som helst? Eller finns det problem med kompabilitet? Man sparar ju viktiga hundralappar om man köper från billigaste möjliga ställe.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 10:31

Hur mkt skillnad märker man på 1,25GB och 768MB i minne i nya iBook 12"?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 14:06

Där ser man, tror dock att du kommer märka skillnad om du köper en 512a till. Sj sitter jag med dubbla 512or (alltså 1GB i ram) på min PowerBook G4 Titan

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 14:46

Iochmed att dom lämnar livstidsgaranti från macoteket torde det väl inte vara något problem, jag har en 512a därifrån och den funkar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Agazzie:

Iochmed att dom lämnar livstidsgaranti från macoteket torde det väl inte vara något problem, jag har en 512a därifrån och den funkar alldeles utmärkt.

Det är väl ganska vanligt att minnestillverkare ger livstidsgaranti ;).
Jag säger inte att det är några som helst problem med noname-minnen, dom duger antagligen alldeles utmärkt. Men varför köpa såna när man kan få bättre och "brandeat" minne billigare.

Min poäng är bara att Macoteket är oförskämt dyra...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 15:36

Ja, om man kan köpa billigare finns det naturligtvis ingen anledning till att köpa noname-minnen dyrare än större märken. Personligen tycker jag att apple borde se över sina rövarpriser på applestore, där är dom verkligen oförskämt dyra.

1
Bevaka tråden