Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod blir årets julklapp - över 30.000st på väg

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac talade med företrädare för Svenska Apple ikväll som bekräftar att iPod blir årets julklapp.

Försäljningen av iPod går över förväntan i alla länder där iTunes Music Store har lanserats, trenden är att försäljningen ökar lavinartat veckorna efter att allmänheten testat att köpa musik via nätet. Det har gjort att tillverkning och distribution pressats stenhårt och det kan vara knepigt att få tag på en iPod eller iPodMini i Sverige idag trots att man levererar tusentals varje månad.

Under dom närmaste fem veckorna kommer alla beställda iPods vara levererade - just nu saknas det cirka 18.000st för att återförsäljarna ska vara nöjda. Samtidigt bygger man upp ett lager inför julförsäljningen på ytterligare cirka 15.000st. Frågan är bara om det räcker nu när det dykt upp så många nya AppleCenters?

Debatt: Blir iPod årets julklapp? Säljer man slut på 33.000st iPods fram till jul?

  • Medlem
  • 2004-11-05 00:20

Japp så kan det absolut bli ....men då måste dom ut i hyllorna överallt innan jul för att skapa "hypen".

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-05 00:22

Det hade varit väldigt häftigt om det blev årets julklapp, men frågan är om Apple pallar trycket och lyckas tillverka/leverera alla... Det har ju försenats en del innan...

Kanske skulle man investera en julklapp till sig själv

Jag kan tillägga att 1.500st iPodPhoto (främst 40GB) är på väg till Sverige och kommer om 10 dagar ungefär. Även iPod U2 kommer ungefär samtidigt såvitt jag förstod - har inte några siffror på mängder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 00:37

Står i valet och kvalet om jag ska köpa en iPod den här generationen eller vänta till nästa. Lite Mondo-byta-bank varning på mig. Har velat i över ett år.

Vad tror ni händer i nästa generation? Kommer den att innehålla så mycket godis att det är vettigt att vänta till nästa år och köpa den.

"... företrädare för Svenska Apple ikväll som bekräftar att iPod blir årets julklapp."
Det låter ju objektivt och opartiskt. Vad tror du företrädare för Jens of Sweden hade sagt på samma fråga?

Å andra sidan. Trots att det kommit över hundra musikspelare den senaste tiden så är iPod ohotad. Hipfaktorn finns verkligen där trots att så många har den - det brukar det ju inte vara när en produkt når marknadsdominans.

Hade Ipoden haft möjlighet att ta emot radio sändningar hade den varit given som årets julklapp, tyvärr så klarar den inte det... Men jag tror att mp3 spelare blir årets julklapp.

jag har köpt en iPod 20 GB till min flickvän - i julklapp - hoppas hon blir glad

Ursprungligen av el gringo:

jag har köpt en iPod 20 GB till min flickvän - i julklapp - hoppas hon blir glad

Det är klart att hon blir glad. Jätteglad!

Ursprungligen av el gringo:

jag har köpt en iPod 20 GB till min flickvän - i julklapp - hoppas hon blir glad

Kanske skulle hon bli ännu gladare om det gick att köpa låtar på iTunes store?? Någon som vet när Sverige får det? Att vi inte gått över till euro ännu känns som en ganska konstig förklaring - själva köpen sker väl med kreditkort?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 09:46

Ingen som vill ge mig en i Julklapp?? =P

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 10:09

Jag tror att många entusiaster som huserar i detta forum gärna vill ha så många funktioner som möjligt innan de slår till, eftersom de ser vilken potential som finns med denna lilla manick. "Den vanlige konsumenten" däremot kanske bara vill ha en mp3-spelare och det är ju just vad en iPod är än så länge. Det är dessutom en fantastiskt bra och snygg sådan, om man för en stund kan bortse från alla "tänk om" och "den borde haft".

Sen tror jag att en hel del befintliga iPod/Macägare kommer att köpa en iPod-julklapp till någon de känner och därigenom försöka öppna dörren till Macvärlden.

Ursprungligen av Spinalis:

Jag tror att många entusiaster som huserar i detta forum gärna vill ha så många funktioner som möjligt innan de slår till, eftersom de ser vilken potential som finns med denna lilla manick. "Den vanlige konsumenten" däremot kanske bara vill ha en mp3-spelare och det är ju just vad en iPod är än så länge. Det är dessutom en fantastiskt bra och snygg sådan, om man för en stund kan bortse från alla "tänk om" och "den borde haft".

Jag tror du har en poäng, men å andra sidan är folket här macentusiaster och det innebär ofta att man uppskattare enkla, genomtänkta, väldesignade lösningar som "bara fungerar". Och andelen iPod-ägare här är väldigt stor också, jag har inga siffror på det, men en god känsla.

Sen finns det ju alltid de som vill ha mer och de kanske hörs mest. Ungefär som de som sågar först och tänker sen (även iPod mini sågades ju som "för dyr", trots att framgångarna för vanliga iPod borde givit en tankeställare, men om den var nånting så var den ju för billig).

Har klämt och känt på iPod Photo (Både 40 och 60 GB). Den kom ut här samma dag som den lancerades. I måndags kunde man gå in och köpa och ta med sig den från the Apple Store i CambridgeSide Galleria (MA, USA).

Den är ofantligt snabb att växla mellan bilderna

Nä det blir ingen iPod, snarare en Monolith... lika bra om inte bättre ljudkvalitet och så har den radio, men vem vet? kanske nästa års julklapp för min del?

Aha, jag som hörde en månad ang iPod Photo.. Men men..

Jag har just beställt en iPod Photo i USA som min kollega ska hämta upp inom två veckor. Jipii
AppleStore USA säger upp till två veckor leveranstid.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-05 11:21

Jag kommer att köpa en iPod photo 60 GB till mig själv och en iPod mini till tjejen i julklapp.

Att det blir mp3-spelare som kammar hem HUI:s utmärkelse kan man gissa, men inte vara säker på. Jag trodde jag hade rätt förra året med digitalkamera (som visserligen vann bransch-kategorin), men att HUI valde mössa förra året kom som en fullständig överraskning.

Att det blir en elektronikpryl i år verkar inte helt orimligt. Det var fyra år sen sist (DVD-spelare 2000). Mp3-spelare kan vara en kandidat, men också 3G-telefon och kanske digitalkameran får en försenad revansch ;).

1
Bevaka tråden