Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Granskning: 30" Apple Cinema HD Display

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har nöjet att publicera den första svenska granskningen av Apple 30" Cinema HD Display

Just nu sitter ett tiotal macanvändare runt om i landet och myser framför sina nylevererade 30" Cinema HD Display. Dom har varit så upphetsade över att skärmarna äntligen landat i Sverige att det varit omöjligt att få låna ett testexemplar av Svenska återförsäljare - så vi åkte till Danmark för att klämma på jätteskärmen.

Första intrycket är "jäklar vad stor den är" trots att man var intälld på mötas av en formidabel vägg av pixlar. Trettio tum låter mycket - 76 centimeter låter ännu mer. Med 2560x1600 pixlars upplösning har man 77% större skrivbordyta att använda jämfört med föregångaren 23" Cinema Display HD. Jag har haft förmånen att använda en tjugotretummare det senaste året och man får ständigt höra kommentarer ifrån förvånade besökare som tycker skärmen är minst sagt enorm.

Att placera en 30" Cinema Display på ditt bord är som att parkera en Hummer SUV i vardagsrummet. Du ber om uppmärksamhet. Det ser helt enkelt sjukt coolt ut. På bilden nedan ser du en jämförelse mellan (ifrån vänster) 30", 23" och 20".

Känns inte så kul med nyinköpta tjugotummaren nu va?

För den som gillar stort skrivbord på datorn är detta lösningen på dom flesta problem. Du kan utan problem jobba i tre program och samtidigt ha exempelvis iChat kontaktlistan aktiv. Bildkvaliteten är i nivå med tidigare Cinema Displays - vi såg inte någon skillnad i jämförelse med den 23" skärm som stod brevid. Som ni kan se på bilden ovan är betraktningsvinkeln mycket god.

Den som har mycket vill ha mer - du vänjer dig med en större bildskärm och snart vill du ha ännu mer. Titta på utvecklingen för platta skärmar där "normalskärmen" har växt ifrån 1024x768 till 1280x1024 och idag är Apples minsta skärm 20" med 1680x1050 pixlar.

Denna jätteskärm kräver dubbla DVI-anslutningar i formen av dual-link DVI, kort sagt en dubblerad kabel. Du behöver dessutom ett riktigt fett grafikkort - ett Nvidia 6800 Ultra satt monterad i datorn utrustat med dubbla dual-link DVI-anslutningar. Du kan alltså köra två stycken 30" skärmar brevid varandra om du tycker att det bränner för mycket i plånboken.

Du kan se på bilden ovan att kortet är gigantiskt med rejäl kylning som gör att kortet kräver dubbla kortplatser! För att verkligen kunna pressa kortet krävs testprogramvaror eller spel, i vardagligt bruk är uppdateringarna blixtsnabba. Kortet är utrustat med 256MB grafikminne - lika mycket som internminnet i en standardutrustad Powerbook! En viktig detalj är att detta grafikkort kräver en Power Macintosh G5 för att fungera.

Priset för bildskärmen är 36.995kr och bildskärmskortet kostar 6.495kr - priser inkl moms.

Är den värd pengarna?

Det här är en högst individuell fråga - för den som har pengarna och vill vara värst är det bara att beställa idag. Personligen uppskattar jag rejäla bildskärmar före datorprestanda och skulle definitivt satsa mer på bildskärmarna än på en snabbare dator. Däremot måste fråga sig om man ska satsa på två 23" Cinema HD Displays istället. Min kollega Arvid har en 2x2GHz G5 med dubbla 23" och det är en helt fantastisk arbetsmiljö som faktiskt erbjuder fler 12% pixlar totalt än en 30" skärm.

Prisjämförelse för dig som ska köpa en ny utrustning:

- 30" Cinema Display inkl Nvidia 6800 Ultra: 43.490kr
- 2st 23" Cinema Display: 44.990kr

Inom kort kommer dom flesta AppleCenters runt om i landet ha dessa skärmar för demonstration och jag kan rekommendera ett besök - jag slår vad om att du kommer säga "Wow!".

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&epi=99macfront&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9179>Läs mer på Apples hemsida</a>

Tilläggas är att nu har ju Apple Store börjat sälja även det billigare Nvidia 6800 GT DDL som klarar av "30 med kostar bara runt 4900 men vad jag har sett så finns det bara som tillval när man konfigurerar en ny Powermac G5 på Apple Store.. WOW den ser verkligen stor ut... Jag skulle vilja klämma på en, nej jag vill klämma på två stycken *hihi*

Det vore onekligen lite kaxigt med två trettiotummare

I Paris såg jag två stycken 30-tummare tillsammans, det var *fett*, se själva, här är bild nummer 1 och här är bild nummer 2.

Bakgrunden

Jag vill ha bakgrundsbilden, gillar bilden av ipod adsen från usa

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 04:30

De finns att tanka ner. Jag kommer inte ihåg URLen bara (någonstans på apple.com så klart).

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-11-05 08:00

Det har rapporterats problem med många (?) av 23-tummarna, att färgåtergivningen är ojämn sett över hela skärmen. Man undrar hur det står till med 30-tummarna....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 08:27
Ursprungligen av Khedron:

Det har rapporterats problem med många (?) av 23-tummarna, att färgåtergivningen är ojämn sett över hela skärmen. Man undrar hur det står till med 30-tummarna....

Ja jag har hört sånt... lär men ”lär” finas ngra diskitioner på ngn liknade sida denna i USA.. men har aldrig sett den så - vem vet??

En fråga - hur skulle ni göra idag med den vetskap man har om döda pixlar o färgojämnheter - när ni skall köpa en ny stor dyr platt skärm typ 23 eller 30 tum...

Be affären packa upp den koppla upp den o se att allt e ok.. och vilken affär skulle göra detta??

Köpa en i kartong - lev hem öppna o koppla in o hoppas på at just din skärm är det inte en enda död pixel på eller fel på....

????

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-05 09:51

Har en 30" på mitt skrivbord nu! Den ska dock ut till kund om en liten stund.
Har tagit bild på hur den ser ut med ett par webbsidor.. Men kan inte bifoga pga filstorleken :/

LÄmna tillbaka den om den inte är hel. I värsta fall kan man ju alltid åberopa öppet köp.

  • Medlem
  • 2004-11-05 09:50

Borde det inte gå att använda båda DVI utgångarna på ett annat kort och med hjälp av specialdrivisar kunna använda ett vanligt dual-DVI kort med en 30"are? Ett sådant kort kan ju driva två 23"are och det betyder ju mer pixlar.

Någon?

/hpe

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 17:13
Ursprungligen av Erik R.:

LÄmna tillbaka den om den inte är hel. I värsta fall kan man ju alltid åberopa öppet köp.

Som företgare finns det inte ”öppet köp”... dessutom godkänns väl enligt Apple ngra döda pixlar.. mysko sitts att få dem och inte få Apple att ta åter??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-05 17:27
Ursprungligen av fjellis:

Som företgare finns det inte ”öppet köp”... dessutom godkänns väl enligt Apple ngra döda pixlar.. mysko sitts att få dem och inte få Apple att ta åter??

En tröst kan ju vara att man har en sabla massa pixlar, om nu någon skulle vara trasig så kanske det inte är hela världen? Och är det fyra eller fler (hur många var det nu?) ska man ju få en ny, och ja, som sagt, det är ju en droppe i havet här...

Tacka vet jag PB 12"...

Ursprungligen av fjellis:

Som företgare finns det inte ”öppet köp”... dessutom godkänns väl enligt Apple ngra döda pixlar.. mysko sitts att få dem och inte få Apple att ta åter??

Jag vet inte om många som har öppet köp på en använd produkt. Brukligt är dock att om försäljaren har lovat en viss tid av öppet köp, så är det så. Om varan är oöppnad givetvis. Apple har ingen gräns när det gäller döda pixlar Vad som än sägs. Utan det avgörs fall till fall. Själv hade jag en kund som fick en ny 23" ALU för hans hade en död pixel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-17 16:08
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag vet inte om många som har öppet köp på en använd produkt. Brukligt är dock att om försäljaren har lovat en viss tid av öppet köp, så är det så. Om varan är oöppnad givetvis. Apple har ingen gräns när det gäller döda pixlar Vad som än sägs. Utan det avgörs fall till fall. Själv hade jag en kund som fick en ny 23" ALU för hans hade en död pixel.

Kör dom inte med iso standard när det gäller döda pixlar som alla andra företag?

Jag är där om tio minuter, låt den stå på bordet (skojar inte)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-05 16:58
Ursprungligen av Björnström:

Jag är där om tio minuter, låt den stå på bordet (skojar inte)

Var redan ute hos kunden när du skrev det :/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 17:15
Ursprungligen av JohanK:

Var redan ute hos kunden när du skrev det :/

Såg TVÅ bredvid varandra på Photokina - jag vill ha - tarmen vaknade.. JAG SKALL HA!!

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-05 11:42

Hurdan är uppdateringstiden pa skärmen tro? Funkar det att spela eller visa film pa den (en sa stor datorskärm är ju större än den TV manga har...) ?

Ursprungligen av TERdON:

Hurdan är uppdateringstiden pa skärmen tro? Funkar det att spela eller visa film pa den (en sa stor datorskärm är ju större än den TV manga har...) ?

Har du legat under en sten i 13år? Klart den klarar av att visa film :P, uppdateringshastigheten ligger väl på 10ms eller nått i den stilen, helt klart okej för att visa film.

Ursprungligen av TERdON:

Hurdan är uppdateringstiden pa skärmen tro? Funkar det att spela eller visa film pa den (en sa stor datorskärm är ju större än den TV manga har...) ?

På WWDC hade Apple ställt ut ett gäng Dual G5 2.5 GHz med både en och två 30 tummare. Det roliga var att den med singel 30'' hade Unreal Tournament installerat och redo för demonstration. Jag körde UT 2004 eller vad det nu heter, med alla effekter på max och i högsta upplösningen (dvs 2550 * 1600). Det var en sjukt maxad känsla. Bilden blev så stor att den även täckte större delen av periferiseendet. Detta i kombination med knivskarp bild, och en framerate som sällan gick under 100 FPS gjorde spelupplevelsen till något av det sjukaste jag upplevt. För första gången någonsin kände jag tendenser till sjösjuka, och upplevelsen var närmast att jämföra med VR-utrustning jag testat, om än med oerhört mycket ballar och snyggare grafik.

Nej, 30-tummaren rockar stenhårt. Skulle jag ha 30 lax liggande på hyllan skulle jag köpa en direkt, men det är onekligen mycket pengar det är fråga om!

/Jont Olof

P.S. Att redigera video i FCP med två stycken 30''-displayer är en bizarr upplevelse, i positiv bemärkelse! Men som artikelförfattaren sa, man blir nog snabbt bortskämd! D.S.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-05 12:07

Enligt Apples hemsida sa är det 16 ms. Dock vet jag sedan recensioner pa PC-sidor att svarstiden inte alltid i praktiken är lika bra som specifikationerna säger (specifikationerna är enligt nagon standard och skärmarna är gjorda sa att de far laga värden enligt standarden men kanske inte i praktiken).

För övrigt är väl inte film största problemet - där är kraven mindre än i en del spel. Funkar det till exempel att spela Quake 3 (snabbt spel) pa dem? Jag spelar klart bättre pa min PC (3 ar gammal, dvs omodern men jämförbar med iBook i prestanda) än min iBook. Enda signifikanta skillnaden är att jag där sitter med en CRT istället för en LCD, och far en bild som inte släpar efter alls. Nu kan jag nog tänka mig att LCD:n i iBooken inte är den bästa (ingen info om svarstid pa Apples hemsida). Dessvärre har jag ju levt under en sten de senaste tretton aren och har därför inte sett nagon av Apples "riktiga" displayer under spelförhallanden - jag är switcher...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-06 10:39

Här är en bild jag tog.. Lite smygreklam också, men det får ni leva med.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-08 11:51
Ursprungligen av JohanK:

Här är en bild jag tog.. Lite smygreklam också, men det får ni leva med.

Du vet om att du kan använda flikar när du surfar med Safari, va?

Skämt åsido, jag tycker en av det sjukaste grejerna som slår en när man ser 30"-aren i aktion är den enoooormt långa menyraden. Min PowerBooks ynkliga 12"-skärm ser ju störtfånig ut i jämförelse. Men med nästan 3x så många pixlar på bredden bör ju skillnade vara ganska uppenbar... Och jag har ju inte en 12" för att den ska vara stor heller.

Whohoo! Mäktigt att surfa på tre sidor samtidigt!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 11:25

Det var det värsta jag sett...
Borde det inte jobbigt att arbeta med en sån extremt stor skärm, så mycket att vila ögonen på!

Nu fick vi in en till laddning 30-tummare.

Ursprungligen av ohennig:

Nu fick vi in en till laddning 30-tummare.

Jag vill ha två :D'
Och en faktura som aldrig behöver betalas

Ursprungligen av ohennig:

Nu fick vi in en till laddning 30-tummare.

Oh boy... *dregglar och kastar sorgset ett öga på den 12"-skärm min iBook har*

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-08 14:11

Tror jag måste gå o köpa en trisslott

Bevaka tråden