Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre hårddiskar i en G4, hur gör man?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-04 14:38

Tänkte sätta in en tredje hårddisk i min Powermac digital audio idag, hur kopplar man det? Just nu har jag en 120 och en 60gb i de två nedre facken, men det ska väl fungera med en vid den optiska läsaren också? Hur placeras jumprarna?

Tack på förhand!
//Dei

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 15:19

Den lägger du som slav på samma kabel som CD-brännaren.
(Finns ju ett utrymme under CD-brännaren väl?)

Räkna inte med att denna tredje HD blir snabb, för det blir den inte när en ATAPI CD-grunka ligger som master på den bussen....

  • Medlem
  • 2004-11-04 15:48
Ursprungligen av Pär:

Den lägger du som slav på samma kabel som CD-brännaren.
(Finns ju ett utrymme under CD-brännaren väl?)

Räkna inte med att denna tredje HD blir snabb, för det blir den inte när en ATAPI CD-grunka ligger som master på den bussen....

Hur långsamt blir långsamt? Är det idé att sätta sextio giggaren där och bara ha musik på den?

Tack!:)

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-04 16:29
Ursprungligen av Dei:

Hur långsamt blir långsamt? Är det idé att sätta sextio giggaren där och bara ha musik på den?

Tack!:)

Om du har den valmöjligheten, ja. Dessutom är det förmodligen den som är långsammast från början och därmed inte blir SÅ mycket långsammare än den redan var...

  • Medlem
  • 2004-11-04 16:44
Ursprungligen av TERdON:

Om du har den valmöjligheten, ja. Dessutom är det förmodligen den som är långsammast från början och därmed inte blir SÅ mycket långsammare än den redan var...

Jepp, det har jag, ska lägga om hela systemet samtidigt som jag sätter i den. Får bli den lösningen då verkar det som.

Återigen, tack!:)

  • Avstängd
  • 2004-11-05 00:09
Ursprungligen av Pär:

Den lägger du som slav på samma kabel som CD-brännaren.
(Finns ju ett utrymme under CD-brännaren väl?)

Räkna inte med att denna tredje HD blir snabb, för det blir den inte när en ATAPI CD-grunka ligger som master på den bussen....

Det där är bara en skröna. Moderna hårddiskar kopplade via moderna IDE-controllers påverkas inte av hastigheten på den andra enheten. En snabb hårddisk är fortfarande snabb på en modern IDE-controller även om det är en CD-enhet på den andra kontakten på kabeln.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 07:05
Ursprungligen av Allan:

Det där är bara en skröna. Moderna hårddiskar kopplade via moderna IDE-controllers påverkas inte av hastigheten på den andra enheten. En snabb hårddisk är fortfarande snabb på en modern IDE-controller även om det är en CD-enhet på den andra kontakten på kabeln.

Så är ju nu inte fallet…

Fast det viktigaste är väl att spela Allan kan tro.

  • Avstängd
  • 2004-11-05 15:52
Ursprungligen av Pär:

Så är ju nu inte fallet…

Fast det viktigaste är väl att spela Allan kan tro.

Jo, så är fallet. Det var länge sedan hastigheten på IDE-bussen styrdes av den långsammaste enheten. Jag är lycklig ägare till flera datorer som är fullt bestyckade med CD/DVD-enheter respektive hårddiskar, och där hårddiskarna kör på med full fart fast de delar IDE-buss med CD/DVD-enheter. Och då talar vi om både inbyggda IDE-bussar och extra IDE-PCI-kort. Bland annat en dator med 6 hårddiskar och två DVD-brännare (HDD+DVD på IDE0, HDD+DVD på IDE1, HDD+HDD på IDE2 och HDD+HDD på IDE3). Och hastigheten på de hårddiskar som delar buss med DVD-brännarna påverkas inte alls av de långsammare enheterna. Hårddiskarna på IDE0 och IDE1 kör i Ultra DMA Mode 5 ("Ultra ATA 100") och DVD-brännarna kör i Ultra DMA Mode 2 ("Ultra ATA 33"). Hårddiskarna på PCI-kortet (ett Promise Ultra133 TX2) kör i Ultra DMA Mode 6 ("Ultra ATA 133").

Du har med andra ord helt fel.

(Modern IDE-controller = controller med busmastering och DMA, vilket har funnits ute i rätt många år nu).

Senast redigerat 2004-11-05 16:11
  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 16:13
Ursprungligen av Allan:

Du har med andra ord helt fel.

Mycket möjligt.

En sak jag vet är att min DA inte vill funka på CD-bussen med cable select, vilket den gör på HD-bussen. Tvivlar därför att det är ATA/66 på CD-bussen.
En annan sak jag vet är att på en beige G3 gör det otrolig skillnad på HD-prestanda om det är en CDspelare på samma bus som HD eller inte, och även G3:an har äldre ATA än ATA/66 (ATA/3).

Men eftersom du är så säker på din sak så behöver ju inte 'Dei' bry sig om våra "varningar" utan koppla in lite som han känner för...

  • Avstängd
  • 2004-11-05 16:24
Ursprungligen av Pär:

Mycket möjligt.

En sak jag vet är att min DA inte vill funka på CD-bussen med cable select, vilket den gör på HD-bussen. Tvivlar därför att det är ATA/66 på CD-bussen.
En annan sak jag vet är att på en beige G3 gör det otrolig skillnad på HD-prestanda om det är en CDspelare på samma bus som HD eller inte, och även G3:an har äldre ATA än ATA/66 (ATA/3).

Men eftersom du är så säker på din sak så behöver ju inte 'Dei' bry sig om våra "varningar" utan koppla in lite som han känner för...

Jag la till definitionen av "modern IDE-controller" för säkerhets skull. Jag vet för lite om hårdvarukonfigurationen på en del Macar för att kategoriskt vilja utala mig om vad som gäller för en speciik Mac-modell. Vad jag vet är att Macar generellt sett brukat ligga en till två hårdvarugenerationer efter samtida PC när det gäller bland annat diskcontrollers. Vilket Apple inte velat erkänna offentligt. Man har till exempel gått ut i reklamen och skrutit med att man skickat med ATA100-hårddiskar utan att tala om att diskcontrollern som de där snabba diskarna körde via bara klarade ATA66.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 16:28
Ursprungligen av Allan:

Jag la till definitionen av "modern IDE-controller" för säkerhets skull.

Såg det och jag skrev därför att "så inte var fallet"...
Men eftersom du ändå framhävdade i att en DA inte störs av att ha HD och DVD på samma ATA-kanal så får väl 'Dei' komma hem och besigtiga upp hos dig om det inte stämmer som du säger...
'Dei' frågade ju, som du givetvis läste, om hur det var på en DA...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 22:30

Varför inte en extern hårddisk med USB2 och/eller Firewire? Eller är jag dum nu?

  • Medlem
  • 2004-11-12 01:10
Ursprungligen av petsematary:

Varför inte en extern hårddisk med USB2 och/eller Firewire? Eller är jag dum nu?

Dyrare eftersom jag isf måste fixa ett kabinett också, poängen var att jag hittade en hyfsat billig hårddisk och ville ha en billig lösning hela vägen!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 00:27

Power Mac G4 Digital Audio har ATA66-bussar. Jag rekommenderar att du köper ett ATA133-kort så att du kan montera fler hårddiskar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-12 01:48

Enligt filen "powermac_g4.pdf" som finns här så finns det 3 st "harddrive bays" i en Digital Audio varav en har två platser (man monterar den andra hd ovanför den första, det är den inbyggda ATA66-kanalen), maxstorlek 120 GB.

Köper man då ett ACARD ATA133 PCI-kort (1119:- inkl. moms), för > 120 GB, eller ett ACARD ATA66 PCI-kort (494:- inkl. moms), maxstorlek 120 GB, från Macoteket så kan man stoppa in två till hårddiskar på de två övriga platserna. (ev. två till ovanpå) för maximum 4 (alternativt 6 :eek: ) st hårddiskar.

En hårddisk som delar kanal med den optiska enheten rekommenderas icke.

Alla hd-platser ligger i botten av lådan.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 22:20
Ursprungligen av henil:

En hårddisk som delar kanal med den optiska enheten rekommenderas icke.

Men...det går? Det finns en Digital Audio i släkten, och istället för att kasta bort den 40 Gb som vi ersatt med ett par 120 Gb diskar tänkte jag att den kunde få kunna vara kvar i lådan, och då husera i platsen vid CDROMen.

Jag pillade lite med det förra gången jag hade lådan öppen, men hann inte trycka in disken - måste plocka isär lådan lite mer först verkar det som. Men innan jag gör det vore det skönt att veta att det överhuvudtaget gick. Och jag ska jumpra den som slave eller?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-03-16 15:00
Ursprungligen av Goka:

Men...det går? Det finns en Digital Audio i släkten, och istället för att kasta bort den 40 Gb som vi ersatt med ett par 120 Gb diskar tänkte jag att den kunde få kunna vara kvar i lådan, och då husera i platsen vid CDROMen.

Jag pillade lite med det förra gången jag hade lådan öppen, men hann inte trycka in disken - måste plocka isär lådan lite mer först verkar det som. Men innan jag gör det vore det skönt att veta att det överhuvudtaget gick. Och jag ska jumpra den som slave eller?

Det kan gå rent teoretisk, men kanske det blir korrupta filer, vad vet jag. Den borde då vara master och cd-n slave.

Jag har bara läst detta nånstans.

På denna sidan hittar du installationstips
OWC

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 13:51
Ursprungligen av henil:

Det kan gå rent teoretisk, men kanske det blir korrupta filer, vad vet jag. Den borde då vara master och cd-n slave.

Jag har bara läst detta nånstans.

För en lekman kan man tycka att det borde vara lika stor risk för korrupta filer på den ZIP-drive som hålet under CDn på "Digital audio" är till för, jämfört med om man slängde dit en vanlig hårddisk - eller?

OWC-sidan var toppen pocahontas, men inga tips om just "Digital audio" G4or dessvärre.

1
Bevaka tråden