Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Böjd kontakt på batteriladdare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår kväll lyckades jag med konststycket att snava över sladden till batteriladdaren till min ibook. Ibook:en höll sig lyckligtvis kvar på bordet, men kontakten som går in i datorn åkte ur. Det visade sig att både själva pinnen och det runda höljet runt pinnen hade blivit böjt. Gick inget vidare att böja tillbaka heller.

Min fråga är då: om man vill byta ut dessa delar, vad behöver man och hur bär man sig åt?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 13:50

Delarna finns inte att köpa löst. Enklast löser du det genom att köpa en vanlig apparatsladd. Finns i radio- och TV-butiker till exempel, och i en del datorbutiker.

Jag vet inte om jag missförstod dig nu, men det är alltså kontakten på den tunna sladden som ska in i datorn som gått sönder, inte den delen som ska in i nätuttaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 14:21

Det sägs att den delen som ska in i datorn är en vanlig 3.5mm stereoplugg så om du är inte händig går det att bygga en egen kontakt med delar som du köper från någon välsorterad prylhandel (typ ClasOhlson liknande, ELFA eller liknande). Eller så får du buta i det sura äpplet och köpa en ny (och dyr) transformator, dvs en kostnad på tusenlappen eller så.

Jag lyckades nyligen själv med samma sak och det kunde slutat ännu värre för mig då datorn även åkte ner från bordet rakt ned i golvet, ett fall på drygt en meter! Ramen delade på sig men efter att ha tryckt tillbaka den och testat datorn visade det sig att den fortfarande fungerade! Helt otroligt! Hade iofs lite strul med CD/DVD-läsaren, svårt att stoppa in skivor, men det löste sig genom att trycka lite lätt på densamma så var datorn helt återställd.

Kontakten på elsladden som går in i datorn blev dock allvarligt böjd och jag trodde att jag skulle tvingas köpa en ny transformator men efter lite trixande med den är även den tillbaka på någon slags urpsrungsnivå.

I alla fall jag är imponerad över att prylarna höll så väl som de gjorde. Hade inte varit kul att tvingas betala dyra pengar för reparation av en dator som jag ändå tänkte byta ut om något halvår eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 15:53
Ursprungligen av Simon S:

Jag vet inte om jag missförstod dig nu, men det är alltså kontakten på den tunna sladden som ska in i datorn som gått sönder, inte den delen som ska in i nätuttaget.

Nej, det var jag som missförstod dig!

Om nätdelen skulle paja finns det en billigare ersättningsnätdel från Macally. Den kostar 499 kr med moms mot 999 kr för originalet från Apple. Jag skulle dock vilja testa Macally-nätdelen mer eftersom den kändes väldigt varm när jag kände på den som hastigast på Apple Expo i Paris. fast den funkar säket bra den med. Liten och nätt är den i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 14:23

Tror knappast det är någon idé att försöka köpa sådana delar. Tror nog du får bita i det sura äpplet och införskaffa en ny laddare..

Efter ytterligare arbete med en pincett lyckades jag böja till såpass att man kunde trycka in kontakten utan extra kraft. Det verkar dessutom som att den fungerar

Får hoppas att den inte börjar glappa nu, ty det fanns tendenser till det. Vore fint att slippa pröjsa ännu en tusenlapp.

1
Bevaka tråden