Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga pengar på? Minne, videominne, HDD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Tänkte köpa en Powerbook 15" och uppgradera lite, men jag vet inte om jag ska satsa på 128 MB videominne eller en snabbare hårddisk. Kanske båda? Värt pengarna?

Någon nämnde att batteritiden med en 5400 RPM:are suger och det är ju lite tråkigt.

Något jag däremot kommer lägga till är några hundra för att få 1x512 istället för 2x256 för eventuella uppgraderingar i framtiden.

Så kort sagt, vad ska man lägga pengar på i en Powerbook? Behövs mer videominne och räcker 512 RAM?

Köp RAM före HD!

Behöver du mycket HD är cet mer kostnadseffektiv att köpa en extern, du får hundratals GB för bara någon tusenlapp.

RAM påverkar allt du gör med datorn och OS X mår som bäst med mycket RAM tillhands.

Tror dessutom att mycket RAM påverkar batteritiden mer än typ eller storlek av HD. Tar RAM slut måste operativet använda HD som swap disk vilket naturligtvis tar en del batteri.

Ursprungligen av MagnusB:

Behöver du mycket HD är cet mer kostnadseffektiv att köpa en extern, du får hundratals GB för bara någon tusenlapp.

Och DÄR gick bärbarheten. Datorns massa ökade just med 100%!!!! Dags att skaffa två datorväskor, och börja leta efter ett eluttag varje gång man ska använda datorn.

Nja, det var inte frågan om mängden, utan snarare om hastigheten. 4200 RPM är jävligt segt, men med mycket RAM kanske det duger ändå. Så länge man inte roar sig allt för mycket med att packa upp RAR-arkiv och sånt!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Och DÄR gick bärbarheten. Datorns massa ökade just med 100%!!!! Dags att skaffa två datorväskor, och börja leta efter ett eluttag varje gång man ska använda datorn.

Eller köpa en lite FW-disk som drar ström från datorn? Inte mycket större än något annat som man ändå brukar släpa runt. Och vill du bara ha tag i några filer så är en liten extern HD både mindre och lättare att ha med sig än hela datorn...

Men i princip har du rätt. SKa man vara mobil så ska man. Men vill man ha många och billiga GB så är stora och klumpiga externa svåra att slå

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 20:49

Jag skulle definitivt välja det utökade grafikminnet eftersom det inte går att uppgradera! Åtminstone inte på egen hand om man inte har en hel del praktiska kunskaper och färdigheter. Ny hårddisk och mer minne kan man enkelt köpa till och installera själv senare.

Jag fick en 17-tums PowerBook av min arbetsgivare för en månad sedan, jag är jättenöjd! 5400 rpm hårddisk, 128 MB grafikkort och 1 GB RAM i en kortplats; wheeee! Sen köpte jag en 512 MB-modul minne till, man kan ju aldrig få för mycket minne.

Vad som egentligen gör vilken typ av skillnad är lite svårt för mig att säga... Men fort går det, för att vara en PowerBook!

Ursprungligen av fred123:

Vad som egentligen gör vilken typ av skillnad är lite svårt för mig att säga... Men fort går det, för att vara en PowerBook!

Hmm, menar du att Powerbook:ar är slöa?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 22:05
Ursprungligen av Lundmark:

Hmm, menar du att Powerbook:ar är slöa?

Faktiskt är de lite slöare än stationära, det går inte att komma ifrån... Det har ju alltid funnits en eftersläpning av mobil teknik och prestanda jämfört med stationär. Inte så konstigt, och det gäller förstås både Mac och PC.

Jag tar gärna det, jag har använt massor av olika PowerBook-modeller genom åren, privat och på jobb. På jobb har jag använt en hel del stationära också; det spelar ingen roll för mig om de är lite snabbare. Jag har valt PB och trivs jättebra med det!

Över huvud taget tycket jag det finns för mycket prestationshysteri i datorvärlden. Mhz hit och GHz dit... Det spelar knappt någon roll om det märks någon skillnad eller inte, mer är alltid bättre.

Säg att min PowerBook kodar en rippad DVD-film på 2 timmar medan en dubbel G5:a gör det på kanske 1. Hur ofta behöver jag den kraften och snabbheten? Under vanlig användning märks pytteliten skillnad!

Senast redigerat 2004-11-05 22:28
1
Bevaka tråden