Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(äldre tråd) Bra tips för alla gamers

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan 97-98 ungefär bara använt mig av kopior på mina CD-skivor, ALDRIG original. Orsaken är att min älskade Civilization 2 CD blev sönderspelad och jag insåg att jag aldrig mer vill betala 1000 kr för ett spel som kostar 500 kr. Sedan dess tar jag alltid en kopia på mina nya spel så att jag aldrig behöver oroa mig över att original-skivan ska paja.

Ja, jag äger två stycken kopior av Civilization 2...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 14:51

Har du spelat Civilization 3? Är det bra? Känner man igen sig? Är det mycket nytt?

Civ 3 är ganska likt, men jag tycker inte att det är någon klar förbättring.

Det är till exempel nästan helt omöjligt att bygga stora imperier, korruptionen är alldeles för kraftig. Det och några saker till gör att det inte är riktigt lika bra som Civ och Civ 2. Men det är ett bra spel och har framförallt en sak som man ha saknat i tidigare versioner: gränser mellan länderna.

Allt är snyggare, men inte nödvändigtvis bättre. En del saker är dock klart bättre, som diplomatin och handeln.

Älskar man Civilization och Civilization 2 så är det ett givet köp.

[ 19 November 2002, 14:58: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Hmm hmm hur kan en skiva bli sönderspelad?

Tillämpar du inte "försiktigt lyfta cdn i kanterna med tummen och långfingret"-tekniken?
Under mina 13 år som dator användare har jag aldrig sabbat en skiva

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:
Hmm hmm hur kan en skiva bli sönderspelad?

Tillämpar du inte "försiktigt lyfta cdn i kanterna med tummen och långfingret"-tekniken?
Under mina 13 år som dator användare har jag aldrig sabbat en skiva

Imponerande

Jag tar det säkra före det osäkra, jag kommer ihåg frustrationen över att ha ett spel på 7-8 disketter och så pajade en. Samma känsla vill jag inte uppleva igen med CD-skivor. Better safe than sorry!

Helt rätt. Jag borde egentligen oxå säkerhetskopiera mera men man är ju slö....

Jag är lite mysko på det där med ägodelar, på nåt sätt lyckas jag behålla dom i princip perfekt skick. Mina gamla Drakar & Demoner rollspelsböcker som är typ 8 år gamla är i skick som nya !

Och min gamla blåvita G3 400 MHz kunde jag sälja för 6000

Hoppas det håller i sig !

[ 20 November 2002, 15:42: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-20 15:42

Civ3 är underbart..

Glöm inte sånna sköna grejer som att man inte kan bygga irrigation över kullar eller använda saltvatten för detsamma före man kommit på el. Sånt som ger lite extra krydda åt spelet..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Civ3 är underbart..

Glöm inte sånna sköna grejer som att man inte kan bygga irrigation över kullar eller använda saltvatten för detsamma före man kommit på el. Sånt som ger lite extra krydda åt spelet..

Sant, de har tänkt mer på viktiga detaljer än i tidigare versioner.

Jag tycker att Alpha Centauri krossar Civ3. Känns som det finns mer nyhter i SMAC, som en 3d-terräng som påverkar miljön. Det är tex torrt på ena sidan och fuktigt på den andra där det regnar mycket, och man kan påverka terrängen själv. Tycker också att stämningen är skönar i SMAC..

Har spelat mycket civ 1. En av disketterna gick dock sönder och filen som skadades var färgfiler så det gick fortfarande att spela i svartvitt (det var bara svårare att se skillnad på kartan). Lyckades tillslut hitta felet med hjälp av ResEdit eller vad det nu än hette, det var en bild som hade blivit förstört men lyckades kopiera in en annan bild och då kunde man använda filen igen. Nackdelen var att bilden som skulle visas var fel men det hindrade inte mig från att spela.

Nuförtiden tar jag kopior på alla cd-skivor jag använder ofta för cd-spelaren har en tedens att repa skivorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 11:55

Äsch då, den här tråden mötte inte alls mina förhoppningar
Trodde det skulle vara en massa tweaks för att få ut maximalt av gameandet under osx.
Jag håller just nu på att kollla upp hur man ställer in alla bakgrundsprocesser att hålla sig borta när man lirar. Har problem nu med lite olika rackare(tr/find/sort/makewhatis) som drar ~80%CPU då och då när jag gamear

1
Bevaka tråden