Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa och käka burgare på Max

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från och med den 1:a November kan du surfa trådlöst helt kostnadsfritt på Max restauranger runt om i landet.

Från och med den första november och fram till årsskiftet erbjuder Norrländska hamburgerkedjan Max sina kunder gratis trådlöst Internet på alla sina 37 restauranger runt om i Sverige.

De som besöker någon av Max restauranger från och med den 1 november kan medan de äter koppla upp sin bärbara dator, handdator eller smartphone trådlöst till Internet. Från detta datum erbjuder Max, som första hamburgerkedja i Sverige, trådlös Internetuppkoppling (WLAN-access) på alla sina restauranger. Uppkopplingen sker från början via ADSL men om efterfrågan blir stor kommer Max att utöka bandbredden.

Fram till årsskiftet är tjänsten helt gratis. Därefter kommer Max att sälja skrapkort med anslutning till nätverket i kassan och man kommer också att kunna betala för access via sin mobiltelefon. Dessutom kan man nu tanka mobilen i kassan hos Max. Sex olika operatörer, bland annat Comviq, Halebop, Telia och Vodafone erbjuder den möjligheten.

– Vi har testat trådlös uppkoppling i vår nya restaurang på Hamngatan, i Stockholm och sett att det finns en viss efterfrågan. Vi räknar inte med att detta blir en särskilt lönsam affär utan vill mest erbjuda våra kunder en liten extra tjänst, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger.

Som Appleanvändare behöver du bara ett Airport-kort i din Powerbook eller iBook.

Jag åker till Max i Lund senare idag och testar, återkommer med rapport!

Vet inte om kombinationen flottiga pommes frites och bärbar dator är någon höjdare...

Trevligt initiativ dock, hoppas fler ställen börjar med detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-05 10:24
Ursprungligen av Hagelin:

Vet inte om kombinationen flottiga pommes frites och bärbar dator är någon höjdare...

Precis min tanke oxå. Skulle aldrig komma på tanken att ta fram min läckra powerbook på en hamburgerestaurang.

Ursprungligen av Hagelin:

Trevligt initiativ dock, hoppas fler ställen börjar med detta.

Absolut, trådlöst nät borde vara normen istället för undantaget.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-05 14:13

Japp, det funkar finfint! Jag sitter på MAX i Lund just nu och skriver detta. Då man inte vill kladda ner Powerbooken, så kör jag med en PocketPC, Dell Axim med 802.11-kort. Kopplingen känns snabb och mottagningen är god, även med ett sånt här litet CF-kort. Nä, nu ska jag äta vidare

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 10:58

Sitter på Max i Sthlm just, måste säga att det är perfekt service när man behöver tanka ner sina mail.

Måste rusa vidare

Way to go Max

//Magnus

Tummen upp för restaurangen här i Norrköping där mitt test att titta på trailern till Pixars Cars gick bra att se på mediumläget, medan fullskärm fick den att baxna betänkligt, så de har nog bara ADSL ännu. Angående flottet så är Max inte de som fegar med dressingen i allmänhet, så pröva några av deras nyckelhålsmärkta produkter som tex kycklingssallad om du är orolig för fläckar. Jag själv skall nog främst se till att sitta i ett hörn för att undvika nyfiken barn med stor läsk att smyga upp bakifrån och snubblar.

Låter jättebra. Jag har så sällan med mig datorn när jag är på Max att jag glömt testa. Lovar att försöka göra det inom kort

En möjlig vinnare i kategorin "Årets sämsta affärsidé 2004".

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 02:13
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

En möjlig vinnare i kategorin "Årets sämsta affärsidé 2004".

Har jag svårt att förstå. Om jag enkelt kan skicka mejl när jag jobbar på resande fot är det bara tacka och ta emot. Bra initiativ som jag säkert kommer dra nytta av då och då. Jag har köpt min bärbara dator för att använda den och om miljön är risky får man väl helt enkelt anpassa sig. Man behöver ju inte glufsa pommes frites över tangentbordet bara för att det är möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 11:56

hoppas bara de spärrat port 25 så att deras superba tjänst utnyttjas för att skicka SPAM...

Ursprungligen av svinto_deluxe:

hoppas bara de spärrat port 25 så att deras superba tjänst utnyttjas för att skicka SPAM...

Argh, det är tråkigt att det ens ska behöva spärras. Det är väldigt irriterande när man vill kunna skicka iväg mail via sitt vanliga mailprogram men att det inte går bara för att det är spärrat.
Så kan man alltså ta emot och läsa mail, men för att skicka svar måste man gå omvägen via webbmail eller nåt.

*suck* Ja, jag förstår att portblockering kan vara bra för att stoppa windows-pöbelns virusbelägrade spam-spyende datorer, men det gör att vi andra får ta irriterande omvägar..

MAX Solna fungerar det bra på. Dock visste inte tjejen i kassa något om vad jag menade med WLAN. Hon sa att de inte hade några datorer där elel trådlöst nät. Jasså, det står ju på dörren varvid hon frågade några kollegor och fick veta att WLAN visst fanns där helt gratis.

Sitter annars gärna på Centralen vid fiket i sydöstra delen. Där i ett hörn finns det vägguttag. Här kan jag sitta och surfa via Telias Homerun.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-08 12:46
Ursprungligen av helljock:

Har jag svårt att förstå. Om jag enkelt kan skicka mejl när jag jobbar på resande fot är det bara tacka och ta emot. Bra initiativ som jag säkert kommer dra nytta av då och då. Jag har köpt min bärbara dator för att använda den och om miljön är risky får man väl helt enkelt anpassa sig. Man behöver ju inte glufsa pommes frites över tangentbordet bara för att det är möjligt.

Jag håller med. Jag kommer helt klart välja Max framför McD når jag är ute och åker så jag kan passa på att kolla mina mail. Sen kan man ju välja sallad istf pommes som tillbehör till burgaren, bra både för dig och PBn

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-08 18:38
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

En möjlig vinnare i kategorin "Årets sämsta affärsidé 2004".

Du måste skämta!

Det är ju klockrent! Har nyttjat möjligheten några gånger. En milkshake och lite surf kan väl aldrig vara en dålig affärsidé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 18:46

Jag ska till Max nu, men tar inte med mig datorn! En annan gång kanske.

  • Medlem
  • 2004-12-09 09:22

lösdkfmnsdlk

Så länge det är gratis är det ju bara att tacka och bocka...jag tycker det är as chill och sitta med polarna på max + trådlöst;)

Jag tycker det är en smart idé.

Kostnad ADSL + trådlös router VS Goodwill & gratis marknadsföring

Gissar att den senare vinner just nu.

Jag tycker det är jättebra tjänst som Max erbjuder. Jag var själv i Gävle här om dan och behövde ut på "nätet", och då jag var i närheten av Max så svängde jag in på deras parkering. Man måste ju inte äta där för att använda sig av nätverket. Jag satt kvar i bilen, kollade det jag behövde och for sedan vidare...

Surfa på!
/Fredrik

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-08 16:09
Ursprungligen av becker:

Man måste ju inte äta där för att använda sig av nätverket. Jag satt kvar i bilen, kollade det jag behövde och for sedan vidare...

Mitt i prick, becker! Det är ju inte för inte som det heter trådlöst...

Funkar i Jönköping. Synd att maten är så ogod.

Ursprungligen av David Molarin:

Funkar i Jönköping. Synd att maten är så ogod.

Pfft, häda inte, Max burgare är bäst!

Vet någon om uppkopplingen är igång när restaurangen är stängd? Vilka portar är spärrade?

Får ta och testa deras restaurang i allum/Partille...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 19:01

Hm, får ta och kolla efter stängning (Hamngatan/sthlm) om det e öppet. Men på dagen funkar det finfint. fast iof, kom just på, dom stänger väl 4 på morgonen, så... då sover jag oftast.

Max i kungsträdgården använder jag ibland, i brist på andra gratisnät i centrum som jag känner till nuförtiden.
En blåbärsmilkshake är lagom lång för att kolla lite www

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 17:39
Ursprungligen av kitesurf:

Max i kungsträdgården använder jag ibland, i brist på andra gratisnät i centrum som jag känner till nuförtiden.
En blåbärsmilkshake är lagom lång för att kolla lite www

Jepps, det finns även 2 öppna nät på Dramaten-trappan (i stockholm).

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 22:57

kan man inte spela Nintendo DS på deras nät? Nån får prova.

Alla McDonalds ska också ha wifi inom en månad. Tydligen ska Nintendo ha varit med och bekostat detta just för att det kommer en del roliga DS-spel framöver.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 11:36
Ursprungligen av David Molarin:

Alla McDonalds ska också ha wifi inom en månad. Tydligen ska Nintendo ha varit med och bekostat detta just för att det kommer en del roliga DS-spel framöver.

Visst inte att det skulle komma till Sverige Då kan jag ju äntligen prova på att spela Mario Kart online.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 17:12

För en tid sedan körde Max en märklig reklamkampanj med afrikaner utklädda i svenska folkdräkter o en hamburgare i handen. Efter det blev det MAC Donalds för mig.

Bevaka tråden