Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade koppla från - nu mountas inte ipoden!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 15:09

Har lite panik. Råkade koppla ifrån min iPod när det stod att man inte skulle koppla ifrån den, och nu hittas den varken av datorn eller iTunes längre när jag ansluter den. Dock laddas den, men jag vill uppdatera. Hur ska jag göra för att min Powerbook ska hitta iPoden igen?

Antar att liknande problem skulle uppstå om jag kopplar loss en extern hårddisk utan att avmounta den först.

Sitter just nu på ett x2000 med en (minst sagt) labil GPRS-uppkoppling, och måste uppdatera pådden inom ca en timme, så ett snabbt svar belönas med fantastiskt mycket evig tacksamhet.

(Detta är en kopia av inlägget jag skrev på ipod.se. Fick inte så bra hjälp där och eftersom jag tror att problemet snarare är OSX-orienterat än åt iPodhållet så tycker jag att det platsar nånstans härikring också. )

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 15:34

Testa att kolla den i Skivverktyg, jag råkade ut för ett liknande problem i somras, tror det gick att laga den den vägen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 18:36
Ursprungligen av skamuel:

Testa att kolla den i Skivverktyg, jag råkade ut för ett liknande problem i somras, tror det gick att laga den den vägen.

Tack, läste svaret på tåget men svarar först nu. Skivverktyg säger:

Reparerar skiva för “iPod”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Ogiltig BTH-längd
Enhetskontrollen misslyckades.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)

Försökte reparera 1 enhet
	0 HFS-enheter reparerades
	1 enhet kunde inte repareras

Så jag antar att jag får ta och formatera om den och synka iTunes-biblioteket en gång till bara.

edit: verkar inte ha varit nån bra idé. Efter att jag har raderat disken vill itunes uppdatera programvaran i iPoden, men säger bara att "ett oväntat fel uppstod". Hurra för det utförliga felmeddelandet. Är inte alla fel oväntade?

Senast redigerat 2004-11-04 18:53
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 19:09

Du kan testa att göra en "hard reset". Följ nedanstående instruktioner, vill minnas att det är vad jag gjorde med min när den bråkade. Min är en iPod generation 3, kan hända att det funkar annorlunda med andra generation, men jag tror det borde funka likadant.

Citat:

1. Connect the iPod to a built-in FireWire port on your computer (it won't work with an unpowered FireWire port on a PC Card, for example).
2. Reset the iPod by pressing the Play and Menu buttons for 10 seconds.
3. When you see the Apple logo, press and hold the Previous and Next buttons for 10 seconds.
4. The FireWire icon should appear in your iPod's display.

Lycka till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-04 20:55

Jag hoppas att du testat att starta om datorn innan du raderade disken. I somras råkade jag ut för samma sak fast med en digitalkamera. Ingenting verkade lösa problemet, jag provade verkligen allt! Inget tredjepartsprogram eller skivverktyg lyckades fixa problemet. Jag slet mitt hår och kom sedan på att "Hmmm.... Undrar vad som händer om jag startar om datorn...", efter en omstart funkade det hur bra som helst. Då hade jag suttit i bra många timmar och försökt...

DiscWarrior!!!!

  • Avstängd
  • 2004-11-04 21:42

Kontakta Apple och klaga. Det är en solklar bugg i operativsystemet om lagringsenheten påverkas på det viset. Jag har själv kopplat bort mängder med externa enheter (hårddisk, USB-minnen, externa kortläsare och digitalkameror anslutna via FireWire och USB) från XP-maskiner utan att avmontera dem först, och utan minsta problem. Dåligt av Apple om inte de också kan fixa det.

  • Medlem
  • 2004-11-04 22:43
Ursprungligen av Allan:

Kontakta Apple och klaga. Det är en solklar bugg i operativsystemet om lagringsenheten påverkas på det viset. Jag har själv kopplat bort mängder med externa enheter (hårddisk, USB-minnen, externa kortläsare och digitalkameror anslutna via FireWire och USB) från XP-maskiner utan att avmontera dem först, och utan minsta problem. Dåligt av Apple om inte de också kan fixa det.

Det var ett i sanning konstruktivt tips på hur man räddar sin iPod.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 17:51

Uppdatering: har inte löst problemet. iPoden mountas men verkar inte riktigt fatta att den är en iPod och inte en firewiredisk. Till exempel hittar inte iPod updater iPoden (fast ibland hittar iTunes den). Det går heller inte att spela musik på den. Ska göra en skivavbild av en likadan (tom) iPod ikväll och se om det går att lägga in den, annars får apple fixa.

Tack för alla förslag på lösningar.

1
Bevaka tråden