Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vill söka å ersätta ENTER

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fråga: Kan man infoga något slags escape-tecken eller på annat sätt ange CR i sök-å-ersätt fältet?

Jag sitter här med ett textdokument med en massa namn i. för och efter-namnen är åtskilda av ',' såhär ungefär:

förnamn','efternamn
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn','
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn','
förnamn','efternamn','
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn','
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn','
förnamn','efternamn','
förnamn','efternamn
förnamn','efternamn

Problemet är att en del rader avslutas med ',' och det vill jag inte att dom ska. Om jag då väljer att söka upp alla ',' och ersätta med 'ingenting' så försvinner även ','-tecknen mellan för och efternamn och det vill jag inte heller.
Min tanke var då att jag kanske kunde ersätta alla ',' med ett ENTER eller snarare CR (carrige return).
Så min fråga är: kan man infoga något slags escape-tecken eller på annat sätt ange CR i sök-å-ersätt fältet?
(Nu har jag suttit och bråkat en stund med Textredigeraren men det kanske finns andra editorer som hanterar det här bättre...)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 13:38

Kopiera ett (osynligt) CR i texten och klistra in det i sök/ersätt-rutan, så ska det nog funka.

Ursprungligen av skamuel:

Kopiera ett (osynligt) CR i texten och klistra in det i sök/ersätt-rutan, så ska det nog funka.

oj, det där får du väldigt gärna utveckla en smula...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 14:04
Ursprungligen av David Slättne:

oj, det där får du väldigt gärna utveckla en smula...

Markerar ett CR i texten (se den bifogade bilden) och kopierar det med cmd+c.
Öppna sök/ersätt-fönstret, skriv in ',' i sök-rutan, och klistra in det kopierade cr:et i ersätt.
Klicka sedan ersätt, voila!

\n == newline

Dubbelklicka på det vita området efter texten och kopiera det. Där är din "newline":

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 14:36
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Dubbelklicka på det vita området efter texten och kopiera det. Där är din "newline":

Det gäller att vara först...

fan va smidigt!
supertack ska ni ha!

Tror inte att det går i Textredigeraren men du kan ladde ner Smultron (http://smultron.sourceforge.net/) gratis och använda den avancerade sökningen och alternativet regulära uttryck så kan du söka och ersätta radbrytningar med \n

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 14:36
Ursprungligen av mrubenson:

Tror inte att det går i Textredigeraren men du kan ladde ner Smultron (http://smultron.sourceforge.net/) gratis och använda den avancerade sökningen och alternativet regulära uttryck så kan du söka och ersätta radbrytningar med \n

Du syftar på danskens tips va? Nej, det är riktigt, i Textredigeraren blir det inga radbrytningar, bara \n i texten. Men mitt och Niklas tips funkar bra. Inte helt självklart och intuitivt, men funkar gör det.

Ursprungligen av skamuel:

Du syftar på danskens tips va? Nej, det är riktigt, i Textredigeraren blir det inga radbrytningar, bara \n i texten. Men mitt och Niklas tips funkar bra. Inte helt självklart och intuitivt, men funkar gör det.

Jepp. Smultron är mycket trevligt av andra skäl också (man kan skapa rena textfiler!). Och dessutom gratis. Rekommenderas.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 15:31
Ursprungligen av mrubenson:

Jepp. Smultron är mycket trevligt av andra skäl också (man kan skapa rena textfiler!). Och dessutom gratis. Rekommenderas.

Ja, jag använder det en hel del, men har för tillfället lagt det lite på hyllan till förmån för SubEthaEdit. Syntaxfärgningen i Smultron (åtminstone när det gäller PHP) lämnar en hel del att önska. Exempelvis blir den tämligen snurrig en rad innehåller både " och ', vilket ju inte är alltför ovanligt om man t ex echo-ar lite html-kod med attribut. Men jag slits mellan de båda programmen. Hade Smultron haft bättre syntaxfärgning hade jag lätt kört det jämt, bl a p g a den smidiga hanteringen av flera filer samtidigt.

För alla typer av avancerade sök- och ersättningsfunktioner använder jag alltid BBEdit (som dock inte är gratis). Det är oerhört kraftfullt eftersom man kan använda regular expressions i sökningen. Att söka på metatecken som radbrytningar är väldigt enkelt.

Ursprungligen av Adrian B:

För alla typer av avancerade sök- och ersättningsfunktioner använder jag alltid BBEdit (som dock inte är gratis). Det är oerhört kraftfullt eftersom man kan använda regular expressions i sökningen. Att söka på metatecken som radbrytningar är väldigt enkelt.

Numera finns ju också TextMate, som är en sällsynt macig och trevlig BBEdit-utmanare med riktigt kraftfull sök-och-ersätt-funktionalitet. Går till och med att behandla markerade textstycken i externa kommandoradsprogram (t.ex. ruby eller perl), om man behöver det. Har kört det en knapp månad nu, och är hur nöjd som helst! Precis som BBEdit kostar den dock pengar, men det var nog mina mest välspenderade $39 på bra mycket länge

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 09:55

Just detta går att lösa utan regexpar etc med gamla hederliga cut (sätt delimitern till ' och ta bara field 1 t.o.m 3). Om filen heter namn.txt

cat namn.txt | cut -d\' -f1-3 > namn2.txt

Ursprungligen av Björn Roth:

Just detta går att lösa utan regexpar etc med gamla hederliga cut (sätt delimitern till ' och ta bara field 1 t.o.m 3). Om filen heter namn.txt

cat namn.txt | cut -d\' -f1-3 > namn2.txt

Men bara i Terminalen... och det var inte det vi pratade om.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 13:58

Ursprungspostaren förbjöd inte dylika (smidiga) lösningar vad jag kunde se...

Vet någon om det är någon skillnad mellan de olika funktionerna för reguljära uttryck som finns i Smultron och BBEdit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 17:42

Du kan använda BBEdit Light 6.1.2.

1
Bevaka tråden