Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LCD skärm för spel mm sökes. Tips?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är på jakt efter en ny skärm. Min nuvarande nära 10 år gamla crt börjar uppvisa vissa ålderskrämpor och dessutom tar den upp aldeles för mycket utrymme på mitt skrivbord, varför min nästa skärm ska bli en platt en.

Vad använder Ni för skärmar, vad tycker ni om dem? Någon som haft otur med döda pixlar på vissa märken etc etc etc.

Såsom ämnestiteln lyder söker jag en skärm som ska vara för spel, dock inte enbart. Tänkte dock att om den är tillräckligt snabb för spel såsom UT2k4 så borde den inte ha några problem att fixa word, web, video mm.

Jag är intresserad av både 17 och 19 tums skärmar

Jag har hittills tittat på följande skärmar:

Samsung: 172x, 173P, 193P

\CeM

iMac ?

Hm, kanske måste tydliggöra för vissa att det handlar om en fristående skärm som jag ska kunna använda både till min nuvarande 7600/G3 och till min G5 som jag planerar att inhandla så fort Tiger släppts ur buren.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 11:07

Mina Apple 17" lcdskärmar funkar för mig i spel. Spelar inte så mycket men dessa funkar bra med BF1942, Diablo 2, Quake 3 osv. Iof så kanske man inte är sååå kräsen men jag är då nöjd

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-05 12:03

Köp en LCD-skärm med både VGA- och DVI-ingång!
Då kan du använda den både på gamla datorer och på en framtida PM G5.

Själv är jag lite sugen på en 17" Samsung Syncmaster 710T. Den har båda sortens ingångar och ett kontrastvärde på 600:1 samt en responstid på 12 ms. 3795 kr exkl moms hos Dustin.

Ursprungligen av Macus:

Köp en LCD-skärm med både VGA- och DVI-ingång!
Då kan du använda den både på gamla datorer och på en framtida PM G5.

Själv är jag lite sugen på en 17" Samsung Syncmaster 710T. Den har båda sortens ingångar och ett kontrastvärde på 600:1 samt en responstid på 12 ms. 3795 kr exkl moms hos Dustin.

Mjo, ungefär samma värden gäller för 172x men efter att ha sett bilder på den foten så ligger jag nog närmare 172x, är dock inte 100% säker ändå så fortsätt gärna bombardera mig med förslag.

Bilder på 710T
Bilder på 172x

Jag kan ju berätta att beslutet om vilken skärm det blir har tagits. Beställningen är dock inte lagd ännu. Det blir Samsung 172x. Med en responstid på 12ms och en minimalistisk design som definitivt tilltalar mig så blir detta skärmen som får ersätta min nära 10 år gamla Sony crt. Har ännu inte märkt av några större krämpor från crt'n dock. Det enda är möjligen att det brukar rulla lite vågräta linjer över skärmen ibland men färgen är det inget fel på.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 19:53
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kan ju berätta att beslutet om vilken skärm det blir har tagits.

OK, men iaf...;)
Tom's hardware guide är ett bra ställe att leta lämplig bildskärm. De lägger bl a en hel del tid på att testa hur skärmarna fungerar i spel. I deras test av Samsung 172x från april 2004 skriver de följande:
"The Hydis panel therefore still remains the most responsive panel for the moment."
Notera att Hydis-panelen har 20ms responstid men anses vara snabbare än t ex Samsung 172x med sina 12ms. Ta alla uppgifter om responstid med en sund nypa salt.

Ursprungligen av zink:

OK, men iaf...;)
Tom's hardware guide är ett bra ställe att leta lämplig bildskärm. De lägger bl a en hel del tid på att testa hur skärmarna fungerar i spel. I deras test av Samsung 172x från april 2004 skriver de följande:
"The Hydis panel therefore still remains the most responsive panel for the moment."
Notera att Hydis-panelen har 20ms responstid men anses vara snabbare än t ex Samsung 172x med sina 12ms. Ta alla uppgifter om responstid med en sund nypa salt.

Jodå. Jag har lusläst THG's tester såväl som ett test hos OverclockersClub och gemensamt för de två testarna är att båda använt blotta ögat när de testat den aktuella skärmen. Då Tom's ger skärmen ett betyg på 4/5 för spel så ger OC den vad som i det närmaste kan betecknas som 5/5. Jag skulle nog vilja säga så här efter att ha i princip läst ihjäl mig på tester och åsikter att uppfattningen om en skärms kvalitet nog är väldigt subjektiv. Jag testade UT2k4 på en kamrats G5 1.8 med Apples gamla 17" platta skärm (vilken lär ha en responstid på 25ms) och tyckte inte jag kunde märka av någon större mängd Ghostning. Hur man uppfattar en skärms kvalitet kan ju förstås också bero på hur bra syn man har som användare.

Mycket stor hjälp i beslutsfasen har jag faktiskt haft från Neweggs responssida. Där köpare har bedömt skärmen i efterhand och de flesta ger den toppbetyg.

Jag måste ju fatta ett beslut någon gång. Det var så himla mycket enklare då jag köpte min nuvarande crt. Jag frågade helt enkelt i butiken där jag köpte den om de hade någon erfarenhet av den och en av killarna sa att hans mamma hade en sådan och tyckte den var bra - det var tillräckligt för mig och jag har inte ångrat mig sedan dess.

Om jag väljer en skärm som sägs ha en responstid på 12ms så tycker iaf jag att jag borde ligga bättre till än om jag väljer en skärm som har en responstid på 25ms.

Fa'n detta vore så himla mycket enklare om jag kunde känna på skärmen och inte bara titta på bilder.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 15:40

Har faktiskt suttit en del bakom en 172x. Spelade Doom 3 en timme utan att på något sätt lida otillräckig prestanda. Jag är dock ingen *hard core gamer* (som mångårig Mac-ägare?).

Tyvärr har jag inte fått tillfälle att jämföra Hydis-Samsung intill varandra. En sak är klar, jag tycker 172x är snyggare än allt annat i segmentet. Mycket stilig! Jag *är* fortfarande väldigt nöjd med min skärm men den ser rätt tafflig ut jämfört med en 172x.

Min Hydis kostade drygt 4 papp med DVI+analogingång för sådär ett år sedan men har blivit en del billigare nu. Hade det varit aktuellt för mig att köpa en ny skärm nu hade jag funderat både en och två ggr på en 172x istället för en Hydis. Kanske prisskillnaden diskvalificerat Samsung?

Min Hyundai har f ö två trasiga pixlar som ingen pixelmassage rått på. En grön längst upp till höger, och en svart långt till vänster. De stör inte mig speciellt mycket.

Lustigt är det att när jag först startade denna tråd i oktober så trodde och hoppades jag att någon med erfarenhet av de skärmar jag var intresserad av snart skulle höra av sig. Jag trodde förstås inte att det skulle dröja så länge. Jag tackar dig Zink för ditt bidrag och kan berätta att jag nyligen registrerade mig som ny kund på Butik.it. Deras pris på skärmen ligger runt 4600 inkl. moms. Enda problemet med Butik.it är deras konstiga websida med artikel-länkar som inte funkar och en sida som laddas om och om igen om inte slashen sist i adressen tas bor (sidan laddas multipelt i sig själv).

Hos Dustin hittade jag förresten detta dokument. Jag har letat som en galning efter ett liknande liksom fråga både återförsäljare och Samsung själva om det:

Samsungs Pixelpolicy vad det innebär är dock en gåta.

Senast redigerat 2004-11-08 10:33

Woohoo. Min nya skärm har kommit. Ska bara hämta ut den på posten. Återkommer med en kortare rapport om vad jag tycker om den senare. Äntligen kan jag organisera om mitt skrivbord så att jag kan sitta bekvämt rakt och inte i vinkel som jag gjort de senaste åren vilket troligen bidragit till vissa av de nackproblem som jag fått.

Ljusstark som 17 - måste skaffa en lampa att ha bakom och måste nog kalibrera om den. Inga döda pixlar vad jag kan se och någon Ghostning har jag inte kunnat märka av ännu - inte som jag kunnat skylla på skärmen iaf. Får väl se när jag spelar något spel.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kan ju berätta att beslutet om vilken skärm det blir har tagits. Beställningen är dock inte lagd ännu. Det blir Samsung 172x. Med en responstid på 12ms och en minimalistisk design som definitivt tilltalar mig så blir detta skärmen som får ersätta min nära 10 år gamla Sony crt. Har ännu inte märkt av några större krämpor från crt'n dock. Det enda är möjligen att det brukar rulla lite vågräta linjer över skärmen ibland men färgen är det inget fel på.

Nackdelen med det märket och många andra tillverkare är den dåliga garantin som dom hänvisar till om det mot förmodan skulle vara pixlar som inte är som dom skall...Den enda tillverkaren som har en garanti värd namnet är Eizo...5 års garanti med tre års byte på platsen och dom byter om det är bara en pixel trasig, oavsett storlek på skärmen...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Mjo, ungefär samma värden gäller för 172x men efter att ha sett bilder på den foten så ligger jag nog närmare 172x, är dock inte 100% säker ändå så fortsätt gärna bombardera mig med förslag.

Bilder på 710T
Bilder på 172x

Min 710t är inte speciellt lik den på de eller Dustins bilder. För det första är den silver och för det andra så har min en annan snyggare fot. Udda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-05 16:40
Ursprungligen av Macus:

Själv är jag lite sugen på en 17" Samsung Syncmaster 710T. Den har båda sortens ingångar och ett kontrastvärde på 600:1 samt en responstid på 12 ms. 3795 kr exkl moms hos Dustin.

Det händer mycket på 7 månader. Nu kostar skärmen 2396:- exkl. moms.

Jag funderade också mellan 172x och 710t. De har väldigt lika specs men 710t är både nyare och billigare, vilket är lite konstigt. Som jag förstod det så var anledningen till prisskillnaden att 172x var dyrare att bygga än 710t, utan att egentligen vara bättre. Anledningen till att 172x finns kvar är att den är tunnare, anses snyggare av många, och fortfarande säljer bra.

Jag valde ändå en 710t och den har fungerat bra och har inga döda pixlar. Om man köper skärmen på intenet och skulle märka att den har döda pixalr kan man ju alltid utnyttja ångerrätten.

1
Bevaka tråden