Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DOOM 3 från Aspyr

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-03 21:59

Nu är det klart. Aspyr ger ut Doom 3 feb 2005. Vilken dator du behöver?
En sån
Mac OS X 10.3.6 or later
• PowerPC G5 1.5 GHz or faster
• 384MB RAM (512MB recommended)
• 2.2 GB free disk space
• ATI Radeon 8500/nVidia GeForce 3 or better
• 32MB of Video Ram (VRAM)
• DVD drive required to install and play

http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ID=10390

Senast redigerat 2004-11-04 01:26

Då vet vi att 10.3.6 kommer lanseras senast i februari då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-03 22:16
Ursprungligen av Kristofer G:

Då vet vi att 10.3.6 kommer lanseras senast i februari då.

Det har du rätt i. Hade så bråttom att jag missade den detaljen helt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-03 22:24

...samt att det sannolikt är spelet med värst systemkrav (tänkte på processorn) hittills...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-03 22:33
Ursprungligen av skamuel:

...samt att det sannolikt är spelet med värst systemkrav (tänkte på processorn) hittills...

Det roliga är att en sån processor (1,5 GHz G5) har aldrig funnits på marknaden.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-03 22:53
Ursprungligen av Homy:

Det roliga är att en sån processor (1,5 GHz G5) har aldrig funnits på marknaden.

Och därför kommer 1,5 GHz G5-Powerbook:ar innan DOOM 3 har premiär...! :eek:

  • Medlem
  • 2004-11-03 23:01

Man måste ha en G5:a, men den kan ha ett GeForce 3 kort? De där specarna verkar vara dragna ur näsan. Varför ha en spec för grafikkort alls, när det aldrig har levererats så dåliga kort med en G5:a?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-03 23:07
Ursprungligen av stfm:

Man måste ha en G5:a, men den kan ha ett GeForce 3 kort? De där specarna verkar vara dragna ur näsan. Varför ha en spec för grafikkort alls, när det aldrig har levererats så dåliga kort med en G5:a?

Det är väl bara ett mått på hur bra kort man måste ha men visst är det konstigt.

  • Medlem
  • 2004-11-04 00:30
Ursprungligen av Homy:

Det är väl bara ett mått på hur bra kort man måste ha men visst är det konstigt.

Grejen är att jag tror att siffrorna är felaktiga på något sätt. Kanske ska det vara en G4:a med de specen?

Att det dels inte finns 1.5Ghz G5:or och att förmodligen ingen i hela världen har de grafikkorten i en G5:a får en ju att undra hur de har kommit fram till siffrorna. De kan ju omöjligen ha testat sig fram till det. Att en dual 1.42Ghz G4:a med det bästa grafikkortet inte skulle palla spelet låter också konstigt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-03 23:10
Ursprungligen av stfm:

Man måste ha en G5:a, men den kan ha ett GeForce 3 kort? De där specarna verkar vara dragna ur näsan. Varför ha en spec för grafikkort alls, när det aldrig har levererats så dåliga kort med en G5:a?

Kan det vara så att Apple tänkt börja slåss om de kunderna som helst skruvar ihop sina datorer själva? Köp ett iChassi och släng in vilka komponenter du vill!

Fet chans...

Ursprungligen av Homy:

Eftersom jag av någon konstig anledning inte kan skriva detta i spelforumet gör jag det här för det är en nyhet

Flyttar tråden spelforumet och passar på att puffa för motsvarande nyhet på MacGamers.

G4 är nog dött av två orsaker
Glenda Adams på Aspyr säger att DOOM III till skillnad från Quake III inte alls är SMP så en andra CPU hjälper inte mycket.
"- Doom 3 is not optimized for dual processors or SMP. This is a major architecture issue, not 'lazy programmers'. The SMP code from Quake 3 never made it into Doom 3 in any real way, so it's very unlikely the entire game engine will be rewritten on the Mac to take advantage of SMP. "

"- Something everyone needs to understand on Mac game performance is that high end games like this generally start out at a 30-40% slower frame rate right off the top from running on the Mac. There are a variety of reasons for this, from compiler code generation to OpenGL differences between PC and Mac. So for most games it is a HUGE optimization effort to even get the Mac version to run close to as fast as the PC. It's not a fun fact, but it's there. And it's something Aspyr spends an incredible amount of time worrying about and working on for each game. "

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2149&p=7
Dessutom verkar det som om DOOM gillar snabba minnen och mycket cache därför är en 2.2 GHz Athlon 64 dubbelt så snabb som en 2.8 GHz Celeron.

En av deras konlusioner är "The key to AMD's success is the on-die memory controller; with lower latency memory accesses than the competing Intel solutions, Doom 3 sees system memory as one big cache and drives performance up considerably. "

Hur kul blir det med en 167 MHz bus i stället för de 600-1250 MHz bussarna som finns på G5 :eek:

Så tror man på mirakel och att G4/800 ät mycket snabbare än en PIII/800 så kanske man kan hoppas på DOOM på en dual 800 och uppåt men jag förbeåller mig rätten att vara lite skeptisk än så länge

Ursprungligen av DrBoar:

"- Doom 3 is not optimized for dual processors or SMP. This is a major architecture issue, not 'lazy programmers'. The SMP code from Quake 3 never made it into Doom 3 in any real way, so it's very unlikely the entire game engine will be rewritten on the Mac to take advantage of SMP. "

Blir irriterad på detta... Så om det inte handlar om att de är lata, vad är det då det hänger på? Arketekturen står det, ja, men det skulle de ha tagit hänsyn till när de byggde den. Mac-versionen utvecklades parallellt (åtminstone i under en tid) så de borde ha tänkt på det även om det inte är så aktuellt med MP-maskiner under Windows.

Ursprungligen av Christofer:

Blir irriterad på detta... Så om det inte handlar om att de är lata, vad är det då det hänger på? Arketekturen står det, ja, men det skulle de ha tagit hänsyn till när de byggde den. Mac-versionen utvecklades parallellt (åtminstone i under en tid) så de borde ha tänkt på det även om det inte är så aktuellt med MP-maskiner under Windows.

Vad jag minns har Carmack alltid "varit emot" SMP av någon anledning. Jag kan inte fördjupa det mer än så tyvärr, men jag är säker på att jag har läst det ett antal gånger runt omkring.
Visst, Aspyr gör en portning av det, men det är nog begränsat hur mycket de kommer ändra i den underligganade arkitekturen för motorn.
Men, jag hoppas verkligen att Aspyr gör ett bra jobb ifrån sig, själva motorn kommer ju säkert ligga till grund för en hel del framtida spel också.

lite OT: Vad hette nu apple fanatikern som jobbade på ID innan? och vart tog han vägen?

Ursprungligen av johan dansk:

lite OT: Vad hette nu apple fanatikern som jobbade på ID innan? och vart tog han vägen?

Graeme Devine (?)

Graeme Devine jumps from id to Ensemble

Om man tittar på PC sidan så är det knappt acceptabelt att lira Doom 3 med ett grafikort som är under 128 mb. Att ha en PowerBook eller en G4:a överhuvudtaget i detta lir är lika med katastrof skulle jag tro.

1
Bevaka tråden