Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låt oss slippa denna typ av reklam!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom in på en diskussion om mobiltelefoner (http://99mac.se/forum/showthread.php?p=441962) och ryggade tillbaka när jag fick se vad som fanns överst på sidan i form av en reklambanner från Google.

Se själva och avgör om en sådan styggelse ska få förstöra det visuella intrycket av 99mac.

Usch! Ruskigt fult.

Den här är lite kul också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 19:26

När jag kom in förut var det en stor flashig Dell-banner

Ja, en sådan (DELL-annons) har jag också sett. Det är väl priset som tas ut för version 5. 99mac och resten PC, där resten är ett växande tal och inte längre en absolut liten andel.

Vi testar ett nytt koncept med "annonspooling" där en annonsleverantör optimerar lönsamheten genom flera olika annonsörer, det kommer finnas en massa olika företag att klicka på.

Dell annonser är lite väl Magstarkt på 99Mac - eller är det bara jag ?

Vi har bara reklam för Dell:s TV-apparater, skrivare etc. Jag har avböjt datorreklamen.

Alla intäkter är välkomna så att vi slipper införa medlemsavgifter för hela 99mac.

Okej..det är väl kanske rimligt, tittade faktiskt inte så noga på annonsen - såg bara DELL brännas in på hornhinnan...

Problemet med flera av annonserna är att medan resten av forumet har en mycket diskret färgsättning har de flera starka färger som drar till sig mycket av uppmärksamheten.

Jag förstår att det behövs reklamintäkter för att driva forumet, och så snart jag får pengar över ska jag bli Pro-medlem, men det finns lite att fundera över när det gäller reklamen.

Textreklamen som varit ett tag är mycket diskret och märks precis lagom mycket. (Man ser att den är där och kan sedan ignorera den.) Även en del annan reklam har varit klart ok och inte tagit för mycket uppmärksamhet. Just på ett forum som har ett så försiktigt visuellt intryck blir en animerad reklambanner i flera starka färger mycket tydligt framhävd.

Kan man inte välja bort reklam som är klart opassande? (Utöver Dells datorer...)

Ursprungligen av mrubenson:

Textreklamen som varit ett tag är mycket diskret och märks precis lagom mycket. (Man ser att den är där och kan sedan ignorera den.) Även en del annan reklam har varit klart ok och inte tagit för mycket uppmärksamhet. Just på ett forum som har ett så försiktigt visuellt intryck blir en animerad reklambanner i flera starka färger mycket tydligt framhävd.

Kan man inte välja bort reklam som är klart opassande? (Utöver Dells datorer...)

Är det inte lite av reklammakarnas problem också. Skickar dom hit fula, ointressanta banners så lär inte många klickar på dem.

För övrigt störs jag inte av den reklamen som jag sett hittills. Har man i åtanke vad det kostar att driva 99mac så blir det ännu lättare. Med undantag för den som mrubenson visade upp här ovan då ;). (Är det föresten så att jag ska se reklam trots att jag har Pro-medlemskap?)

Det finns två sidor av myntet. Personligen skulle jag helst slippa all reklam överhuvudtaget eftersom den tynger ner sajten, ibland gör den sidorna långsamma pga kapacitetsproblem hos annonsleverantörerna, det är dessutom ganska mycket jobb att hantera annonserna, annonsförsäljning etc.

Tyvärr envisas Telenor med att skicka en faktura kring 10.000kr inkl moms varje månad för serverplats och trafikavgifter för att inte tala om alla andra kostnader som finns.

Om vi var "smarta" skulle vi se till att få in mycket annonsörer, mycket intäkter och använda dom till att göra en bättre sajt.

Titta på Aftonbladet i två minuter, har man bara rätt content kommer besökarna uppenbarligen ändå:
http://www.aftonbladet.se

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-01 23:54

Kör hårt, Martin.
Du behöver sannerligen några spänn till en kall pilsner då o då.
Annonserna påverkar ju inte innehållet på minsta vis.
Förresten har vi en omfattande samling bedrövliga avatarer vi måste glo på ändå, och det har ingen protesterat mot.

Jag förstår vad du menar. Min poäng med det andra inlägget var bara att uppmärksamma hur mycket mer en annons på 99mac stör än en på aftonbladet. Det märks liksom mycket mycket mer på en i övrigt snygg site.

Ursprungligen av mrubenson:

Min poäng med det andra inlägget var bara att uppmärksamma hur mycket mer en annons på 99mac stör än en på aftonbladet.

Byt till det bruna färgtemat Det blir standard om några dagar, annars.

Det går ju att stänga av oönskade banners från en pool. Jag tycker 99mac är en av FÅ sajter på nätet som har så här lite reklam, så sluta klaga.

Någonstans måste pengarna komma ifrån :/
Ni som stör er mest på dettaa kan väl försöka komma på något bättre sätt att få in pengarna på...

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-11-02 05:10

Hur kan man bli störd av nåt som man knappast ser? Hur länge sitter ni och tittar på toppen av sidan innan ni börjar scrolla? Inte många sekunder eller hur!?

Även om vi alla var plus eller pro medlemmar så tycker jag inte att det skulle vara något fel i att ha reklam (särskilt när den knappast märks). Är det så mycket begärt att det här projektet skall bära frukt i form av lite intäkter som kanske till och med genererar vinst nån gång? Inte enligt mig.

Kör på Martin & Co! Hoppas alla stöttar er i vått och torrt som jag mer än gärna gör.

Mvh/Cihan

PS. Saknar min avatar , hoppas min inbetalning dyker upp dom närmaste dagarna DS.

Senast redigerat 2004-11-02 05:23

Jag har precis talat med en expert på internetannonsering som jobbar med att optimera webbplatser för bästa annonsresultat. Vi är tydligen dåliga på att utnyttja potentialen i 99mac och jag har fått en hel del tips på förändringar.

Nu ska jag experimentera lite med iPod.se (får bli försökskanin). Genom att sätta unika taggar på annonserna kan man i efterhand se var klicken hamnar oftast etc etc.

Kolla på högerspalten här, rätt ok va?

http://www.ipod.se/forum/

Ursprungligen av Björnström:

Kolla på högerspalten här, rätt ok va?

http://www.ipod.se/forum/

Jo, det ser rätt ok ut, men jag tror att det beror på att jag har så smalt fönster att jag inte ser högerspalten

Skämt åsido, jag har inga större problem med reklam så länge det inte är i form av pop up, stora reklamrutor som lägger sig över själva innehållet i ett fönster (har för mig att Spray har det), ljudreklam eller så som det numera ser ut på di.se där reklamen tar över 25% av fönstret i höjdled.

Ursprungligen av Björnström:

Kolla på högerspalten här, rätt ok va?

http://www.ipod.se/forum/

Helt klart ok. Funkar mycket bättre med reklam som är "seriöst" gjord.

1
Bevaka tråden