Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur väger man en sajt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 09:44

Det borde finnas något enkelt verktyg att enkelt och snabbt väga en sajt utan att ladda ner den eller sitta och räkna ihop filerna. Hela sidorna. Och hela sajten. Någon som vet något sätt?

Ursprungligen av Axel von Matern:

Det borde finnas något enkelt verktyg att enkelt och snabbt väga en sajt utan att ladda ner den eller sitta och räkna ihop filerna. Hela sidorna. Och hela sajten. Någon som vet något sätt?

Skriv ut den och lägg utskrifterna i vågen?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-02 15:18
Ursprungligen av Joacim Melin:

Skriv ut den och lägg utskrifterna i vågen?

Nej, det är alldeles för relativt. Tänk om vissa besökare använder exempelvis 80 g och andra 120 g? Men det kanske går att kringgå med nån php-lösning som sniffar av vilken pappersvikt besökaren använder?

Ursprungligen av skamuel:

Nej, det är alldeles för relativt. Tänk om vissa besökare använder exempelvis 80 g och andra 120 g? Men det kanske går att kringgå med nån php-lösning som sniffar av vilken pappersvikt besökaren använder?

Fysikerna har ju hittar ett sätt att mäta hur snabbt det går att ladda/landa ner sidorna nu. Bara att ta reda på hur många sidor det gäller, sen köra det genom deras algoritm så vet vi hur snabbt sidorna landar på mottagarens golv.

Ps. Vill minnas att thevil har rätt...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Skriv ut den och lägg utskrifterna i vågen?

Den humorn var ju lika låg som min

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-02 15:47

Jag älskar när trådar spårar ur. Hoppas bara Axel hann få svar på sin fråga innan den gjorde det...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 16:30

<dryg>
Efter som en websajt anropa med HTTP så finns det enlighet med HTTP 1.1 (RFC 2616) så kan man testa att köra HEAD mote sajten (istället för GET) HEAD ger som svar meta data om den förfrågade siddan , så som Content-Length (Storlek) Content-Type, Last-Modified etc , Fast detta är ju på den enskilda för frågan , låt oss säga en normal sajt med lite bilder och så blir det ju ett gäng för frånginar för bilder etc. Och då får man ju göra Head för varje "länk" ,
</dryg>
<kankse vettig>
Men så slog det mig det finns ju treligheter till Firefox som webbrowser som man kan analysera vilke tid och storlek det tar att ladda en sajt (http://www.chrispederick.com/work/firefox/webdeveloper/) installera som plug in eller kör det direkt här (http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/)
</kankse vettig>

förövrigt data väger aldrig om den inte blir fysisk , förutom bilder då man kan bli förvirrad av när man säger att den är stor fast bara 10 Kb fast det är ju bara att folk lär sig att skriva enheter i sina frågor och svar , Frågan hur stor är bilden i Kb? alternativt, hur stor är bilden i höjd och bredd pixlar tack.

//Daniel

Ursprungligen av Axel von Matern:

Det borde finnas något enkelt verktyg att enkelt och snabbt väga en sajt utan att ladda ner den eller sitta och räkna ihop filerna. Hela sidorna. Och hela sajten. Någon som vet något sätt?

Hur det skulle kunna finnas ett program som kollar en sites storlek utan att räkna samman de olika filerna som ligger där övergår mitt förstånd. Sedan är det ju inte onormalt att en site inte är statisk, och vad är då totalvikten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 20:06

Som vanligt när man frågar något här så får man en god blandning av några garv, lite goddag yxskaft och i bästa fall (som här) några bra svar. Precis som jag vill ha det alltså!

Mr Ubenson: Du har helt rätt. Jag uttryckte mig dåligt. Jag menar förstås "utan att _manuelt_ ladda ner..." etc.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Som vanligt när man frågar något här så får man en god blandning av några garv, lite goddag yxskaft och i bästa fall (som här) några bra svar. Precis som jag vill ha det alltså!

Mr Ubenson: Du har helt rätt. Jag uttryckte mig dåligt. Jag menar förstås "utan att _manuelt_ ladda ner..." etc.

Jag är inte så duktig på sånthär, men mina vilda gissningar går mot QA hållet. Det finns verktyg för att göra lasttester osv. Oftast så kan man automatisera dem till att surfa runt på siten osv. Jag vet dock inte vad det finns för applikationer som gör sånthär, har mest bara hört talas om det. Men det är väl ett steg i rätt riktning misstänker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 20:26

Jag provade den service som danielj länkade till... Precis det jag sökte efter! Tackar!

Skapa ett nytt bokmärke

Redigera det och tilldela följande adress/egenskaper:
javascript:void(location.href='http://www.websiteoptimization.com/cgi-bin/ws...'+location.href)

När du vill testa en sida så går du bara till den och väljer ditt nygjorda bokmärke (som du döpt till något smart).

Klart!

//Mikael

1
Bevaka tråden