Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man storleksbestämma en bild relativ till sig själv?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-02 14:37

Jag försöker få bilder att skalas proportionellt till 50% av originalbredden på dem. Men jag lyckas inte.

Sätter jag en bredd till 50% så blir bilden hälften så bred som webbläsarfönstret. Inte riktigt tanken...
Jag vill heller inte sätta ett fast värde (typ 50 mm) eftersom bilderna på sidan är olika breda.

Går det att på något sätt göra bilden hälften så bred (i millimeter) som den är original?

Jag gör ett print-stylesheet, så att skala om bilden i Photoshop är inte ett alternativ. Prova att skriva ut en av artiklarna på min sajt och jämför med den i webbläsaren så förstår du. Just nu är bildbredden satt till 35% i print-css:en.

Du kan göra det med php genom att tillverka en ny bild och ange sidorna till procent av orginalet.

I CSS tror jag inte du kan få till det; ett element vars bredd är satt till procentuell får en bredd som är relativ till omgivande objekts bredd.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-02 14:43
Ursprungligen av scooterbabe:

Du kan göra det med php genom att tillverka en ny bild och ange sidorna till procent av orginalet.

Det borde inte gå, eftersom bilderna inte länkas till i css-dokumentet, utan i html-koden. Och html-koden är exakt densamma oavsett css. Jag skulle då behöva göra två bildplaceringar i html-koden och dölja den ena i respektive css-dokument.

Känns inte som ett hållbart alternativ. Flexibiliteten med xhtml/css skulle då försvinna.

Ursprungligen av Kalle W:

Känns inte som ett hållbart alternativ. Flexibiliteten med xhtml/css skulle då försvinna.

Jag vet. Men jag tror inte det går att lösa med CSS, åtminstone inte med CSS 1.x...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-03 11:37

Det verkar som att funktionen att skala en bild relativt till sin egen »naturliga« storlek finns i CSS3-utkastet . Där kan man ange en bredd till [FONT="Courier New"]img { width: 0.5; }[/FONT] för skalningsfaktorn 0,5.

Tyvärr verkar inga läsare stödja det ännu...

1
Bevaka tråden