Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vs. Powerbooks kontrast på skärmen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag själv är en lycklig ägare till en iBook G4 (1.2) och min pojkvän har en Powerbook G4 (1.5) (en aaaning avis bara ) men något vi har märkt när vi suttit bredvid varandra är att kontrasterna på min ibook är mycket tydligare. T ex ränderna uppe i toolen syns helt ok på ibooken medans dom knappt går att urskilja på powerbooken. Färger syns tydligt men det verkar som de ljusare gråtonerna lätt försvinner.

Så min fråga; hur har ni upplevt det? Är det stor kvalitétsskillnad på skärmarna? Jag tycker att Powerbookens skärm borde vara bättre men de ljusare gråtonerna "försvinner" ju?

Vi har provat med olika inställningar men utan något vidare resultat.

Någon som har egna reflektioner kring det hela, eller en bra förklaring?

Jag har både en iBook 12" + Powerbook 17". Jag måste säga att kvalitén är miltals bättre på Powerbooken. Främst tänker jag på bektraktningsvinkeln som är jobbig på iBooken. Dvs färger ändras om man rör huvudet en cm åt sidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-02 10:55

Om PBn är gammal så kan skärmen blitt sämre med ålder. Eller en ny ibook kan ju ha bättre skärm än en äldre Powerbook.

Sen kan man ju kalibrera skärmarna.

Både iBooken och Powerbooken är de "nyaste".

Har kalibrerat båda skärmarna.. förstår inte hur det kan vara så stor skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 12:19
Ursprungligen av a.million.bucks:

Både iBooken och Powerbooken är de "nyaste".

Har kalibrerat båda skärmarna.. förstår inte hur det kan vara så stor skillnad.

Jag skulle också gissa på att problemet ligger i kalibreringen (färgprofilen) i alla fall. Om du kör kalibrering på båda skärmarna samtidigt och ser till att det ser likadant ut i varje steg, så måste resultatet bli detsamma. Skumt!

Får kanske ta och prova igen..

ingen av oss är missnöjd med sin skärm, tycker mest det är skumt att gråtonerna syns så svagt på powerbooken.

Hur är det med er som har powerbook, syns era ränder bra, eller är dom svåra att urskilja?

Mina ränder är svåra att urskilja ja. Vilket dom också är på min Apple Display.

1
Bevaka tråden