Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teve som bildskärm

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 16:03

Jag har köpt Apples lilla videoadapter. Från den försöker jag ansluta min teve via en SCART-kabel.

Teven hittar ingen signal. Vad gör jag för fel. Har försökt "alla" inställningar.

HJÄLP!

// tm

Vilken:
• dator
• adapter
• kontakter på TVn?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 05:49

Utrustning

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vilken:
• dator
• adapter
• kontakter på TVn?

Dator: iBook G4.
Adapter: Apples rån bildskärmsutgång till s-video med en flerpolig (s-vhs) och en RCA (den använder jag.
Kontakter på teven: Två SCART en VHS och en som de kallar AV.

// tm

Ursprungligen av toastmaster:

Dator: iBook G4.
Adapter: Apples rån bildskärmsutgång till s-video med en flerpolig (s-vhs) och en RCA (den använder jag.
Kontakter på teven: Två SCART en VHS och en som de kallar AV.

// tm

Okej, nu ska det väl gå bättre. AV är samlingsnamnet för scart, s-video och den där sista, som säkert är en composite (gul plupp). Enklast måste vara att dra en s-videokabel, ställa in rätt AV-kanal (det finns minst tre, en kan heta "S" eller nåt), och så är det klart.

Tidigare var man tvungen att vila datorn medan man koppklade in sladden, men med OS X behövs det inte längre. Fast får du det inte att funka kan du ju testa ändå.
Gå in i bildskämsinställningar och klicka på "detect displays".

har en iMac G4 och jag har nu helt oavsikligt avverkat två st Video konverters. Båda två med samma händelseförlopp, funkar kanon ett tag, kollade på två st filmer tidigare på dagen och när jag senare ska koppla in den på kvällen så fungerar den helt plötsligt inte. När jag söker efter bildskärmar i systeminställningar så får den lite kontakt med tv:n men det händer ingenting mer än så. Alternativet för 50Hz har försvunnit och det går inte att få tillbaka på något sätt. Är det någon som har några bra tips på hur man kan lösa detta utan att behöva köpa en ny konverter?!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 17:31

Tröst

ChewBakka. Du verkar ha samma problem som jag. Med den skilnaden att jag inte får det att funka ens för första filmen. Jag får också någon sorts kontakt med teven.

Vet du om konertrarna är fysiskt trasiga? Typ brända komponenter?

// elde

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 16:00

Du ska ha både dator och tv igång när du kopplar in adaptern i macen. Macken svarar då med att bli svart ett par sekunder och sedan kommer bilden tillbaka. Om det fungerar bör det inte vara datorn det är fel på.

Jag upptäckte på min tv (Philips) var att om man har en något inkopplat i Svhs-kontakten så fungerar inte compositingången. Testa att koppla ur andra saker ur tvn och bara ansluta datorn.

Alternativ två kan vara att du fått tag i en scartadapter som är för utgående signal. Då är det ju inte så underligt om du inte får bild. Kolla med en tv-handlare om de kan hjälpa dig att identifiera att du fått rätt sort.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 16:06

Förlåt om jag frågar men din felbeskrivning var lite knapphändig...

Är du säker på att du har valt AV-kanalen på tvn? Alltså inte söker efter en viss frekvens som man skulle göra efter en tv-kanal. AV-knappen kan sitta fram på tvn om tvn är gammal.

ADC-Video-adapter

Go'kväll samtliga Mac-användare

Har stött på problem gällande videosignal ut till TV.

Använder PowerMac G4 och skulle vilja få ut bild till TV via ADC-utgång på datorn. Då DVI-kontakten ockuperas av en annan bildskärm. Har talat med befintlig personal på Applecenter i Gbg men får endast ett ignorant "huvudskak" till svars. Min egentliga fråga är således; finns adapter för koppling mellan ADC till Video eller kan man enligt befintliga adapter's koppla ADC- VGA/DVI - Video?

Ursprungligen av Andreas Johannesson:

Go'kväll samtliga Mac-användare

Har stött på problem gällande videosignal ut till TV.

Använder PowerMac G4 och skulle vilja få ut bild till TV via ADC-utgång på datorn. Då DVI-kontakten ockuperas av en annan bildskärm. Har talat med befintlig personal på Applecenter i Gbg men får endast ett ignorant "huvudskak" till svars. Min egentliga fråga är således; finns adapter för koppling mellan ADC till Video eller kan man enligt befintliga adapter's koppla ADC- VGA/DVI - Video?

Du måste ha en videokompatibel utgång för att få ut datorbilden på en TV som saknar datoringång (de flesta) din powermac G4 har antagligen inte en sådan S-VHS utgång. Så antingen byter du grafikkort till ett med video ut eller så får du köpa en TV med dator ingång. Eller en vga-videokonverter kostar runt en tusing (funkar sisådär)

Man kan köpa en DVI till Video-kabel för ett par hundra om man har DVI-utgång, men det finns inga (vad jag kan se) motsvarande adaptrar för ADC. Varför då? Går det överhuvudtaget inte att utvinna sådan videosignal ur ADC eller är det bara ingen som gjort en sådan?

Jag skulle helst vilja kunna använda min ADC-port till något, och slippa koppla ur min monitor varje gång jag vill använda TVn som skärm (för film och sådant)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 22:52

Vad är ADC?

Ursprungligen av toastmaster:

Vad är ADC?

ADC är ett av Apple såväl skapat som övergivet bildskärmsgränssnitt. Man kan säga att det är som en utökad DVI. Fast utöver den digitala signalen färdas även ström och en USB-signal till skärmen, så att det enda sladd som går till skärmen kommer från datorn, med både ström, bildsignal och USB för en inbyggd hub i skärmen.

Såhär ser den ut: http://data.macoteket.se/images/other_images/ADC_kontakt.jpg

provat att koppla en powerbook g4 med s-video med scartadapter till tv via scart då, med det blev bara svartvitt. Ska jag ändra någraq inställlningar??

1
Bevaka tråden