Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta recention av iMac 17" här...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-28 11:45

Hej!

Alla tidningar och användare recenserar bara 20" varianten av iMac G5. Jag skulle vilja ha enbart sådana om 17" iMac i denna tråd. Ljudnivå (har man hört en del om), eventuell lägre ljusstyrka mm. Tycker någon admin idén är dålig, så - ta bort tråden.

/Fredrik, Göteborg

Ursprungligen av Nifo:

Hej!

Alla tidningar och användare recenserar bara 20" varianten av iMac G5. Jag skulle vilja ha enbart sådana om 17" iMac i denna tråd. Ljudnivå (har man hört en del om), eventuell lägre ljusstyrka mm. Tycker någon admin idén är dålig, så - ta bort tråden.

/Fredrik, Göteborg

Jag har gjort en liten recension när jag fick min 17". Det är inget märkvärdigt men jag postar den ändå.

-
Första Intrycket
Som vi alla vet är det första intrycket man får av något livsavgörande, oavsett om det är. Datorer, människor, bilar etc. Det spelar ingen roll vad det är utan det som spelar roll i detta fallet är alltså intrycket.
Intrycket jag fick när jag packade upp min 17" iMac var att den var oerhört stor. I och för sig har jag innan bara användt en 15" PC-laptop. Men i i allafall, iMacen är stor. Men inte stor på ett negativt sätt utan ett positivt sätt.
Det är också en väldigt fin "finish" på det hela. iMacen verkar vara genomtänkt och inte bara ihopslängd på en kafferast.

Skärmen
Skärmen var det första som som riktigt chockerade när jag startade datorn. Färgerna, skärpan, kvaliteten, ja allt var helt lysande. Apple behöver inte skämmas för sina skärmar, de är i särklass de bästa. Men det visste vi ju redan .
Det finns många som klagar på det vita området under själva skärmen. Jag förstår mig inte på de som klagar på detta. Det har inte stört mig alls någon gång under hela veckan som jag har användt datorn.
Om man nu ska klaga lite på skärmen är det betraktningsvikeln från sidan som gör att skärmen blir lite "gul-grön". Men annars är skärmen mycket bra.

Prestandan
Eftersom jag har nyss switchat till Mac vet jag inte riktigt hur Mac fungerar. Så därför jämnför jag med min gamla PC (Amd athlon 2500+ XP, 512 Mb ram, 64 mb grafik delat med minnet, 40 GB HD).
I vanlig datoranvänding är iMacen helt suverän. Fönstrena komma upp genast och man slipper vänta på snurrande badbollar. Man kan ha uppe flera program utan något som helst problem.
MacOSX kräver relativt mycket RAM-minne. Jag har dessvärre bara 512 MB-ram i min iMac. Men med endast 512 MB minne tycker jag ändå att det går bra. Men i tyngre applikationer såsom Photoshop skadar det inte om man har mer minne så man kan kalibrera (och allt vad det heter) snabbare.

I spel däremot är inte iMacen överlägsen. Jag har bara testat America´s Army lite och på mediuminställningar flyter spelet på helt okej. Förvånanstvärt bra faktiskt med tanke på att det bara sitter ett 64 MB grafikkort i datorn.
Det man ska tänka på är att processorn i iMacen är inställd på något som heter "Automatiskt" vilket gör att datorn inte arbetar på full kraft. Om man vill få ut maximal styrka som G5-processorn har att erbjuda ska man gå in i "Systeminställningar" sen "Strömsparare" och sedan klicka på fliken "Alternativ". Där inne kan man ändra om man vill ha processorn inställd på "Högsta", "Automatiskt" och "Lägsta". Ju högre man ställer in processorn att jobba ju mer kommer fläkten att arbeta.
Det är främst när man kör tyngre applikationer som fläkten går igång. Annars är fläkten tyst.
-

  • Medlem
  • 2004-10-28 17:11

Hej!

Jag sitter idag med en 19" CRT till min PC som snart (återigen) ska ersättas av en Mac. Kikade på 20" varianten på Kungsgatan här i Göteborg och trodde att detta var 17" modellen. När jag sedan gav ett öga på en 17" PowerBook så kändes den rätt liten. Antar att det bara är en vanesak. Satt vid en 14" IBook innan - och den var jag ju nöjd med. Lite frågor till dig och din 17 tummare:

- Hur är det med ljudnivån, både i lågenenerg (eller vad man ska kalla det) samt under arbete?
- Ljusstyrkan på skärmen. Har hört att den ligger några snäpp under 20" modellen.

Tillför gärna mer saker nedan som kan komplettera din recention. Tänkte att du har ju haft maskinen en tid nu. Kanske har du fått nya, bra (eller mindre trevliga) intryck. Berätta allt!

/fredrik

PS. Självfallet får / ska *ler* även ni andra som sitter med 17" komma med små "recentioner"
DS.

Ursprungligen av Nifo:

- Ljusstyrkan på skärmen. Har hört att den ligger några snäpp under 20" modellen.

Jag har min skärm inställd på ungefär halva ljusstyrkan.
Den är alldeles för ljus på max så det ska nog inte vara några problem.

Ursprungligen av klyscha:

Jag har min skärm inställd på ungefär halva ljusstyrkan.
Den är alldeles för ljus på max så det ska nog inte vara några problem.

TFT skärm som är alldeles för ljus? Jäklar, nu har jag hört talas om allt

Coolt.

  • Medlem
  • 2004-10-28 17:58

Klyscha, om du har tid, ork och lust så skriv gärna din egen recention om du vill. Tack för infon om ljusstyrkan.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Klyscha, om du har tid, ork och lust så skriv gärna din egen recention om du vill. Tack för infon om ljusstyrkan.

/Fredrik

Jag orkar nog inte skriva en recension men jag kan nämna ett par saker:

1. Viss text kan ibland kännas lite suddig och svårläst. Tvärtemot vad jag läst så blir jag också tröttare i ögonen av att använda den här skärmen än min gamla CRT-monitor.

2. Den kan låta mycket ibland. Går man t.ex in på ginza.se så drar fläkten igång på högvarv.

3. Musen har sämre precision än på min gamla PC.

4. Call of Duty hackar hackar rejält. (512Mb RAM)

5. Det mest positiva är OSX som känns stabilt och gediget jämfört med Windows.
Att den tar upp så lite plats och är snygg är också ett plus.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 15:03
Ursprungligen av klyscha:

1. Viss text kan ibland kännas lite suddig och svårläst. Tvärtemot vad jag läst så blir jag också tröttare i ögonen av att använda den här skärmen än min gamla CRT-monitor.

Har du försökt calibrera skärmen ?

( ursäkta att jag använder engelska termer, min dator är på engelska )

System Preferences -> Displays -> Color -> Calibrate

och

System Preferences -> Appearance -> Font Smoothing Style -> Medium - best for flat panel

?

  • Medlem
  • 2004-10-29 18:52

Angående ljusstyrkan, så är nog lampan för stark för skärmen. Jag var inne och kollade på iMacen och slogs av att det var så risig kontrast på iMac 17". Utfrätt och fult. Drog man ned ljusstyrkan såg det mer normalt ut.

20" hade en MYCKET bättre skärm över lag, men om man inte har dem bredvid varandra tänker man nog inte på det.

  • Medlem
  • 2004-11-01 23:52

Nu har jag själv varit inne på Kungsgatan i Göteborg och tittat på iMac 17". Nu måste jag vara helt ärlig: Den var ingen vidare syn. Eller som min flickvän sa "Synd att det är så mycket plast nedtill". Hon har ju helt rätt, vi pratar väl om ett stycke plast som nästan är som halva höjden på skärmytan. Det är för mycket eftersom min blick faller direkt på nederdelen pga dess storleken. Nej, då var 20" modellen trevligare och mer ergonomisk.

Tyvärr, och nu håller väl inte många med mig, så blev jag inte helt exalterad när jag såg nya iMacen på 17". Jag tycker nog att gamla G4 iMac var en läckrare skapelse. Vad anser ni andra?

/Fredrik, Trådskapare

Senast redigerat 2004-11-02 10:12
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 23:58
Ursprungligen av Nifo:

Nu har jag själv varit inne på Kungsgatan i Göteborg och tittat på iMac 17". Nu måste jag vara helt ärlig: Den var ingen vidare syn. Eller som min flickvän sa "Synd att det är så mycket plast nedtill". Hon har ju helt rätt, vi pratar väl om ett stycke plast som nästan är som halva höjden på skärmytan. Det är för mycket eftersom min blick faller direkt på nederdelen pga dess storlen. Nej, då var 20" modellen trevligare och mer ergonomisk.
/Fredrik, Trådskapare

> För mycket plast nedtill...

Perfekt för alla Post-it's!

hellre lite plast där nere istället för en klump under bordet

  • Medlem
  • 2004-11-02 10:01
Ursprungligen av Stoffen:

hellre lite plast där nere istället för en klump under bordet

Absolut! Men jämfört med iMac G4 så tycker jag nog att lösningen var sisådär. Men det är min åsikt det. /Fredrik

Nifo - håller delvis med dig...iMac Globe är störtskön...och efter Cube'n den snyggaste datorn "ever". Och kan hålla med om att proportionerna på iMac 17" G5 känns lite konstigt...alltså den under delen tar stor del av "skärmen" - varför 20" iMac känns mer naturlig...

skall bli kul och se när iMac 23" kommer

  • Medlem
  • 2004-11-02 19:40

Va? Är den på gång?

1
Bevaka tråden