Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spyware

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-11-01 18:12

Hejsan!

Undrar om det finns något/några kända spyware program till Mac OS X?
Var i lördags kväll förbi en pc ägare som hade 112 spyware program körandes på sin dator.

Blev då lite orolig om det figurerar några till Macen.

Antivirus programmen tar ej bort dem och om det finns till macen kan man testa med något program om man är "smittad"?

En som undrar…

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 18:17

Gå till 'verktygsprogram' och kolla vad du har för processer i farten med "Aktivitetskontrll".

Kan sätta en rejäl peng på att du inte hittar spyware...
Om du hittar något så är det nog många som vill ha en kopia för att kolla på det.

[Om du markerar dom kan få lite info om - även det oftast är gallimattias man inte inne på vad *nix är…]

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-11-01 18:24

Nä! Där finns inget ovanligt men det vet jag.

Jag undrar bara om det finns något kännt spyware "spyware" problem. Men alla sådana program ser ut att bara vara för Win32 datorer.

Det finns inget känt spyware-program för Mac OS X som inte är rena "konceptprogram". Jag har i alla fall inte hört talas om något sådant.

Ciryon

Finns det något sätt att få upp samma sak som i aktivietskontroll visar, i terminalen? 'ps' ger inte så mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 19:18
Ursprungligen av Kristofer G:

Finns det något sätt att få upp samma sak som i aktivietskontroll visar, i terminalen? 'ps' ger inte så mycket.

ps -aux ger dig allt. top -u är ungefär samma sak fast den uppdaterar kontinuerligt tills du avbryter.

Ursprungligen av xevve:

ps -aux ger dig allt. top -u är ungefär samma sak fast den uppdaterar kontinuerligt tills du avbryter.

Tack!

Och om man verkligen råkat ut för spyware på macen (föga troligt) så finns det program som tar bort det tex Macscan se här: http://macscan.securemac.com/
För övrigt så är ju www.securemac.com en väldigt bra säkerhetssida för mac, drivs av http://staticusers.net

Senast redigerat 2004-11-02 23:39
1
Bevaka tråden