Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra projektor av/på

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kollega som vill styra av och påslagning av en videoprojektor. Han är även beredd att köpa en ny videoprojektor som har denna funktionalitet.

Målet är att projektorn ska slå på sig själv 08.00 varje morgon och stänga av sig själv 20.00. Det behövs egentligen inte något avancerat schema - den ska göra detta varje dag.

En vanlig timer fungerar inte eftersom projektorn inte slår på sig själv efter att man brutit strömmen. Det finns ingen inbyggd funktionalitet heller för detta. Dessutom finns det risk att lampan går sönder eftersom den behöver kylning efter avstängningen! (som standard går den på tomgång med släkt lampa i cirka 120 sekunder för att kyla lampan)

Någon som har förslag på lösning i form av programvara eller helt enkelt en ny projje?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 13:39

Martin,

Utgår från att det är en Mac kopplad till projektorn

Isåfall bör det fungera med:

- Standard videoprojektor med IR-fjärrkontroll...

- iRTrans, ett interface som kan skicka & ta emot IR.

- iRed, programvara att styra iRTrans. Går att scripta med AppleScript.

- iCal/cron eller annan timer-programvara för att styra tidpunkt för projektorns på/av...

Har dessutom för mig att Griffin/Belkin eller någon av de mer kända tillbehörsleverantörerna ha lösningar likt den ovan.

Lycka till,

-Torkel

Cool - man kan alltid lita på 99mac

Jag har fått veta att man kan styra videoprojektorer via RS-232 också. Det finns tydligen schema-kontrollsystem som använder just serieporten men jag har inte hittat något via Google. Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 11:53

Den här kanske??

Model HR-3P Advanced Projector Controller

The Model HR-3P is a serial control device that can automatically detect video on one of its 3 video inputs and issue commands to the projector (e.g. turn on, select input, etc).

The video inputs are VGA from a PC or a Notebook and 2 TV-signals (Composite Video and S-Video) from VCR, DVD, Satellite Receiver, or Video Cameras. The HR-3P provides pass-through video for the S-Video and Composite Video and has a 1 in x 2 out video splitter for the VGA

-Torkel

Finns en programvara som heter ProjectorNet som infocus tillhandahåller, gratis för upp till 2 projektorer om ja inte minns fel. Med denna kan du styra projektorer kopplade till ditt nätverk antingen direkt med rj45 (om projektorn har denna anslutning) eller via en com-port + en adapter.

Då kan man i programvaran schemalägga start och avstängning. Samt manuellt slå av o på via nätverket.

ProjektorNet

Fungerar väl ändast mot infocus produkter... Vad har han för Projektor?

Njae, de ska gå med en hel bunt olika märken.

1
Bevaka tråden