Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac har förändrats

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 11:50

Är det bara jag eller har 99Mac blivit lite tristare på senare tid.

Jag menar, det känns lite uddlöst nu,
inte alls som det var förut.

undrar vad det beror på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-29 12:17

Jag är benägen att hålla med. Det kan hända att folk har börjat tröttna på 99macs inbyggda rörighet och bristande substans. 99mac har 43 underavdelningar för helvete!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-29 12:24

diskuterade detta nyligen i en tråd

Ursprungligen av Mondo:

Jag är benägen att hålla med. Det kan hända att folk har börjat tröttna på 99macs inbyggda rörighet och bristande substans. 99mac har 43 underavdelningar för helvete!

"Bristande substans" måste väl ändå vara fel - det finns inte en större kunskapsbank inom Mac i hela Skandinavien.

Om någon har ett förslag på hur vi bättre ska bygga upp forumet, skapa ett vettigt förslag här i feedback. Att bara klaga för klagandets skull utan att själv kunna hitta på genomförbara förbättringar är bara slöseri med tid.

Som exempel på skiljda åsikter: Innan vi uppdaterade forumet nyligen hade vi 72 forum. Med hjälp av kategorier har det minskat till 43st och då börjar folk klaga på att "det är svårare att hitta rätt" och att det blivit mer rörigt. Det är hela tiden för & nackdelar med förändringarna.

Att 99mac förändrats efter splitten med Offtopic är helt klart - på flera sätt. Diskussionerna är mer fokuserade på kärnämnet och det är ovanligt lite struntsnack & bråk för att vara ett internetforum. På så sätt har vi lyckats. Däremot är det inte lika gästvänligt när forumet endast är fokuserat på Mac och därför har vi skapat Plusforumet (och Offtopic såklart).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 14:09
Ursprungligen av Mondo:

Jag är benägen att hålla med. Det kan hända att folk har börjat tröttna på 99macs inbyggda rörighet och bristande substans. 99mac har 43 underavdelningar för helvete!

Nja riktigt så illa är det väl inte...

Vad jag försökte säga (mellan raderna) var att det sedan plus dök upp har blivit tristare.

Offtopic är jag inte intressarad av.

  • Medlem
  • 2004-10-29 12:24

Kanske ska göra ett besök på offttopic.se?;)

Om ni är konstruktiva i er kritik finns det också potential för förändring!

  • Medlem
  • 2004-10-29 12:44
Ursprungligen av Mats Björnström:

Om ni är konstruktiva i er kritik finns det också potential för förändring!

Det var seriöst menat, offtopic var väl från början menat för att avlasta "snacket" från 99mac? Och offtopic har lite mer udd på diskussionerna!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 12:49
Ursprungligen av Mats Björnström:

Om ni är konstruktiva i er kritik finns det också potential för förändring!

Släng upp dom där "Liknande diskussioner " på en mellansida innan postningen slår igenom (skapas) - så slipper man att samma fråga ställs ofta, och får massa roliga "bumpningar"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-29 13:06

Om man nu väljer att lägga livsstil i ett eget forum för att hålla 99mac på en mer seriös nivå, så blir ju konsekvensen att det blir lite tristare på 99mac. Det ligger ju i sakens natur.

Eller är det tristare folk här nu?
Då skall jag ransonera mina inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-29 13:08

Det gråa temat gör troligen att det ser tristare ut, det passar utmärkt på fotosidan.se som har en massa färglada bilder, men här får man endast ibland se en enstaka avatar, då blire inge kul alls.

  • Medlem
  • 2004-10-29 14:20

Jag kan tänka mig att det här med pro har ändat lite på forumet. Jag har inget emot Pro, mycket bra idé. De som vill ha lite extra får betala för det. Problemet kanske ligger i att inte speciellt många väljer Pro och därför uppfattas forumet som lite stelt. Det saknas avatarer, man får inte kolla i bildgalleriet. Det går inte byta tema på sidan etc.

Personligen gillar jag 99Mac och anser att det ligger långt framför de flesta andra forum, men ju mer det har vuxit desto mindre personligt känns det. Sen känns det ibland som inläggen oftare nu för tiden saknar en intressant och kreativ nivå. Det klagas på att hemsidor inte stöder safari eller att aftonbladet skriver felaktiga uppgifter om virus till Mac. Det känns även som många försöker tävla om vem som är först med nyheter i forumen. Släpper Apple en ny ipod finns det 5 trådar som handlar om samma sak, men som har olika rubriker. (Dock är moderaterna ganska bra på att stänga och hänvisa till andra trådar).

Lite personliga åsikter... men som sagt, ni gör bra ifrån Er och forumet är lysande i det stora hela

Som det påpekats innan så kan ju en av konsekvenserna av att "trevlighetsdiskussionerna" flyttades till ett eget forum bli en något mindre familjeaktig känsla här. Ibland kan jag sakna livsstil, men med tanke på att det svämmade över 99mac (och en del diskussioner blev "otrevlighetsdiskussioner" istället) så tror jag det var bra att flytta det till offtopic. Det behövdes ju uppenbarligen eftersom de fullkompligt exploderat i inlägg där, av de som har behov att mer eller mindre leva i ett forum.

Det där med flera trådar om samma nyhet har däremot varit med sedan 99macs begynnelse. Det är nog något man får räkna med vid stora machändelser och då får vi försöka städa upp, stänga och slå ihop. Sen kan man ju aldrig uppmana folk tillräckligt ofta att söka lite först.

  • Medlem
  • 2004-10-29 14:42

Pärs ide ovan var bra tycker jag !

I övrigt tycker jag det är bättre här nu än på ett bra tag ....men det kan ju vara jag som behöver annat än OT iofs ...

Supertråkigt att det kaffebruna färgtemat är borta och inte verkar gå att slå på... Ska man behöva betala för att se en grafisk profil för ett företag?

"Nej, jag är ledsen. McDonaldsloggan kommer att vara svartvit tillsu du betalar för att se den gula" :/

Det bruna kommer tillbaka - 75% av användarna ville ha det som standard vid en omröstning nyligen. "håll ut Scoota!"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 15:27
Ursprungligen av Björnström:

Det bruna kommer tillbaka - 75% av användarna ville ha det som standard vid en omröstning nyligen. "håll ut Scoota!"

neeeeeeeeeej....... :eek:

Grazie mille, mista! (det var på tiden )

  • Medlem
  • 2004-10-29 15:10

Ger man feedback lyssnar Martin Visst är han toppen

Lagom dos posetiv och konstruktiv kritik är nog bäst

Det är klart jag lyssnar - det gör alla som jobbar med sajten. Eftersom vi inte driver sajten för att tjäna pengar så är ju positiv feedback det som driver oss. (jag är feedback-oman)

Nu när jag hållt på med det här ett tag inser man att det inte går att uppfylla allas krav eller önskemål. Men man lyssnar och antecknar i bakhuvudet, vissa saker förändras snabbare än andra.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 15:44

INTE Pc brun SNÄLLA !!!

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:17

Jag har tre skin att välja på ...så praktist !!

  • Medlem
  • 2004-10-29 23:45

Det där bruna dretet och avatarer kan väl inte vara det som gör att folk upplever 99mac som trist? Är det småbarn som sitter här och måste ha lullull för att orka ta sig igenom trådarna? Jag skulle aldrig lägga en spänn på att få en avatar eller ett brunt "skin". Det är faktiskt innehållet som gör 99mac intresant - inte om folk har avatarer eller inte. jag lägger gärna en slant på 99mac (så fort jag har hittat min bankdosa ) men då är det för andra funktioner, som mac.se eller nåt.

Samtidigt kan jag hålla med om att det har blivit lite tristare diskussioner. Hur intressant är den om iPod Photo nu för tiden? Efter femtioelfte inlägget är det liksom passé, tråden handlar antingen om nåt annat eller om ingenting. Många trådar frågar om samma sak som nån annan frågade om i förrgår. Många ämnen dyker upp många gånger, men det är naturligt när sökfunktionen inte är så bra.

Men jag gillar 99mac, tro inte annat!

  • Medlem
  • 2004-10-30 00:19
Ursprungligen av Baron:

Det där bruna dretet och avatarer kan väl inte vara det som gör att folk upplever 99mac som trist? Är det småbarn som sitter här och måste ha lullull för att orka ta sig igenom trådarna? Jag skulle aldrig lägga en spänn på att få en avatar eller ett brunt "skin". Det är faktiskt innehållet som gör 99mac intresant - inte om folk har avatarer eller inte. jag lägger gärna en slant på 99mac (så fort jag har hittat min bankdosa ) men då är det för andra funktioner, som mac.se eller nåt.

Det är du det Baron
...Grejen är ju att man kan gilla både avatarer/skins mm OCH innehållet .Helheten.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 15:52

Några snabba funderingar på detta.

Att ha allmän tillgång till 99mac och kunna bli medlem utan att betala är oerhört bra, men sidans och Apple's stigande popularitet är också orsaken till att den försämrats.

Detta beror på flera faktorer. En av dem är att flera mac användare är gamla rabiata sådana och ofta sysslat med macar sen den uppfanns. I början när 99mac sattes upp var det ett forum för dessa användare som sökte sig till ett och samma ställe. Men "Den hemliga klubben" är inte längre är lika hemlig. Vissa tycker säkert att de är trist efter att ha varit en av "de få" numera blivit degraderad till en i mängden och anser kanske att forumet saknar den gemenskap som tidigare infann sig. Efter att ha basunerat ut hur bra macen är i åratal så blir det lite av en Pyrrus seger i slutändan.

Om man diskuterar forumet så har jag några synpunkter.
Generellt sätt har flera nya inlägg varit runt ett antal gånger tidigare och det dämpar entusiasmen att läsa igenom de nya inläggen. Använd sökfunktionen, det är vad den är till för.

Standarden var också högre tidigare, de flesta försökte först hitta lösningarna själva och om det inte lyckades så frågade man om hjälp. Om man lägger upp det på det viset så kan man ge en bra bakgrund till vad man redan försökt och testat.

Att svara på ett inlägg som "Min mac funkar inte" orkar jag personligen inte bemöda mig med om personen i fråga inte ens orkat att skriva ner vad han/hon redan gjort och testat och f;rklarat vad det igentliga felet är.I många fall får medlemmar proffessionell hjälp av andra som skulle kostat en hel del pengar om forumet inte fanns.
Jag har ingen som helst skyldighet att hjälpa någon bara för att de använder en mac, däremot så hjälper jag gärna till så gott det går om jag vet lösningen och kan hjälpa någon som försökt så gott det går men sedan fastnat.

Något annat irriterande är att man oftare ser att människor inte svarar tillbaka efter att blivit försedda med tips och lösningar. Jag tycker att det är god praxis och normal hövlighet att i alla fall skriva tillbaka om någon bemödat sig med att hjälpa en, oberoende om tipset fungerade eller inte.

I slutändan så har medlemmarna inte bara rättigheter utan även skyldigheter gentemot forumet för att det skall upprätthålla sin standard.

Senast redigerat 2004-10-30 17:47
Ursprungligen av Tobias:

Några snabba funderingar på detta.

Att ha allmän tillgång till 99mac och kunna bli medlem utan att betala är oerhört bra, men sidans och Apple's stigande popularitet är också orsaken till att den försämrats.

Detta beror på flera faktorer. En av dem är att flera mac användare är gamla rabiata sådana och ofta sysslat med macar sen den uppfanns. I början när 99mac sattes upp var det ett forum för dessa användare som sökte sig till ett och samma ställe. Men "Den hemliga klubben" är inte längre är lika hemlig. Vissa tycker säkert att de är trist efter att ha varit en av "de få" numera blivit degraderad till en i mängden och anser kanske att forumet saknar den gemenskap som tidigare infann sig. Efter att ha basunerat ut hur bra macen är i åratal så blir det lite av en Pyrrus seger i slutändan.

Om man diskuterar forumet så har jag några synpunkter.
Generellt sätt har flera nya inlägg varit runt ett antal gånger tidigare och det dämpar entusiasmen att läsa igenom de nya inläggen. Använd sökfunktionen, det är vad den är till för.

Standarden var också högre tidigare, de flesta försökte först hitta lösningarna själva och om det inte lyckades så frågade man om hjälp. Om man lägger upp det på det viset så kan man ge en bra bakgrund till vad man redan försökt och testat.

Att svara på ett inlägg som "Min mac funkar inte" orkar jag personligen inte bemöda mig med om personen i fråga inte ens orkat att skriva ner vad han/hon redan gjort och testat och f;rklarat vad det igentliga felet är.I många fall får medlemmar proffessionell hjälp av andra som skulle kostat en hel del pengar om forumet inte fanns.
Jag har ingen som helst skyldighet att hjälpa någon bara för att de använder en mac, däremot så hjälper jag gärna till så gott det går om jag vet lösningen och kan hjälpa någon som försökt så gott det går men sedan fastnat.

Något annat irriterande är att man oftare ser att människor inte svarar tillbaka efter att blivit försedda med tips och lösningar. Jag tycker att det är god praxis och normal hövlighet att i alla fall skriva tillbaka om någon bemödat sig med att hjälpa en, oberoende om tipset fungerade eller inte.

I slutändan så har medlemmarna inte bara rättigheter utan även skyldigheter gentemot forumet för att det skall upprätthålla sin standard.

Intressanta iakttagelser och jag håller till stor del med.

Jag tror att det är en omöjlighet att ett forum inte förändras när det växer så enormt. De som varit med länge blir i klar minoritet och det kommer många som inte vet hur det brukar fungera på forumet. Resultatet blir att människor i större omfattning missförstår varandra och retar upp sig på varandra (jämför PC-Mac-diskussionerna nu mot för några år sedan), känner mindre ansvar för forumet (skriver slarvigare inlägg och rubriker), har lägre kunskapsnivå (många är switchers, och ställer därmed oftast samma enkla frågor som redan skrivits), och allt detta förstärks av att de nya är fler än de gamla och därför känner vi att det inte längre är som förr.

Men eftersom det är ett oifrånkomligt problem (om man inte begränsar antalet användare) så är frågan snarare vad som ska göras för att fixa detta. Om man inte gör någonting tror jag att det kommer att fortsätta att gå i samma riktning som nu, och var det kommer att sluta vet jag inte, men det känns inte som något tilltalande alternativ.

Efter funderingar tror jag faktiskt att jag skulle föredra en medlemsavgift på säg 99kr per år. Det handlar då inte om att dra in pengar, utan om att helt enkelt begränsa forumets storlek till hanterbarhet. De som bara är registrerade utan att skriva (en hel del om jag förstått saken rätt) kommer att minska på administrationen genom att inte registrera sig utan bara läsa inläggen. De som är intresserade av forumet kan erbjudas en 20- eller 30-dagars testperiod gratis, och de som vill fortsätta att vara medlemmar betalar en mindre avgift per år.

Jag tror att det är så det måste gå om vi vill göra något åt den "utspädning" eller vad man ska kalla det, som blivit. Därmed inte sagt att så måste ske, men annars tror jag att kommer det att fortsätta i nuvarande riktning. (Min förhoppning om att man kan lära människor att uttrycka sig tydligt och ta ansvar och visa hänsyn är inte stor. So what... jag är cynisk.

Det jag nu skrivit ska inte läsas som att jag inte välkomnar nya medlemmar. Ni är alla mycket välkomna och jag hoppas att ni ska få lika mycket glädje och nytta av forumet som jag. Det jag vill lyfta fram är om tanken på en medlemsavgift verkligen är så hemsk.

Vad säger ni?

Intressanta synpunkter Tobias - vad rekommenderar du för åtgärder?

Värvningstakten har ökat senaste månaden med 10% - 530 nya medlemmar dom senaste 30 dagarna.
Undrar vad som händer när vi når 20.000 medlemmarna, vad återstår då?

PS. Ändrar rubriken ifrån "99mac - har det blivit tristare" till "99mac har förändrats" som känns mer relevant.

  • Avstängd
  • 2004-10-30 18:27
Ursprungligen av Björnström:

... PS. Ändrar rubriken ifrån "99mac - har det blivit tristare" till "99mac har förändrats" som känns mer relevant.

"Ser snyggare ut" menar du säkert. Lite polish och en skvätt färg så ser det inte ut som om det finns några kritiska röster i paradiset.

Jag är fortfarande sur för hanteringen av mitt "Allan'u-Akbar"-nick. Det var otroligt klantigt skött.

  • Medlem
  • 2004-10-30 19:10
Ursprungligen av Allan:

"Ser snyggare ut" menar du säkert. Lite polish och en skvätt färg så ser det inte ut som om det finns några kritiska röster i paradiset.

Jag är fortfarande sur för hanteringen av mitt "Allan'u-Akbar"-nick. Det var otroligt klantigt skött.

Vänd då kritiken åt det håll den bör riktas. Är inlägget menat att vara sarkastiskt ber jag dig att lägga av med en sopig attityd. Är det ett vantolkat inlägg ber jag dig att formulera dig tydligare.

Jag är fullt medveten om att det finns gott om olika åsikter när vi samlar så himla mycket folk på ett ställe. Det kommer upp nya frågor gång på gång, jag är ganska van efter 3,5 år. Jag är förvånad över hur väl det fungerar - många forum "kraschar" när dom blir för stora.

Trist att du är sur, om du vill maila mig är min adress martin at bjornstrom.se

Bevaka tråden