Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantering av dåliga rubriker

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-31 23:29

Avknoppning från http://99mac.se/forum/showthread.php?p=443350#post443350

Ursprungligen av Mats Björnström:

Mest praktiskt; det kräver kodande och en person som utför det. Hela systemet med att placera diskussioner i kö tills de godkänts av moderator, med inbyggda internmeddelanden som skickas till användaren kan vara flera dagars eller veckors jobb om det är ens är något vi har kapacitet att göra. Sedan vet jag att jag själv som medlem inte skulle uppskattat anmärkningar av moderatorerna för något så "trivialt" som rubrikbyggnad. Det är säkert genomförbart, men jag vet att vi har mycket viktigare saker att lägga tid och pengar på. Eventuella fler inlägg i denna diskussion tas i annan tråd.

(edit: Det är jag som har halvfetat Mats Björnströms sista mening.)

Jag anser att rubrikbyggnad är så långt ifrån trivialiter man kan komma. Om probletet inte är alldeles för komplicerat bör man kunna formulera hela frågan i en rubrik, då har man lyckats. Jag jobbar med rubriker och vet hur viktigt det är.
Jag förstår heller inte riktigt hur man ena stunden ändrar en dålig rubrik och nästa stund säger att ma inte vill komma med synpunkter med hänvisning till att man själv inte skulle uppskatta det. Att bara ändra en rubrik är väl ännu mer pekpinneaktigt än att försöka hjälpa den som var obetänksamt otydlig?

Många skulle nog få mer hjälp och respons om rubrikerna talade om vad deras tråd handlar om. Kunde man inte sätta in en mycket tydlig text på sidan som kommer upp när man skapa en ny diskussion, som säger ungefär: "Tänk på att ange en rubrik som så tydligt som möjligt talar om vad tråden handlar om."

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 08:15
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Många skulle nog få mer hjälp och respons om rubrikerna talade om vad deras tråd handlar om. Kunde man inte sätta in en mycket tydlig text på sidan som kommer upp när man skapa en ny diskussion, som säger ungefär: "Tänk på att ange en rubrik som så tydligt som möjligt talar om vad tråden handlar om."

Eller man kan väl alltid börja med ngn typ av ”handledning” - ”Hur du får bästa möjliga svar på ditt inlägg” eller ngt bättre...:-))) som ligger som en rubrik på denna sida...

Råd o dåd om Rubriker.. Baron har ju redan en liten lista - ser man inte skillnaden på bra o dåliga rubbar efter at sett den ja då är man väl inte ”med” så att skriva...

ja Råd o Dåd på inläggets text med:-)))

Man kan ju sätta diskussionen i "moderationskö" vilket finns inbyggt i forumprogramvaran men det gör också att diskussionerna tillfälligt blir osynliga. Om ingen moderator tar tag i tråden kommer den förbli osynlig.

En ny text visas nu när man skapar nya diskussioner:

"Observera att rubriken MÅSTE vara tydlig, rättstavad
och skall kort förklara innehållet i diskussionen.
Kom ihåg att diskutera i rätt forum och
att starta identiska trådar i flera forum är inte tillåtet.

Tips! Gör en sökning innan du startar en
ny diskussion. Ämnet har kanske diskuterats tidigare?"

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 11:16
Ursprungligen av Björnström:

En ny text visas nu när man skapar nya diskussioner:

"Observera att rubriken MÅSTE vara tydlig, (HELST) rättstavad
och skall kort förklara innehållet i diskussionen.
Kom ihåg att diskutera i rätt forum och
att starta identiska trådar i flera forum är inte tillåtet.

Tips! Gör en sökning innan du startar en
ny diskussion. Ämnet har kanske diskuterats tidigare?"

Ja la till ett litet ord:-)))) (HELST)

Inte bara dyslektiker har svårt för att stva...

Kanman inte få de där fina Baron jämförelsen att se med???? En glödlampa tänds liksom när man ser skillnaden.....

Bara undrar...

Äsch, Martin hann precis före mig

Ursprungligen av Baron:

Jag anser att rubrikbyggnad är så långt ifrån trivialiter man kan komma. Om probletet inte är alldeles för komplicerat bör man kunna formulera hela frågan i en rubrik, då har man lyckats. Jag jobbar med rubriker och vet hur viktigt det är.

Rubriker är viktiga, det håller jag med om. Jag studerar ju typografi och språkanvändning just nu, och det ligger helt klart i min intressesfär. Din kommentar har fått mig att fundera, och du har nog rätt i att rubrikerna är ännu viktigare än jag trott. Det blir mer liv i forumet när man ser spännande rubriker överallt.

Citat:

Jag förstår heller inte riktigt hur man ena stunden ändrar en dålig rubrik och nästa stund säger att ma inte vill komma med synpunkter med hänvisning till att man själv inte skulle uppskatta det. Att bara ändra en rubrik är väl ännu mer pekpinneaktigt än att försöka hjälpa den som var obetänksamt otydlig?

Jag tror inte på metoden att lägga jobb på att tiotals meddelanden i veckan till medlemmar där man klagar på att de (trots allt) bidrar till forumet, jag tror det kan ha negativa effekter. Om jag till exempel försöker tala ett främmande språk uppskattar jag hellre hjälp utav de som kan det bättre snarare än ett 'du sa fel, börja om'.

Du har en del poänger, men jag tycker att nuvarande metod med varningstext + jobb för moderatorer är den praktiskt bästa varianten idag. Nu ska jag börja lägga till ett inlägg i trådar jag redigerar med en anmärkning att jag justerat rubriken. När sådana inlägg börjar synas frekvent kommer folk börja inse att de borde tänka på rubriksättningen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-01 13:13

Symtomen är inte ny. Vi hade det här redan på USENET:s tid. Och det finns ju texter - liknande den som föreslås att man ska vara tydligt, hålla sig till ämnet (i rätt forum) etc. På USENET-tiden brukade man just tipsa om att läsa (och även söka) tidigare artiklar i ämnet innan man postade. Man kunde även få tips om att läsa gruppen (som det hette då) en tid för att se ungefär på vilken nivå och i vilken riktning man hade på gruppen.

Jag tror att vi behöver i princip samma sak även här. Det borde inte vara svårt att hitta en underlag från USENET med just den info-texten och sedan anpassa och förnya mot vår tids forum.

1
Bevaka tråden