Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta moderkort på en G4

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Power Macintosh G4 400 Mhz AGP-graphics (Sawtooth) och har nu kommit därhän att moderkortet måste bytas. Jag har hittat några olika alternativ på Ebay som möjligen kan fungera.

Frågan är: måste jag ha ett identiskt moderkort eller går det lika bra med t.ex. ett från en Quicksilver eller Gigabit Ethernet? Ryms dom i lådan och passar uttagen för kontakterna? (I så fall får man ju en uppgraderad Mac på köpet!)
Någon som har koll på detta?

En annan sak: jag fann ett Quicksilverkort som har ström men ingen »video«, vilket säljaren påstod vara ett vanligt fel på modellen. Någon som hört talas om ett sådant fel och vet om det kan åtgärdas enkelt? I så fall kan det ju möjligen vara lönt att chansa för en spottstyver.

Tacksam för alla tips!

Mvh Siddimac

Senast redigerat 2004-10-30 20:36
Ursprungligen av Siddimac:

En annan sak: jag fann ett Quicksilverkort som har ström men ingen »video«, vilket säljaren påstod vara ett vanligt fel på modellen.

What? Video på moderkortet? Det har ju inte funnits på moderkortet i PowerMac på typ hundra år.

Vet inte om din nuvarande processor går att flytta till det nya moderkortet heller.

Angående hur kontakterna sitter. Mellan blådåren och Sawtooth var det ju en minimal formförändring på moderkortet, dock är MDD (den som kom efter quicksilver) helt annorlunda. Frågan är om det är så lätt som att såga ut ett par extra hål, eller om kontakterna sitter på ett helt annat ställe.

Vidare ger ditt nätaggregat max 200 W, medan en quicksilver ger hela 350 W. Fast jag undrar om det är moderkortet som står får den stora effektförbrukningen.

Jag hade nog försökt hitta en bättre begagnad G4 Sawtooth för några tusen.
Mycket kan man byta, men moderkortet (med processor)är ju nära hela datorn

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-01 00:23

Om du byter till Mystic (Gigabit Ethernet) och uppåt, så måste du byta ut nätaggregatet också, då dessa datorer kräver minst 25V spänningsmatning, Sawtooth har ATX-standard 12V.

Du kan då sätta in ett nätaggregat från en MDD (Mirrored Drive Door, vindtunnelmac) men måste då modifiera kontakten enligt.
What is the Pinout of the Mirror Drive Door Power Supply? (Accellerate Your Mac)
En annan nackdel blir att då inte nätaggregatet passar riktigt så går inte luckan att stänga helt.

Titta in här:
http://www.xlr8yourmac.com/systems.html#g4
http://www.macopz.com/buildamac/index.html

Edit:
Kolla mina prylar för en beskrivning av mitt projekt. (inga bilder)

1
Bevaka tråden