Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire-port trasig?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
till att börja med; kan man på något sätt kolla om en FireWire port fungerar?

Tror att min FW400 port på min Powerbook G4 1Ghz Alu är trasig - är dock inte 100 på detta.
Har en nyinköpt iSight som vägrar fungera samt en extern 2,5" HDD som inte funkar med datorn.

Det lustiga är att både iSighten och hårddisken får ström från porten (iSighten lyser grönt och även disken lyser) men ingenting händer - ingen bild eller att hårddisken dyker upp. Inte nog med det, jag är rädd att den externa hårddisken har pajat både min och min flickväns iBook G3 800. Samma visa även på den datorn.

Hårddisken har fungerat perfekt tidigare, men inte alls nu.

Kollar man på Systeminformation och Firewire, så syns det endast en FW800 port på Powerbooken och ingenting iBooken.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
hälsn. Sebastian

FireWire-anslutningen är känslig. På min förra iMac var jag helt övertygad om att den pajat ihop. Jag fick plötsligt inte upp mina 2 externa FireWire-diskar. När jag kikade i Systeminfo fanns inga uppgifter alls om FireWire.

Jag förberedde mig på en dyr reparation och byte av logikkortet, men efter några dagar provade jag med en iBook. Då monterades diskarna utan vidare. Sedan bytte jag tillbaka till iMacen, och allt var som vanligt.

Jag misstänker att någon kommunikation låg kvar på iMacens FireWire-portar, som nollställdes då jag kopplade in diskarna på iBooken. Nu fungerar allt som det ska.

Precis, jag misstänker att det finns någon kommunikation kvar i FW portarna på våra datorer. Tidigare hade jag en Cube och då dök problemet när jag skulle koppla in den externa hårddisken i tjejens iBook, men pluggade den in i Cuben - Bums så dök disken upp och därefter även på iBooken. Nu är dock Cuben sålt, så jag kan inte testa att ansluta disken till den.

Men frågan är om det finns ett sätt att nollställa Firewire portarna?

Någon?

Innehållet på disken är inte korrupt?

HAr varit med om FW diskar som inte monterats av korrekt och de sen inte dyker upp som de skall. Har själv en special DVDskiva av systemet med diskwarrior som jag brukar boota upp med och sen fixa diskarna med.

Nej, eller den ska inte vara korrupt - är övertygad om att det är porten som är lite knäpp. iSighten fungerar inte heller.

Har tyvärr inget skiva som jag kan boota upp med och fixa portarna - finns det inget annat sätt att återställa FW porten?

Läste på detta inlägg från 2001, det verkar dock som om det gäller OS9.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=2852&highlight=trasig+firewire

Finns det något liknande för OS X. Låter det lite läskigt med att köra "reset-all".

Ursprungligen av Sebastian:

Nej, eller den ska inte vara korrupt - är övertygad om att det är porten som är lite knäpp. iSighten fungerar inte heller.

Har tyvärr inget skiva som jag kan boota upp med och fixa portarna - finns det inget annat sätt att återställa FW porten?

Läste på detta inlägg från 2001, det verkar dock som om det gäller OS9.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=2852&highlight=trasig+firewire

Finns det något liknande för OS X. Låter det lite läskigt med att köra "reset-all".

Jag har en gammal PBG4/500mhz, på den har firewire pajat 2 gånger, tack och lov så fick jag det åtgärdat via AppleCare.

RestAll är inget läskigt, testa!
Det som är läskigare är att om firewire är trasig så innebär det att moderkortet måste ersättas för en himla massa pengar... blev jag upplyst om via service killen som fixade min.
// hoppas på det bästa i ditt fall - [reset all] - till att börja med!

Reset-all fungerade inte, det som är ännu mera tråkigt är att det är på 2 datorer som FireWire porten pajat på.

Hoppas dock kunna lösa detta problem på något sätt - hur vet jag inte.

Ingen du kan låna en diskwarrior skiva av?

Nej tyvärr. Är relativt ensam om att använda Mac i min ungängeskrets. Har dock en bekant som arbetar som tekniker, han förklarade att Diskwarrior troligtvis inte skulle hjälpa. Men jag är givetvis villig att testa allt för att få det att fungera.

Disken syns inte heller i Skivverktyg.

Har du testat någon annan sladd? Vore konstigt om två datorer pajade samtidigt...

Ja, eller jag har inte testat en ny FW kabel förutom de 2 kablar som jag har hemma - iSightens och Firewire hårddiskens kabel. Har testat dessa kors och tvärs, utan resultat. iSighten är helt ny och aldrig använd.

Jag kan ju hoppas på nästa uppdatering kanske kan åtgärda problemet. I annat fall, någon som vet ett bra PCCard med FireWire portar?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 16:37

Du skulle kunna prova att starta upp din dator i Targetmode kopplad till flickvännens iBook, för att testa den på ytterligare ett sätt.

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Du skulle kunna prova att starta upp din dator i Targetmode kopplad till flickvännens iBook, för att testa den på ytterligare ett sätt.

Tack för tipset. Kan du förklara lite mer ingående, har aldrig gjort det.

Ursprungligen av Sebastian:

Tack för tipset. Kan du förklara lite mer ingående, har aldrig gjort det.

To use FireWire target disk mode

• Make sure that the target computer is turned off. If you are using a PowerBook computer or iBook computer as the target computer, you should also plug in its AC power adapter.

• Use a FireWire cable (6-pin to 6-pin) to connect the target computer to a host computer. The host computer does not need to be turned off.

• Start up the target computer and immediately press and hold down the T key until the FireWire icon appears. The hard disk of the target computer should become available to the host computer and will likely appear on desktop.

• When you are finished copying files, drag the target computer's hard disk icon to the Trash or select Put Away from the File menu (Mac OS 9) or Eject from the File menu (Mac OS X).

• Press the target computer's power button to turn it off.

• Unplug the FireWire cable.

If the target computer's hard disk does not become available to the host computer, check the cable connections and restart the host computer.

Kanon!

Nu funkar iaf ena datorns Firewire port. Fick dock inte upp ngn Firewire mountning på skrivbordet men det fixade tjejens iBook (som target dator).

Har testat att köra min PB som target också, fast då utan resultat. Ska försöka trixa vidare.

1
Bevaka tråden