Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma port för flera program?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 17:22

Sitter på en rätt kass bredbandsförbindelse, där det verkar som att de låser många portar. HTTP funkar perfekt, FTP också helt ok, men t ex så kan jag aldrig skcika filer via msn o icq, o om de lyckas går det långsamt. IRC fungerar inte heller.
I a f, jag märkte att i Adium (och även mirabilis verions) kan man ju ställa om och välja vilken port man vill använda ICQ på. Jag valde 80, och då verkar det funka fint. Annars blir jag ofta nerkopplad lite då och då. Har dock hört något om att man inte ska köra flera olika på samma port eller något sådant? Stämmer det? Och vad kan man annars göra åt problemet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-31 17:36

Vad har du för internetleverantör?

Har du en bredbandsgateway eller brandvägg mellan datorn och internet? (syftar inte på inte kabel-/ADSL modem)
Om du har det kan problemet ligga i den. Alltså att din bredbandsgateway är det som stoppar dina filöverföringar.

Har du kopplat på den inbyggda brandväggen i OSX? (Systeminställningar -> Fildelning -> Brandvägg)
Då skulle problemet kunna ligga där.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 17:58

Jag har comflex (bor i Danmark). Nåt som ingår i det lägenhetskomplexet jag bor... Riktigt kasst är det!

Brandväggen i mitt OS X är inte påkopplad, sen vet jag inte mer hur nätverket ser ut bortom min dator.

Verkar fungera dåligt att köra på port 80, för då blev surfningen lite lidande. Om man ville öppna en sida kunde det ta några sekunder innan det hände något som helst.
Men port 5190 på ICQ funkar inte i Adium. Jag ser ut att vara uppkopplad, och ibland är jag det, ibland inte. Så om jag skriver meddelanden till någon så får de inte det, och det verkar som att ingen svarar. Fast egentligen så är jag nedkopplad utan att Adium kan förstå det. Verkar inte vara samma problem i mirabilis icq eller Proteus. Men jag vill ju köra Adium!

Kör inte comflex med brandvägg ut emot det publica internet som strular?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 19:26

Vet inte?

comflex det är de i Valby eller?

HAr för mig det var med comflex en kollegas flickvän hade strul. Har du testat och ringa och fråga dem?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 19:34

Japp, i Valby!
Jo, jag har ringt om det flera gånger, och även haft en av de anställda på MSN för att försöka få igång filöverföring där, men det funkade inte...

De är hur tröga som helst att ha att göra med är jag rädd för. Kollega fick rätt på flickvännens dator, sen flyttade hon efter två månader. Skall fråga honom vad som skedde med hans flickväns burk.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 19:49

Vore supersnällt! Hehe, trodde man ju inte att man skulle träffa nån som kände nån som bodde i Valby här.

1
Bevaka tråden