Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar man en PowerBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag funderar på att byta hårdisken i min gamla PowerBook G3 Pismo till en 80 eller 100 GB. Sist jag uppdaterade till en 40 GB(som självklart är full nu ) så lämnade jag in den men det känns onödigt att betala nästan 1000 kr för något så enkelt. Då vill jag hellre ha fler GB eller passa på att sätta i mer RAM när man ändå håller på. Tyvärr så verkar det som om man behöver någon special stjärnformad insexnyckel med rundade hörn för att få upp den. Är det svårt att få tag på en sådan och vad heter sådana insexnycklar? Har någon här erfarenhet av detta?

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta...
/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 18:50
Ursprungligen av reinventor:

Hej!
Jag funderar på att byta hårdisken i min gamla PowerBook G3 Pismo till en 80 eller 100 GB. Sist jag uppdaterade till en 40 GB(som självklart är full nu ) så lämnade jag in den men det känns onödigt att betala nästan 1000 kr för något så enkelt. Då vill jag hellre ha fler GB eller passa på att sätta i mer RAM när man ändå håller på. Tyvärr så verkar det som om man behöver någon special stjärnformad insexnyckel med rundade hörn för att få upp den. Är det svårt att få tag på en sådan och vad heter sådana insexnycklar? Har någon här erfarenhet av detta?

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta...
/Stefan

Torx. Finns i lämpliga storlekar på t.ex. Claes Ohlsson. De har en elektronikmejselsats som jag använde för att plocka isär en iBook. Ta med Pismon så du vet att mejlarna i satsen passar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-31 19:08

Bah, på en Pismo är det enkelt. Hårddisken sitter under tangentbordet. Du behöver alltså inte öppna datorn. Lyft bara på tangentbordet och skruva bort en liten plåt, och vips kan du byta hårddisk.

1. Lyft tangentbordet
2. Skruva loss de två skruvar som håller fast "heat shield"-en. Lyft bort denna.
3. Ta tag i plastremsan och dra försiktigt ut hårddiskhållaren.
4. Lossa hårddisken med hjälp an en torx 8-nyckel.
5. Pilla försiktigt loss ATA-kabeln.
6. Installera den nya disken genom att följa stegen baklänges.

Det som gör det krångligt är att den ena änden av kabeln sitter fast under processormodulen, och inte går att pilla ur så lätt. Sedan löper kabeln igenom hårddiskhållaren, så även om du börjar med att lossa kabeln ur disken, så hänger den fast i hållaren. Du måste alltså skruva loss hårddisken utan att flytta den mer är tre centimeter från datorn. Lite knöligt, men sen går det lätt.

Om du samtidigt har ur processormodulen för att installera nytt RAM under den, kan du passa på och lossa ATA-kabeln från moderkortet, så slipper du lite av pillet med hårddiskbytet.

Den här beskrivningen kan du ha nytta av.

Tack för alla tips!
Jag har nu skaffat en torx 8-nyckel och kommer göra bytet om nån da. Det blev en 80 GB Travelstar och 512 MB.
/Stefan

1
Bevaka tråden