Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny telefon - hurdant gör man med batteriet??

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag köpte en ny nokia 6230 igår, som även kan läsas om bluetooth inlägget.. jag undrar nu, hur gör man för att på bäst batteritid i en mobil.. ska man låta den laddas ur totalt, och sedan ladda ett antal timmar, eller ska man göra lite 'hur som helst'.. ngn som vet?? står ju inget konkret i handböckerna.. vill att min batteri ska ha så lång passningstid som möjligt.. och ja, jag vet att det tar ungefär 4-5 laddningcykler innan man når bäst batteri'prestanda'..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-10-31 02:34

Jag tror du ska ladda batteriet i typ 15 timmar när du fått telefonen men hur du gör sen vet jag faktiskt inte.

Ursprungligen av xtimmyx:

Jag tror du ska ladda batteriet i typ 15 timmar när du fått telefonen men hur du gör sen vet jag faktiskt inte.

Nej, det vinner man inget på att göra. På den gamla goda tiden då man körde med flercelliga NiMH-batterier var det lämpligt, men litiumjonbatterier går inte att träningsladda. Finns heller ingen större anledning att träningsladda encelliga batteripackar (t.ex. moderna 3,6-volts mobilbatterier), eftersom huvudsyftet är att utjämna laddningsnivån mellan de individuella cellerna. Ladda tills telefonen säger att batteriet är fullt, svårare än så är det inte

Ladda fullt och ladda ur helt de första 4-5 gångerna.

Ursprungligen av pizzabudet:

Ladda fullt och ladda ur helt de första 4-5 gångerna.

Argh!

Ett litiumjonbatteri ska helst aldrig nånsin laddas ur fullt, det sliter något alldeles fruktansvärt på cellerna. Om man absolut måste (ifall laddningssensorn är fullständigt felkalibrerad) ska man bara ladda ur EN gång, men det ska man dra sig i det längsta för att göra. Och absolut inte mer än en gång, det är fullständig tortyr för batteriet.

Sedan vill jag passa på att upplysa lite om sökfunktionen, den här frågan har besvarats åtminstone ett tjugotal gånger hittills i det här forumet och PowerBook/iBook-forumet. Där hittar man också mer info om hur man bäst sköter litiumjonbatterier.

Ursprungligen av Samuel K:

Argh!

Ett litiumjonbatteri ska helst aldrig nånsin laddas ur fullt, det sliter något alldeles fruktansvärt på cellerna. Om man absolut måste (ifall laddningssensorn är fullständigt felkalibrerad) ska man bara ladda ur EN gång, men det ska man dra sig i det längsta för att göra. Och absolut inte mer än en gång, det är fullständig tortyr för batteriet.

Det är ju en stor debatt kring det. Industrin som säljer batterier hävdar det ja, men efter att ha testat båda metoderna så är ändå fullt uppladdning och full urladdning det bästa. Snackade med en kille på Phonehouse som säljer en del telefoner per dag. Han gick helt på min linje. Kan säga att min Z600 funkar perfekt i batteriet medans andra som följt batteriindustrins tips funkar betydligt sämre...

helvete, nu har jag laddat ut han fullständigt utan att först gått in på forumet grrrr.. sket det sej nu ordentligt??? =(((och det är min första laddning utöver startladdningen på telefonen..

Ursprungligen av venacava:

helvete, nu har jag laddat ut han fullständigt utan att först gått in på forumet grrrr.. sket det sej nu ordentligt??? =(((och det är min första laddning utöver startladdningen på telefonen..

Det är så du skall göra. Inte att oroa sig för. Litar mer på folk som jobbar med telefoner och service än batteritillverkare, samt av egen erfarenhet så är det urladdning som gäller.

Ursprungligen av pizzabudet:

Det är så du skall göra. Inte att oroa sig för. Litar mer på folk som jobbar med telefoner och service än batteritillverkare, samt av egen erfarenhet så är det urladdning som gäller.

Jaså? Hoppas du litar på mig då eftersom jag jobbar som mobiltelefonförsäljare och säger att man INTE ska ladda ur ordentligt

Det är totalt onödigt på dagens moderna batterier och sliter mer än det gör nytta.

Ursprungligen av a.million.bucks:

Jaså? Hoppas du litar på mig då eftersom jag jobbar som mobiltelefonförsäljare och säger att man INTE ska ladda ur ordentligt

Det är totalt onödigt på dagens moderna batterier och sliter mer än det gör nytta.

Ja, det finns mobilförsäljare som säljer samma sak. Har en z600 själv och en kompis köpte samtidigt. Han följde de vanliga råden, jag körde med de råden som han på phonehouse sa. Min telefon har mer batteritid. Tycker jag säger en del.

Jag jobbar just på phonehouse och jag tror inte att din kompis z600 har sämre batteritid, snarare att han använder den mer än vad du använder din

Du kan INTE påverka batteriets (alltså moderna) kapacitet genom att ladda ur/ladda fullt så som man tidigare har gjort med batterier.

Ursprungligen av a.million.bucks:

Jag jobbar just på phonehouse och jag tror inte att din kompis z600 har sämre batteritid, snarare att han använder den mer än vad du använder din

Du kan INTE påverka batteriets (alltså moderna) kapacitet genom att ladda ur/ladda fullt så som man tidigare har gjort med batterier.

Vi båda ringa i snitt lika mycket, jag ringet faktiskt 15-20 minuter mer i snitt per dag.

Jag bara undrar varför man får det rådet ifrån många samt att det bevisligen funkar bättre...

Nu förstår jag varför samhället ser ut som det gör.

Gammalt skrock är tydligen väldigt svårt att bli av med.

Ursprungligen av a.million.bucks:

Nu förstår jag varför samhället ser ut som det gör.

Gammalt skrock är tydligen väldigt svårt att bli av med.

Nej, det är ren och skär kunskap efter att ha testat. Mobiltillverkarna vill kränga massor av batteri så då förstår man att de vill man skall sköta dem som de tjänar på det!

Så du tror på fullaste allvar att ett test du gör mellan dig och din kompis visar på hur det verkligen är??

Tillverkarna tjänar inte så mycket på batterier, dom tjänar mer på att ha ett bra rykte och det vet dom om.

Ursprungligen av a.million.bucks:

Så du tror på fullaste allvar att ett test du gör mellan dig och din kompis visar på hur det verkligen är??

Tillverkarna tjänar inte så mycket på batterier, dom tjänar mer på att ha ett bra rykte och det vet dom om.

Samma sak med företagets andra mobiltelefoner (ca 200) de som laddar ur dem i början håller längre. Kollegan och jag har samma mobilmodell köpta samma dag och använts på samma sätt. Så jag tycker det är en bra måttstock...

mmmm... och de tror jag verkligen på. ;-p

it's beyond me varför folk envisas med att tro på saker som var sant för flera år sedan. Dom har ingen egentligen fakta baserad bakgrund att stå på, ingen kunskap om tekniska prylar, men ändå går dom efter hörsägen och insisterar starkt på att dom har rätt... *suck* .. jag tror jag ska sluta rätta folk när dom har fel, det är såå frustrerande när de inte lyssnar!

iaf vi tar det en gång till:

dagens li-ion batterier är nästintill helt okänsliga för minneseffekter, men är det något som kan skada dom så är det att ladda ur dom helt dom första gångerna, det finns givetvis ett urladdningsskydd inbyggt, men om det vill sig illa...

när det gäller att ladda ur batteriet av någon anledning så är detta trams med dagens batterier, enda anledningen till att man gjorde så var att nickel kadmium(och i viss mån nickel metallhybrid) kunde få minneseffekter om dom regelbundet laddades halvfullt, eller sällan laddades ur helt, inget annat

att hålla på så med li-ion eller li-polymer batterier i tron att man är skonsam mot sitt batteri är idiotiskt, du finns inte till för batteriets skull, batteriet finns till för din

det bästa är att alltid ladda fullt, då det ger mest batteritid om den nu skulle behövas, och här tror många att batteriet är laddat till 100% när batterimätaren slutar hoppa, inget kunde vara mera fel, jag har inte stött på en enda mobil som visar på mätaren när batteriet når 100%, utan alla visar när snabbladdningen är över, inget annat

har man en sony ericsson telefon med batteritider i statusfönstret så märker man om man avbrutit laddningen direkt efter snabbladdningen är över på att tiderna rasar väldigt fort under dom första timmarna

när snabbladdningen är över, och mätaren slutar hoppa så behöver ytterligare en stunds laddning för att batteriet ska uppnå 100%, hur lång tid är olika för olika märken, och det är svårt att säga något exakt, men om tillverkaren uppger 2h laddning för 100% så slutade nog mätaren hoppa en stund innan dess, och det borde räcka med den tiden.

a.million.bucks: Bra inlägg! För den intresserade finns det väldigt bra läsning här:

http://www.batteryuniversity.com/

(kolla särskilt in sektion 2 om hur man får så mycket som möjligt ur sina batterier, en genomläsning av den betalar sig i längden om man använder mycket laddningsbart)

Konstigt att både folk Airtalk, andra Phonehouse butiker samt Telia med hade upplevt att om man laddar helt ur så funkar batteriet bättre...

Batteriindustrin har ju velat fram och tillbaka.

1
Bevaka tråden