Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se V800

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny 3G lur från Sony Ericsson, bara till Vodafone

  • Medlem
  • 2004-09-22 11:50

Ser väldigt lovande ut. Synd att den endast är för Vodafone. Men är den snygg? Själv har jag inte bestämt mig riktigt ännu.

Välkommen till 99mac föresten.

/Majk

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-22 12:08

Kanske blir samma som med F500i det finns kanske en "obrandad" V800

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-22 13:25
Ursprungligen av maccis:

Kanske blir samma som med F500i det finns kanske en "obrandad" V800

Vodafone skriver själva: "Sony Ericsson V800, Exklusiv för Vodafone vid lansering". Så man kan alltid hoppas...

http://www.vodafone.se/431_1.jsp?id=121704

  • Medlem
  • 2004-09-22 17:40

Det får man verkligen hoppas ... det sista jag vill ha är VDF.

Hellre utan telefån
än med Vodafån.

Verkar kanon, men Vodafone is sux.

Det är tydligen populärt att hata Vodafone märker jag. Förlåt att jag glider OT här, men jag vill gärna veta orsaken. Är det p.g.a Live-brandingen?

I.s.f skaffar man en icke-brandad telefon - samtidigt som man kan använda Vodafone.

Ni menar väl inte att Comviq är en föredömlig operatör? Av de operatörer jag använder och provat är de överlägset sämst. Ljudkvaliteten hos dem vs Vodafone, Telia och Tre ska vi inte tala om...;)

Täckningen? Tja, Vodafone är bättre och behöver man ännu bättre täckning så finns Telia.

Förlåt detta sidospår men jag förstår inte Vodafonemotståndet.

V800an är en mycket intressant telefon. Måste erkänna att jag är sugen på en sådan.

Jag är också nyfiken på varför folk tycker så illa om Vodafone.

Jag hade Europolitan förut, men när de blev Vodafone tycker jag de blev sämre.

Sedan i våras har jag Tre, vilket generellt har funkat bra.

Matts, det lär vara samma ljudkvalitet i de olika näten eftersom de använder digital kommunikation och samma protokoll.

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-26 20:39
Ursprungligen av Ciryon:

det lär vara samma ljudkvalitet i de olika näten eftersom de använder digital kommunikation och samma protokoll.

Tidigare hade iaf Comviq en massa skumma eko så att man hörde sin egen röst i telefonens högtalare hela tiden under samtal, de var nån dyr ekoutsläckare de om inte använde sig utav. Hur det är nu kan jag inte svara på.

Jag håller mig till Vodafone ett tag till eftersom jag inte ser några fördelar med att byta till nåt annat.

  • Medlem
  • 2004-09-27 00:34

Två anledningar varför jag hatar Vodafåne:
1. Live -brandingen (Ja Matts, du hade rätt)
2. Dålig täckning i min lägenhet (Landala, cetrala stan Göteborg, konstigt nog) jag måste stå vid fönstret för att jag ska ha nån täckning. Skitkasst Vodafåne!

En fråga till dig Matts, hur använder man en Live-brandad telefon (läs v800) utan Live-branding när bra Vodafåne säljer den?

  • Medlem
  • 2004-09-27 00:35

Får jag lösningen på mina problem, framförallt Live-brandingen, kommer jag genast att sluta hata VF.

Brandingen är egentligen inget problem, man köper en olåst telefon och skaffar VF till den. Detta får man göra i de fall Vodafone enbart erbjuder en s.k Live!-telefon. Det finns ju dock en annan åtgärd också och det är naturligtvis att invänta unbranding.

Comviq har förresten kvar problemet med ekande samtal. Molia, det problemet har inte försvunnit. Alla telefoner med EFR-kodning och mer än singelband lider av det då Comviq används. Enda sättet att slippa det eländet är att använda en singelbandare utan EFR (Ericsson GH/GF388 t.ex) eller att använda en annan operatör.

Vodafone är en klart bättre operatör, mer tillgänglig kundtjänst, bättre nät (JA, undantag finns alltid, i Gråbo har jag bäst täckning på 3G, inte 2G/Comviq, 2G/Vodafone är dock bättre, där slipper jag uppsöka badrummet för att ringa som jag måste med Comviq).

Jag håller med om att brandingen kan vara irriterande, men det går ju att undvika som sagt var. Vill man ha en annan operatör med bra nät och slippa branding finns ju Telia.

V800an kommer först som Live!-telefon, därefter släpps den till andra operatörer. Det innebär att unbranding av den kommer att lanseras, med allra största sannolikhet. Avskyr man brandingen så fullständigt att man väljer bort telefoner med detta är det ju bara att vänta tills den släpps av andra operatörer och kommer som olåst telefon.

Det här med telefoner som "skräddarsys" för en operatör kommer mer och mer. Titta bara på 3s telefoner.

  • Medlem
  • 2004-09-27 17:13

* väntar på "unbrandingen" *

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 15:54
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det här med telefoner som "skräddarsys" för en operatör kommer mer och mer. Titta bara på 3s telefoner.

Jag tycker egentligen inte att det är något fel med branding så länge man inte känner att man blivit blåst och fått en stympad lur. Jag hade t.ex. inte svurit över Vodafones branding i min gamla T610 om jag inte vetat att originalmenyerna var tio ggr snyggare.
Vodafones målsättning med sin brandingstrategi är vad jag förstår att varumärket Vodafone ska vara större än telefonerna, dvs att kunden ska sukta efter en Vodafone, inte en Sony Ericsson eller Nokia.
Lite ironiskt med tanke på att effekten hittills verkar vara den motsatta...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 15:45

Jag körde Vodafone innan jag bytte till Tre. Deras vedervärdiga branding och ockerpriser fick mig att byta.

Jag har både 3 och Vodafone, båda är bra operatörer. Comviq som jag också har är däremot tämligen bedrövlig.

Så farligt dyrt tycker jag inte att Vodafone är. Branding sysslar förresten 3 också med, är det dags att hata? Titta bara på telefonens knappsats så ser ni ett exempel på brandingen, den s.k Trestjärnan. Mjukvaran i en del av deras telefoner är också modifierad.

Jag har en brandad K700i, kommer att plocka bort brandingen. Men Vodafone tänker jag behålla, tycker det är en utmärkt operatör. Som information kan jag upplysa om att 3 gärna vill att telefonerna ska anpassas till deras tjänster. Branding är alltså något som kommer att bli vanligare i framtiden för telefoner som är operatörslåsta eller anpassade för operatörens tjänster.

Undrar hur det blir när Comviq börjar branda ordentligt, kommer alla att hata den operatören då?;)

Jag har inget emot min brandade K700i, stympad tycker jag inte att den är.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 15:34

Jag tycker nog att man kan kalla den "brandade" K700i lite småstympad i alla fall:
- Inga mp3-låtar som ringtoner (fixas ev av "laglig" uppgradering)
- Går inte att uppdatera online via SE webtjänst
- Otroligt fula ikoner som inte går att ändra när man ändrar skin
- Vissa funktioner i menyn hårdkopplade till Vodafones tjänster.

Inte heller jag har något problem med Vodafone som leverantör, men man kunde kanske löst det lite snyggare.

  • Medlem
  • 2004-09-29 16:57

Det är precis så som sax säger.
Jag har inget emot brandingen, ... bara den är snygg och inte inskränker på funktioner i telefonen.

Hittade lite fler bilder på V800 på denna sida: http://www.mobileburn.com/gallery.jsp?Id=901
11 bilder i olika vinklar. Tydligen skall menyerna vara riktigt balla, trots att den stympats av Vodafone (eller så har de insett att ingen gillar det och inte gjort så stora ändringar...)

Fick också mail från Katshing igår där de skriver:

"Hej,
Vodafone har första tjing på ett helt knippe nya 3G-lurar och kommer att köra ett superrace, passa på att boka för leverans efter den 10 november då nya subventioner och erbjudanden lanseras. Vi kommer att erbjuda dig möjligheten att haka på dessa operatörserbjudanden när dessa blir offentliga. Tillsammans med dessa opertörserbjudanden och att vi kör fraktfritt vid tecknande av abonnemang, gör att vi kommer att sälja till dom bästa priserna i Sverige ….. som vanligt ;-).
Som exempel kommer Sony Ericsson V800 att kosta mellan 0 och 200 kr vid förlängning eller nytecknande av Vodafone abonnemang."

Undrar vad månadskostnaden om luren bara kostar 200:-?

Senast redigerat 2004-10-31 12:56

de gula prickarna bredvid kameralinsen e det en blixt eller?

Jupp - används som belysning när man tar bilder.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Jupp - används som belysning när man tar bilder.

/CX

ok tack!

Fast det ger inte speciellt mycket ljus - går inte att jämföra med en vanlig blixt.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Fast det ger inte speciellt mycket ljus - går inte att jämföra med en vanlig blixt.

/CX

ok tack igen!

  • Medlem
  • 2005-02-14 13:51

Yes yes yes ...

SE lanserar z800i, utan "Vodafone inskränkningar" i telefonen!
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66775&highlight=z800i
http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=9033&sid=1

Kanon, då kanske man kan hugga en sådan.

Fy för Vodafones äckelfula specialmenyer.

Snygg färg också. Även om jag är mer sugen på K600, gillar inte viktelefoner....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-14 14:32
Ursprungligen av Leftrustle:

Kanon, då kanske man kan hugga en sådan.

Fy för Vodafones äckelfula specialmenyer.

Snygg färg också. Även om jag är mer sugen på K600, gillar inte viktelefoner....

Har du ens sett menyerna för V800? Blev själv mycket positivt överaskad över dem. Har tidigare varit rätt negativt inställd till brandade telefoner men det känns som att den enda man behövde var en period att vänja sig.

Färgen var inte alls tilltalande. Ungefär lika pissig zom den fjantbruna z1010.

Mer bilder på Z800i

Här är en som är glad att han INTE tog Vodafones erbjudande om en V800

Gissa om det blir en Z800i istället...

Här är lite bilder på den.

http://www.se-community.com/album.php?album_id=259&start=0

Ursprungligen av Leftrustle:

Kanon, då kanske man kan hugga en sådan.

Fy för Vodafones äckelfula specialmenyer.

Snygg färg också. Även om jag är mer sugen på K600, gillar inte viktelefoner....

Vet du vad k600 kommer kosta på ett ungefär??

Bevaka tråden