Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdisk försvunnen igen!! (på annan dator)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-31 15:59

Skrev tidigare om hur min HD försvann i http://99mac.se/forum/showthread.php?t=52114 , har nu bytat burk, formatterat om hd:en utan problem. allt verkade lira, gjorde 3 partitioner på den o slängde in den i en G4. Hade använt den i ca 2 veckor utan problem. Skulle häromdagen flytta över bilder från ett CF kort genom nätverket från min bärbara g4:a. När jag skulle kika på bilderna kände datorn inte igen filformatet. Försökte föra över ett par gånger till. Sen dök plötsligt systemet när jag i finder skulle se på en mapp med dessa filer. Efter en omstart saknades partitionen som krånglade. Lyckas inte rädda filerna med diskwarrior eller Datarescue än så länge.

Såg att det var några andra trådar om mystiskt försvinnande av hårddiskar och det verkar vara stora diskar som dyker. Min är en ny Western Digital 200 gb.

Finns det någon teori om varför? Är det ett inkompabilitetsproblem eller ska jag slänga disken i huvudet på någon och be om en ny?

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 16:26

partition....inte

Ursprungligen av Zoega:

Skrev tidigare om hur min HD försvann i http://99mac.se/forum/showthread.php?t=52114 , har nu bytat burk, formatterat om hd:en utan problem. allt verkade lira, gjorde 3 partitioner på den o slängde in den i en G4. Hade använt den i ca 2 veckor utan problem. Skulle häromdagen flytta över bilder från ett CF kort genom nätverket från min bärbara g4:a. När jag skulle kika på bilderna kände datorn inte igen filformatet. Försökte föra över ett par gånger till. Sen dök plötsligt systemet när jag i finder skulle se på en mapp med dessa filer. Efter en omstart saknades partitionen som krånglade. Lyckas inte rädda filerna med diskwarrior eller Datarescue än så länge.

Såg att det var några andra trådar om mystiskt försvinnande av hårddiskar och det verkar vara stora diskar som dyker. Min är en ny Western Digital 200 gb.

Finns det någon teori om varför? Är det ett inkompabilitetsproblem eller ska jag slänga disken i huvudet på någon och be om en ny?

Mvh

Hoppas det löser sig, jag vill bara passa på delge samtliga min åsikt när det gäller partitioner.

min åsikt om partitioner:

nej.

Jag arbetar med datorer dagligen, och de har de senaste åren sett ett mönster i de problem som följer de som partitionerar. Jag tillhörde själv en av dessa. Sluta partitionera - löser ingenting längre, skapar bara massa problem. Dagens OSX klarar de utmaningar som forntids OS behövde hjälp med, typ fragmentering e.t.c- Man skall också hålla minst 4 GB takhöjd på disken för OSX skull. Har du en riktigt fet disk skall du veta att prestandan sjunker rejält de sista 15 % avd disken också. Disken fylls på utifrån och in.

ha det bra,

j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-31 21:18

Jag har ju gjort en "fuling" med disken genom att partionera. Min G4:an hanterar bara 128 gb diskar, så den är formatterad och partionerad i en nyare G4 för att kunna utnytttjas, men första gången var den inte partionerad när den försvann.

Håller med om att partionering ofta skapar mer problem. I det här fallet var jag tvungen.

1
Bevaka tråden