Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa från databas med JavaScript?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-31 14:18

Jag har en samling tillämpningar som är sammanfattade i en databas (textbaserad än så länge).
jag vill göra en presentations-CD där man skall kunna bläddra i databasen och få tillämpningarna presenterade för sig.

Jag tänkte att det vore smidigt att göra det i html för att få det att fungera på "alla plattformar".
Hade det varit från en webserver hade det varit en baggis att få till det med php eller dyl. Men nu skall det fungera helt och hållet på klientsidan från en CD. Därför undrade jag om någon visste om det gick att göra sånt med tex JavaScript: läsa från en databas, läsa filer i mappar och dyl?

Eller finns det andra bättre förslag?

Ursprungligen av thevil:

Det borde inte vara några problem att göra i javascript, men varför inte göra det rätt av i html?

Precis, varför inte göra det rakt av i HTML? Om du känner att du vill ha datat i en databas så att du kan ha data och design separerat så kan det kanske vara lättare att göra en HTML-generator. Dvs, en snutt kod som enkelt genererar nya HTML-filer om datat eller designen är uppdaterad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-31 19:46
Ursprungligen av fixarfrasse:

Precis, varför inte göra det rakt av i HTML? Om du känner att du vill ha datat i en databas så att du kan ha data och design separerat så kan det kanske vara lättare att göra en HTML-generator. Dvs, en snutt kod som enkelt genererar nya HTML-filer om datat eller designen är uppdaterad.

Hur gör man en HTML-generator? Finns det exempel på sådana?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-31 19:41

Kan man med ren html läsa ur en databas?

Annars känns det tradigt att manuellt generera mer än 100 likadana sidor i html med bara nån figur och tabell som skiljer dem åt.

Det är inte så svårt, det lättaste borde vara att skriva en i Perl eller något annat språk som du är van vid.

1
Bevaka tråden