Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej alla, Jag är på väg mot OSX behöver tips.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag är en gammal macanvändare. Minns fortfarande min första Mac Classic en hård trästol. Det var tider. Har under åprens lopp varit Mactrogen. Nu ska övergången till OSX ske och jag undrar om någon har några tips att ge. Tänkte köpa en G5.

Jag använder program som Claris Works 5.0 , Microsoft Office 2001, Filemaker 5.O, Illustrator 7.0. Phtoshop 5.0.

Med vämlig hälsning
Claes Ericsson

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-30 12:47

Är det du som var 'Droppen' då det begav sig?

Hej

Två tips som tyvärr kostar pengar

1 - Mycket arbetsminne, har svårt att rekommendera mindre än 1GB, men 512MB ser jag som ett absolut minimum. T.ex. Nya Photoshop har som standardinställning att sno åt sig hälften av allt tillgängligt minne.

2 - Uppdatera programmen till senaste version. Dom fungerar nog dom du har men eftersom dom kommer att köras i Classicläge så får du minimal nytta av OS X.

Så ett lite sniktips som jag har haft bra erfarenhet av. Har du en ren och fin Mac OS 9 installation på din gamla Mac så kan du kopiera över den systemmappen och köra den vidare som Classic. Första gången du startar Classic så installerar OS X in lite extra prylar men sedan rullar det på.

Själv har jag helt dumpat Classic hemma, men är tvingad att ha det kvar på jobbet då jag vid vissa tillfällen måste ta upp gamla Quarkjobb. Det är det enda programmet vi har kvar i Classicversion. All nyproduktion sker via Adobe Creative Suite helt under OS X.

Lycka till

1
Bevaka tråden