Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ta bort minne och få snabbare dator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har 4 minnesmoduler i min gamla G4 AGP 400. Dom är på 64, 128, 256 och 512 MB.

Blir datorn snabbare om jag tar bort den minsta modulen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-29 21:11

Nej, det tror jag inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-29 21:16

Verkar osannolikt. Ju mer minne desto snabbare är en väl etablerad sanning såvitt jag vet.
Vad skulle logiken med att ta ut en minnesmodul vara menar du?

Jag fick höra att små minnesmoduler bromsar datorn. Jag köpte 512 nya MB idag och det blev en vitamininjektion i min gamla trötta G4.

Framför allt saktar väl långsammare minnen ner datorn. Men å andra sidan tar minnet slut fortare om man plockar ut långsamma moduler.

  • Medlem
  • 2004-10-29 22:20

Den startar snabbare ju mindre minne du har i den eftersom minnet kollas vid uppstart, men en minskning med 64 meg när du har 900 kvar är nog försumbart.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-29 23:16

Det som har betydelse om det lilla minnet är betydligt långsammare. Då "bromsar" de hastigheten på övriga minnen något, i alla fall så länge du inte har behov av allt det minne som finns. Svårt att säga vad slutresultatet blir - det kan faktiskt löna sig att ta ut den - men det beror mycket på vilka insällningar som används för minnet med och utan den...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-30 13:58

Det kan väl i.o.f.s. ha betydelse om minnesbussen är 133 MHz och man använder PC100 minnen. Om man däremot har 133 MHz minnesbuss och bara PC133 minnen så borde det inte bli någon skillnad. Snarare borde maskinen bli långsammare om man plockar ut minne, framför allt om man använder minnesintensiva program eller har t.ex. Illustrator inställt med 100 ångrasteg.

Jag tänker inte bara på klockfrekvensen, utan även hastighetskoden, den som ska vara 2-2-2 för att det ska vara snabbast.

Det är sådan minimal försämring att det är bättre att ha mer tomt minne för att få mer minne att röra sig med!

1
Bevaka tråden