Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysko problem med iBook G4

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 20:40

Jag har sedan julen 2003 en härlig iBook G4 12 inch som tills för ett par veckor sen haft endast 256 MB i RAM. Sedan dess har jag 640 MB och till en början fungerade det bra. Nu senaste tre-fyra dagarna har en väldigt konstigt syndrom dykt upp. När datorn varit igång och använd i ca 20-30 minuter (från att ha varit avstängd) så börjar den helt sonika sega som segaste sirap! Det ligger ett konstant "tänkar-klick" i bakgrunden med en knapp sekunds mellanrum, precis som att den tänker hela tiden, fast inte på full fart. När jag försöker göra något, t ex stänga ett fönster, så dyker det färgglada hjulet upp och operationen tar säkert en hel minut! Jag kan då fortfarande växla mellan programmen med alt-tab, men inget annat är möjligt. Tvångsavslutning fungerar - om man är beredd på att det tar 5 minuter!När jag sedan tvingar till omstart så står den bara och tuggar vid första startbilden (den med vita äpplet med ett prickat snurrhjul nedanför). Enda sättet för mig att få igång den igen är om jag stänger av den genom att hålla inne startknappen och sedan vänta nån minut. Då startar den som vanligt igen, för att sedan efter 20 minuter haka upp sig igen! Vad kan det vara för fel? Jag har aldrig haft nåt problem alls tidigare med min ögonsten, och detta har nödvändigtvis inte nåt med min minnesuppgradering att göra, men det är det enda som jag kan se som en förändring i samband med problemets uppkomst. Överhettning borde det definitivt inte ha att göra med, då den har stått på ett plant bord hela tiden. Hårddisken har ca 1,5 GB ledigt, d v s inte överfull.

Säg mig nu, Ni duktiga, vad kan det vara för fel???

När körde du Reparera Skivbehörighet senast?
När jag läser att du bara har 1,5Gb kvar, av vad då?
Det låter väldigt knökat...kan du inte lägga över lite på extern disk?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 22:07
Ursprungligen av Pocahontas:

När körde du Reparera Skivbehörighet senast?
När jag läser att du bara har 1,5Gb kvar, av vad då?
Det låter väldigt knökat...kan du inte lägga över lite på extern disk?

Det glömde jag skriva. Jag reparerade skivbehörigheterna som första åtgärd efter att problemet uppkom. Dock utan resultat. Min HD är på 40 GB och jag har alltid haft den mer eller mindre knökfull, utan att den tagit skada av det.

Tror inte att ditt nya minne orsakar detta heller, men testa du med skivan Hardware Test i alla fall för säkerhets skull...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 22:20

Hörde ngnstans att OSX mår bäst när man har ca 3 GB ledigt som minimum... helst mer, beror lite på vad man gör och om det är minneshungrigt. Men jag tror mer att ditt problem kan ledas till en dålig minneskrets, testa att ta bort det nya minnet och se om problemet försvinner.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 22:30

Om det är så att du kör Photoshop försvinner snabbt ditt lediga utrymme på hårddisken. Photoshop har ett eget virtuellt minne som med standardinställningarna lägger beslag på lika mycket plats på hårddisken som du har arbetsminne. 640+256 MB innebär att motsvarande mängd kanske "försvinner" från hårddisken när du startar Photoshop. Då har du inte mycket kvar. Detta går att ändra i programmets inställningar, men bäst är att rensa på hårddisken.

Du är inte ensam! (Det känns bättre för mig i alla fall)

För nu snart två veckor sedan, tröttnade min iBook G3. Jag konstaterade krast att den oundvikliga omstarten måste göras och döm om min förvåning när tröskverket skulle komma igång, efter några timmars väntan gick jag med en orolig känsla i magen för att knyta mig, morgonen därpå återfann jag min iBook i samma risiga skicka. Hårdisken i ett ojämnt rytmiskt/metalliskt klickande, ackompanjerande av ett trött processor knaster.

Okey, det här måste väll gå att fixa? Så leta fram en gammal start CD och dra igång skivverktyget för att kolla hårddisken, inga problem (förutom hastigheten...)

Omstart och visst till slut kom datorn igång och då konstaterar jag att hårddisken är relativt full, ca 3 Gb ledigt på en 20 Gb. Med bara 384 Mb ram och dåligt samvete för att det var ett tag sedan hårddisken defragmenterades så bestämde jag mig för att formatera HD och installera om OS.

Efter en mycket lång process så var datorn igång igen, nu helt fräch, men ack så ouppdaterad. Så glad i hågen startar jag uppdaterings "klienten" och börjar ladda ner de ca 150Mb... Allt fungerar riktigt bra enda tills installationsprogrammet börjar köra igång optimeringen! Datorn stod på >24h när jag tog ut batteriet & nätsladden.

Efter ytterliggaren en formatering landade jag i TechTool Pro 4 och har kört igenom alla tester och resultatet var strålande har även bytt ut ram minnet... men datorn är lika dan!

Hjälp! mvh//

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 22:38

vetefan varför men fel på minnesklossar verkar vara irriterande vanligt och det ter sig nästan alltid på olika sätt och det enda sättet att verkligen få veta om minnet är felet är att ploppa ut hela klossen...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 23:04

Jag har som sagt i stort sett hela tiden haft knökfullt på hårddisken. Eftersom det har funkat i tio månader (dessutom med betydligt mindre RAM) så utesluter jag det problemet. Jag provar därför istället Hardware Test, därefter att sätta i den gamla 128:an istället för min nya 512:a. När det är gjort återkommer jag med resultatet.

Tack för alla inlägg!

Ursprungligen av Pajaspojken:

Jag har som sagt i stort sett hela tiden haft knökfullt på hårddisken. Eftersom det har funkat i tio månader (dessutom med betydligt mindre RAM) så utesluter jag det problemet. Jag provar därför istället Hardware Test, därefter att sätta i den gamla 128:an istället för min nya 512:a. När det är gjort återkommer jag med resultatet.

Tack för alla inlägg!

OSX trivs inte på en knökfull hårddisk eftersom OSX utnyttjar hårddisken mer än OS9 och med mer RAM minne så används ännu mer av hårddiskens utrymme till swapfiler o.s.v. Ta inte ut extraminnet fixa istället mer ledigt utrymme på hårddisken så lär datorn fungera smidigare.

Inget nytt fel, läs:

Ibook; "frysningar" med 10.3.3, m.fl.

Men tyvärr kom de inte fram till något! Så frågan kvarstår, är det någon som vet något?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 23:09

ju mer minne man har i burken, desto mer hd används till virtuellt minne btw.

Hej Pajaspojken!

Värme stämmer med min problem iBook, hur är det med din? Kan du påminna dig om din iBook har blivit väldigt varm nere i vänstra hörnet. Enkelt att testa om inte annat...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 00:24
Ursprungligen av Jonny Larsen:

ju mer minne man har i burken, desto mer hd används till virtuellt minne btw.

Aha. Mer än vad jag visste. Är det 10% som gäller?

Ursprungligen av Dynapack:

Hej Pajaspojken!

Värme stämmer med min problem iBook, hur är det med din? Kan du påminna dig om din iBook har blivit väldigt varm nere i vänstra hörnet. Enkelt att testa om inte annat...

Jag är väldigt säker på att det inte är överhettning som är mitt problem eftersom mina problem har uppstått då datorn stått på plant, hårt underlag. Men visst blir den varm på ena sidan, det har jag noterat. Dock så har min fläkt bara gått på vid enstaka tillfällen då jag haft den en längre tid i sängen med hög arbetsbelastning. Vad händer med din när den blir överhettad? Farsans G4 Cube blir ibland överhettad. Då stängs den helt enkelt av och måste vila ett tag innan den kan sättas på igen. Den är ju dock lite speciell, fläktlös som den är. För övrigt en fantastiskt vacker och väl fungerande dator, den där gamla kuben.. Han ska tjacka in sig på nya iMac med fetingskärmen nu snart säger han, men kuben lämnar ALDRIG hushållet....

"Jag är väldigt säker på att det inte är överhettning som är mitt problem eftersom mina problem har uppstått då datorn stått på plant, hårt underlag."

Stämmer för visso för mig också, men jag ser ändå en korrelation, dessutom har jag hittat flera inlägg med värme koppling. Frågan är om det överhuvud taget är någon idé att lämna in en 2,5 år gamal dator?

Cuben är fantastisk!

Jag sitter också vid en iBook (som dock inte är min) som hade problem vid minnesuppdatering. Den blev dock bara varm och stängde av sig, inte seg så vitt jag kan minnas.

Har du köpt Apple-godkända minnen? Om du inte har gjort det så kan det uppstå helt odokumenterade problem.

Vad det gäller fläkten, den går väldigt sällan igång, speciellt inte om det är något fel. När vi hade det ej Apple-godkända minnet i denna burken så drog fläkten igång en gång, och det var vid uppbootningen.

Och sen kan jag bara intyga det tidigare personer sagt om HD:n. Det behövs mer swap när du har mer RAM, och det är viktigt att se till att det finns också.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 14:49
Ursprungligen av fixarfrasse:

Jag sitter också vid en iBook (som dock inte är min) som hade problem vid minnesuppdatering. Den blev dock bara varm och stängde av sig, inte seg så vitt jag kan minnas.

Har du köpt Apple-godkända minnen? Om du inte har gjort det så kan det uppstå helt odokumenterade problem.

Vad det gäller fläkten, den går väldigt sällan igång, speciellt inte om det är något fel. När vi hade det ej Apple-godkända minnet i denna burken så drog fläkten igång en gång, och det var vid uppbootningen.

Och sen kan jag bara intyga det tidigare personer sagt om HD:n. Det behövs mer swap när du har mer RAM, och det är viktigt att se till att det finns också.

Jag är helt säker på att det inte är värmeutveckling som gör att min dator hänger sig. För det är hänger sig den gör, snarare än att den blir lite seg. Det kan mycket väl vara lediga minnet som skapar mitt problem. Det känns nämligen så att datorn klarar ett visst antal räkneoperationer (20 minuters aktivt jobb) innan den hänger sig och det känns inte helt omöjligt att det skulle kunna ha med RAM-minnet att göra. Vad brukar hända med burkar som har för lite "swap"? Brukar det verkligen bli som jag har beskrivit? Har aldrig hört talas om de syndromen jag har tidigare. På vilket sätt har ni blivit upplysta av er dator att ni borde tömma lite av hårddisken?

Ursprungligen av Pajaspojken:

Jag är helt säker på att det inte är värmeutveckling som gör att min dator hänger sig. För det är hänger sig den gör, snarare än att den blir lite seg. Det kan mycket väl vara lediga minnet som skapar mitt problem. Det känns nämligen så att datorn klarar ett visst antal räkneoperationer (20 minuters aktivt jobb) innan den hänger sig och det känns inte helt omöjligt att det skulle kunna ha med RAM-minnet att göra. Vad brukar hända med burkar som har för lite "swap"? Brukar det verkligen bli som jag har beskrivit? Har aldrig hört talas om de syndromen jag har tidigare. På vilket sätt har ni blivit upplysta av er dator att ni borde tömma lite av hårddisken?

Datorn upplyser ju tyvärr inte om det men däremot din dators symptom som alltså tyder på att din dators swap/virtuella minne segar ned datorn antagligen mest p.g.a för lite RAM-minne och för lite ledigt hårddiskutrymme. En regel är att ju mer RAM-minne och ledigt hårddiskutrymme en dator har desto bättre funkar datorn (till en viss gräns).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 16:34
Ursprungligen av Errol Garner:

Datorn upplyser ju tyvärr inte om det men däremot din dators symptom som alltså tyder på att din dators swap/virtuella minne segar ned datorn antagligen mest p.g.a för lite RAM-minne och för lite ledigt hårddiskutrymme. En regel är att ju mer RAM-minne och ledigt hårddiskutrymme en dator har desto bättre funkar datorn (till en viss gräns).

Så jag ska inte tycka det är något konstigt att den när jag haft den knökfull med 256 MB RAM i 9 månader har fungerat bra, men att den nu när jag har 640 MB RAM och 6 av 55 GB ledigt, hänger sig efter ca 30-90 minuter och inte kan omstartas utan att först ha varit avstängd ett tag? Det låter otroligt att det skulle kunna vara det virtuella minnet som orsakar det här, tycker du inte?

Obs! Den blir inte "seg", utan den hänger sig helt med undantag att det lilla färgglada hjulet snurrar och att muspekaren går att röra på. Man märker när det börjar bli dags för hängning genom att datorn då börjar ticka rytmiskt, för att sedan när man försökt göra en operation (som kan vara så liten som t ex att klicka på en rullningslist eller klicka i en menyrad) öka tankeverksamheten till ett evigt tickande som bara kan sättas stopp för genom att hålla inne power-knappen.

Så nu när det antagligen inte är varken swapen eller överhettning, vad kan det vara då? Kan det vara att mitt nya RAM-minne (som inte helt säkert är godkänt av Apple) är kass helt enkelt? Kan det vara idé att byta tillbaka till den gamla 128:an för att se skillnaden?

Ursprungligen av Pajaspojken:

Så jag ska inte tycka det är något konstigt att den när jag haft den knökfull med 256 MB RAM i 9 månader har fungerat bra, men att den nu när jag har 640 MB RAM och 6 av 55 GB ledigt, hänger sig efter ca 30-90 minuter och inte kan omstartas utan att först ha varit avstängd ett tag? Det låter otroligt att det skulle kunna vara det virtuella minnet som orsakar det här, tycker du inte?

Otroligt är det inte eftersom OSX kan ha flera swappar igång samtidigt som kan dra ned prestandan ordentligt p.g.a. diskfragmentering och som sagt ökar du RAM-minnet så ökas swapminnet ännu mer. Dessutom så kan OSX indikera att det finns mer ledigt hd-utrymme än vad det verkligen finns.

Vilken version av OSX använder du? Kör du något fildelningsprogram?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 00:53
Ursprungligen av Errol Garner:

Otroligt är det inte eftersom OSX kan ha flera swappar igång samtidigt som kan dra ned prestandan ordentligt p.g.a. diskfragmentering och som sagt ökar du RAM-minnet så ökas swapminnet ännu mer. Dessutom så kan OSX indikera att det finns mer ledigt hd-utrymme än vad det verkligen finns.

Vilken version av OSX använder du? Kör du något fildelningsprogram?

Jag kan vara hyfsat säker på att det lediga utrymmet verkligen existerar, då jag nyligen tagit bort filer som tagit upp precis så mycket hårddiskutrymme (det var ju nästan fullt förut). Diskfragmentering? Hur åtgärdar jag det? Jag använder OSX 10.3.5 och använder ibland DCGUI. Vad kan användandet av fildelningsprorgam ha för påverkan? Det har varit avstängt alltsedan problemet började uppstå och flera dagar innan dess, om det nu skulle ha någon betydelse.

Och återigen, problemet är som sagt inte att prestandan är dålig, utan den låser sig helt, vilket enbart åthjälps genom att hålla ner power-knappen tills den stängs av och sen vänta ett par minuter innan den kan startas igen.

Ursprungligen av Pajaspojken:

Jag kan vara hyfsat säker på att det lediga utrymmet verkligen existerar, då jag nyligen tagit bort filer som tagit upp precis så mycket hårddiskutrymme (det var ju nästan fullt förut). Diskfragmentering? Hur åtgärdar jag det? Jag använder OSX 10.3.5 och använder ibland DCGUI. Vad kan användandet av fildelningsprorgam ha för påverkan? Det har varit avstängt alltsedan problemet började uppstå och flera dagar innan dess, om det nu skulle ha någon betydelse.
Och återigen, problemet är som sagt inte att prestandan är dålig, utan den låser sig helt, vilket enbart åthjälps genom att hålla ner power-knappen tills den stängs av och sen vänta ett par minuter innan den kan startas igen.

Fildelningsprogram belastar datorns hårddisk rätt mycket eftersom de ofta kör i bakgrunden.

Enligt din tidiga beskrivning av problemet så framstod det ju som om prestandan drabbades
citat Pajaspojken
"När datorn varit igång och använd i ca 20-30 minuter (från att ha varit avstängd) så börjar den helt sonika sega som segaste sirap! Det ligger ett konstant "tänkar-klick" i bakgrunden med en knapp sekunds mellanrum, precis som att den tänker hela tiden, fast inte på full fart. När jag försöker göra något, t ex stänga ett fönster, så dyker det färgglada hjulet upp och operationen tar säkert en hel minut! Jag kan då fortfarande växla mellan programmen med alt-tab, men inget annat är möjligt. Tvångsavslutning fungerar - om man är beredd på att det tar 5 minuter!"

Det låter ju onekligen som om du drabbats av hårddiskswappandets förbannelse.
Angående ledigt hårddiskutrymme så lägger ju som sagt OSX och diverse program snabbt beslag på en stor del av det lediga utrymmet Safari t.e.x. kan tugga i sig flera GB rätt fort.
Om det vore fel på RAM minnet så borde datorn frysa totalt inte bara segas ned.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 11:22
Ursprungligen av Errol Garner:

Fildelningsprogram belastar datorns hårddisk rätt mycket eftersom de ofta kör i bakgrunden.

Enligt din tidiga beskrivning av problemet så framstod det ju som om prestandan drabbades
citat Pajaspojken
"När datorn varit igång och använd i ca 20-30 minuter (från att ha varit avstängd) så börjar den helt sonika sega som segaste sirap! Det ligger ett konstant "tänkar-klick" i bakgrunden med en knapp sekunds mellanrum, precis som att den tänker hela tiden, fast inte på full fart. När jag försöker göra något, t ex stänga ett fönster, så dyker det färgglada hjulet upp och operationen tar säkert en hel minut! Jag kan då fortfarande växla mellan programmen med alt-tab, men inget annat är möjligt. Tvångsavslutning fungerar - om man är beredd på att det tar 5 minuter!"

Det låter ju onekligen som om du drabbats av hårddiskswappandets förbannelse.
Angående ledigt hårddiskutrymme så lägger ju som sagt OSX och diverse program snabbt beslag på en stor del av det lediga utrymmet Safari t.e.x. kan tugga i sig flera GB rätt fort.
Om det vore fel på RAM minnet så borde datorn frysa totalt inte bara segas ned.

Ja, det har du rätt i, så var det i början. Men med tiden så har symptomen förändrats. Som t ex nu efter otaliga tvångsavstängningar får jag inte ens igång datorn! Den kommer till det första vita äpplet vid uppstart och stannar sedan där för att inte gå vidare. Känns rätt jobbigt... Vad ingår i garantin? Kan jag lämna in den på MacSupport och få hela rasket på garantin? Hur går det till?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 12:16

Nu har problemen överstigit min fattningsförmåga så nu är det dags att rota fram garantibeviset och lämna in den på MacSupport. Jag återkommer till den här tråden och berättar om vilket fel det var på burken sen när jag fått den lagad.

Tack för alla svar!

hmm - min PB12 Rev A med 40 GB började låta lattjo. En dag senare så kunde jag bara läsa på disken om jag tiltade hela datorn. Lyckades med nöd och näppe göra en backup av de viktigaste filerna till en ext FW disk. Sen dog den i princip. hmm - vad göra, att lämna iväg PB på en månads rep + betala en massa var otänkbart. Köpte en hitatchi - http://www.mycom.se/produkt/hitachi_travelstar_5k80_60gb_5400rpm_ide_15960.html (var 500 spånn dyrare på Inlife 20 meter bort :-(.

mha : http://macs.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=macs&zu=http%3A%2F%2Fpbfixit.com%2FGuide%2F53.0.0.html

så lyckades jag byta disk och inga delar blev kvar på köksbordet. Vill bara säga det att man ska nog ha en hel del mek/el erfarenhet för att göra detta då vissa aspekter inte är med i beskrivningen !

GÖR BACKUP !

/

1
Bevaka tråden